دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی


بررسی تطبیقی تفاسیر و قرائت‌های نوین از حکومت اسلامی در آراء و اندیشه‌های دکتر عبدالکریم سروش و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی93

 چکیده:

آشنایی با تفکرات اندیشمندان زمینه را برای بسط و شناخت بیشتر اندیشه‌های آنان در سطح جامعه، چه در بین عوام و چه در بین خواص فراهم می‌نماید. در بررسی اندیشه‌های عبدالکریم سروش و محمدتقی مصباح یزدی که در این پژوهش به‌طور خاص افکار آن‌ها در رابطه با حکومت اسلامی موردتوجه قرارگرفته است؛ گذشته از ارائه‌ی مختصری از سرگذشت آنان، افکار این دو اندیشمند در رابطه با حکومت اسلامی به‌طورکلی و نیز در رابطه با اختلافات فکری آن دو با استفاده از چارچوب نظری هرمنوتیک بازگو می‌شود و ضمن ورود به جزئیات نظریات و عقاید آن‌ها، مهم‌ترین نکته‌های تفکراتشان به‌طور ساده و روشن و درعین‌حال موثق و سنجیده بیان می‌گردد. اساس کار این رساله بررسی تطبیقی اندیشه‌های سروش و مصباح یزدی در باب حکومت اسلامی، با تکیه‌بر نظریه‌ی هرمنوتیک است.

 واژه‌های کلیدی: عبدالکریم سروش –محمدتقی مصباح یزدی – هرمنوتیک - حکومت دینی –ولایت‌فقیه –مشروعیت – مقبولیت– دموکراسی – حق و تکلیف – عدالت – دولت – ایدئولوژی– آزادی

 فهرست مطالب

 فهرست

عنوان صفحه

 فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه:2

1-1)بیان مسئله:2

2-1)اهداف تحقیق:3

3-1)پیشینه و ادبیّات پژوهش:4

4-1)چارچوب نظری تحقیق:5

5-1)سؤالات تحقیق:8

1-5-1)پرسش اصلی:8

2-5-1)پرسش های فرعی:8

6-1)فرضیه های تحقیق:8

1-6-1)فرضیه ی اصلی تحقیق:8

2-6-1)فرضیه های فرعی تحقیق:8

7-1)روش تحقیق:9

8-1)سازمان دهی تحقیق:9

فصل دوم: مبانی، مفاهیم و چارچوب نظری تحقیق

مقدمه:11

1-2)هرمنوتیک:11

1-1-2)عالمان اسلامی و هرمنوتیک:12

ب

2-1-2)فهم متون دینی:12

3-1-2)تعدد قرائت ها:13

4-1-2)تفسیر:13

5-1-2)تأویل:15

2-2)حکومت:15

3-2)دولت:17

4-2) قدرت:19

5-2)مشروعیت:22

6-2)ایدئولوژی:23

7-2)حق و تکلیف:26

1-7-2