دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی
تحلیل و بررسی اثرات قیمت نفت بر روی اقتصادایران

تحلیل و بررسی اثرات قیمت نفت بر روی اقتصادایران

1-1- مقدمه :

ثبات و صلح در جهان امروز متاثر از عوامل و عناصر گوناگونی است .هر چند برخی از این عناصر در نقاط مختلف جهان مشترک هستند اما در هر منطقه بر اساس ویژگی های ژئوپولوتیکی،فرهنگی،عناصر اجتماعی، قومی ، نژادی و مذهبی آن متاثر از عناصر متنوعی است. برای مثال امنیت و ثبات در شرق آسیا کشورهایی نظیر چین ،ژاپن و کره شمالی متاثر از جنگ سرد و همچنین مناقشات هسته ای و موشکی است(برکشلی،1378). در آمریکای لاتین نفوذ و تاثیر برخی سیاستهای منفعت طلبانه و استثماری توسط برخی کشورهای استثمارگر که از گذشته دور تاکنون همچنان باقی است مناقشات سیاسی را تعیین می کند.

اما خاورمیانه به عنوان منطقه ای که ازشمال افریقا تا مرزهای چین گسترده می شود مملو از مناقشات و تنشهای بین المللی . سیاست در این منطقه متاثیر از عوامل گوناگونی چون مناقشات فلسطین و اسرائیل به عنوان ریشه تمامی درگیری ها و جنگ از سال 1950 تاکنون و درگیری های قومی،قبیله ای و مذهبی ، وجودعناصر افراطی مذهبی نظیر بن لادن و طالبان ،سیاستها و برنامه های منفعت طلبانه برخی کشورهای غربی و سرانجام وجود نفت به عنوان منبعی استراتژیک بر اهمیت این منطقه ودر نهایت مناقشاتی که جهت دسترسی به منابع آن صورت می پذیرد بر تضادها افزوده است.

خاورمیانه بویژه منطقه خلیج فارس از دیرباز تاکنون یکی از کانونهای توجه کشورهای سود و جو و سیاست مداران بوده و همواره نقش مهمی را در کانون قدرتهای بزرگ ایفا می کند. پس از جنگ جهانی و آغاز جنگ سرد تضاد منافع هر یک از قطب های قدرت در جهان خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است موقعیت استراتژیک این منطقه و تامین انرژی در آن ازجمله دلایل ارزشمندی آن است. نزدیکی یکی از دو ابر قدرت و سعی و تلاش ابر قدرت مقابل به انحاء گوناگون جهت گسترش نفوذ ش بردامنه تضادها می افزاید. مناقشات جهانی مرتبط با نفت به لایه های اجتماعی و اقتصادی کشورهای منطقه رسوخ می یابد و در کنار مسائل دیگری چون جوان و روبه رشد بودن جمعیت دراین کشورها، نظام های سیاسی و اجتماعی بسته در برخی از این کشورها،اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت، نابرابری درآمدها بین اقشار اجتماعی بر معضلات این کشورها می افزاید و ثبات در این منطقه را به چالش می کشاند. آمارها نشان می دهد که کشورهای خاورمیانه 63 درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند، همچنین روزانه بیش از 20 میلیون بشکه نفت خام مصرفی جهان را تامین می کند با وجود موانع عدیده خاورمیانه با سرمایه گذاری درازمدت همچنان می تواند در تامین انرژی و تعیین قیمت موثر باشد.

این منطقه استعدادها و توانایی های بالقوه و نهفته ای در تولید نفت دارد. آشکار و مبرهن است که این منطقه با وجود تلاشهای فراوانی که مصرف کنندگان نفت برای کم اهمیت جلوه دادن انجام داده اند همچنان اهمیت خود را از منظر جغرافیای سیاسی و اقتصادی و انرژی حفظ کرده است.

2-1- بیان مسئله:

درکشورهای وابسته به درآمدهای نفتی برخلاف روند اقتصادهای سالم که رشد اقتصادی کشور بر پایه در تولیدات داخلی صورت می گیرد و تجارب خارجی در خدمت فرآیند رشد اقتصادی«توسعه متعادل و ظرفیت های متناسب تولیدی می باشد، تولید، صدور نفت و واردات کالا، اساس چرخش بیشتر فعالیت های اقتصادی قرار می گیرد، مبنای این ساخت اقتصادی این است که همواره بودجه دولت به عنوان عامل مسلط نه به اتکاء به توان درآمدزایی اقتصاد ملی و برداشت از تولیدات داخلی، بلکه از طریق فروش ثروت های طبیعی در حدی بیش از ظرفیت جذب جامعه عمل کرده و موجب رشد قدرت خرید و تقاضای کل گردیده است و موجبات فشارهای تورمی را فراهم می کند، از آنجا که تولید کشور توان پاسخگویی به تقاضای فزایندة مردم را ندارد، توسل به واردات مورد نیاز، روش غالب در تأمین عرضه تلقی شده است، معمولاً در این کشورها تزریق درآمد نفتی همراه با کسری بودجه و عملیات انبساطی سیستم بانکی تقاضای کل را افزایش داده، که این ترقی مسبوق به افزایش تولید نبوده و به صورت دفعی و به میزان زیاد صورت می گیرد در حالی که افزایش تولید تنها در بلندمدت و به صورت تدریجی میسر است، در این شرایط افزایش درآمدهای سرانه، تنها به دلیل افزایش درآمدهای نفتی می باشد و این پدیده حتی در اقتصادهای متنوع و نسبتاً بزرگ مانند ایران نیز قابل مشاهده است (العباسی، 1991:17).

از آنجا که سهم صادرات نفت خام از کل صادرات کشور به طور متوسط در دوره مطالعه حدود 80 درصد بوده و به همین خاطر تجارت خارجی و تراز بازرگانی کشور نیز متأثر از تغییرات درآمد نفتی می باشد، درآمدهای حاصل از صادرات نفت تابعی از دو عامل قیمت جهانی نفت و حجم صادرات نفت می باشد و با عنایت به اینکه ایران به عنوان یک عضو اوپک، کنترلی بر دو پارامتر ذکر شده ندارد، لذا انتظار می رود متغیر قیمت نفت از بیشترین درجه برونزایی در میان متغیرهای کلان اقتصادی برخوردار باشد، بنابراین جهت جلوگیری از بروز بحران های اقتصادی و طراحی سیاست های اقتصادی مناسب و به منظور حفظ تعادل و ثبات اقتصادی، بررسی اثرات تغییر در قیمت های جهانی نفت بر روی متغیرهای کلان اقتصادی می باشد، به طوری که برنامه ریزان بتوانند به هنگام بروز تکانه های نفتی، تأثیر آن را بر متغیرهای کلان به حداقل ممکن کاهش دهند و سیاست های صحیحی را اتخاذ کنند. در این مقاله پس از بیان نظری و پیشینه تحقیق، روند قیمت و متغیرهای اقتصاد کلان را به اختصار بیان کرده و با استفاده از روش «خودرگرسیون برداری» اثر نوسانات قیمت نفت بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور را برای دوره مذکور بررسی نماید.

3-1- فرضیات تحقیق:

1-افزایش قیمت نفت اثر مثبت بر شاخص قیمتی مصرف کننده(CPI) دارد.

2-افزایش قیت نف تأثر بیشتری بر مخازن عمرانی دولت نسبت به مخارج جاری دارد.

3- افزایش قیمت نفت باعث افزایش حجم پول می شود.

4- افزایش قیمت نفت باعث کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی می شود.

4-1- سوالات تحقیق:

1- آیا افزایش قیمت نفت اثر مثبت بر شاخص قیمتی مصرف کننده(CPI) دارد.

2- آیا افزایش قیت نف تأثر بیشتری بر مخازن عمرانی دولت نسبت به مخارج جاری دارد.

3- آیا افزایش قیمت نفت باعث افزایش حجم پول می شود.

4- آیا افزایش قیمت نفت باعث کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی می شود.

5-1- اهداف تحقیق:

1- بررسی رابطه بین افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر شاخص قیمتی مصرف کننده(CPI)

2- بررسی رابطه بین افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر مخازن عمرانی دولت نسبت به مخارج جاری.

3- بررسی رابطه بین افزایش قیمت نفت و تاثیرآن بر افزایش حجم پول.

4- بررسی رابطه بین افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی.

6-1- متغییرهای تحقیق:

متغییرمستقل: نوسانات قیمت نفت

متغییروابسته: متغیرهای اقتصادی ایران

عنوان

صفحه

فصل اول

کلیات تحقیق

 

1-1- مقدمه :

2

2-1- بیان مسئله:

3

3-1- فرضیات تحقیق:

4

4-1- سوالات تحقیق:

5

5-1- اهداف تحقیق:

5

6-1- متغییرهای تحقیق:

5

فصل دوم

ادبیات تحقیق

 

1-2- مقدمه:

7

2-2- بررسی نفت خام

9

3-2- تجربه تازه تورم

11

4-2- اقتصاد نفت

12

5-2- دلایل قیمت‌های بالای نفت چیست؟

13

6-2- غرب نگران قطع نفت ایران نیست

15

7-2- تقاضا برای بشکه های ایران

16

8-2- ارزیابی مواجهه

17

9-2- ژاپن ؛بزرگترین مصرف کننده نفت ایران

18

10-2- توزیع جغرافیایی صادرات نفت ایران

19

11-2- درآمد نفتی ایران در سال گذشته؛ ۴۵ میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار

19

12-2- افزایش صادرات نفت ایران به 4.4 میلیون بشکه در روز

20

13-2- تقاضای جهانی نفت دو برابر خواهد شد

21

14-2- نفت، ایران و آمریکا

24

15-2- تأثیرات نفت بر امنیت اقتصادی ایران

29

1-15-2- درآمدهای نفتی و میزان اشتغال

33

2-15-2- درآمدهای نفتی و توسعه اقتصادی

35

16-2- پیامدهای امنیتی عدم سرمایه گذاری مناسب در صنایع نفت و گاز:

40

1-16-2- از دست دادن بازار رو به رشد انرژی در جهان

42

2-16-2- کاهش سهم و نقش ایران در سازمان اوپک

43

3-16-2- استخراج سریع همسایگان از مخازن مشترک انرژی

44

4-16-2- واگذاری ده الی پانزده درصد مازاد ظرفیت تولید از سقف تعیین شده اوپک جهت استفاده در مواقع اضطراری به رقبای منطقه ای:

45

5-16-2- بالا رفتن ریسک ملّی ایران به واسطه کاهش درآمدهای نفتی و عدم بازپرداخت به موقع تعهدات مالی خارجی

47

6-16-2-استهلاک فزاینده تجهیزات و مخازن:

48

17-2-

تاریخچه اکتشاف نفت در ایران :

48

18-2- مبانی نظری تحقیق

52

19-2- پیشینه تجربی تحقیق

54

1-19-2- مطالعات خارجی:

54

2-16-2- مطالعات داخلی

56

 

فصل سوم

روش تحقیق

 

1-3- معرفی داده ها

59

2-3- روند قیمت نفت و متغیرهای اقتصادی

60

3-3- روش تحقیق

63

4-3- آزمون آماری روند زمانی متغیرهای کلان اقتصادی

64

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

 

1-4- بررسی فروض و محدودیت های اعمال شده و تخمین مدل SVAR(6)

68

2-4- تحلیل توابع عکس العمل آنی

70

3-4- تجزیة واریانس

71

فصل پنجم

نتیجه گیری و پیشنهادات

 

1-5- نتیجه گیری

76

2-5- ارائهپیشنهادات

77

منابع

79

 





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۱
محمد حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی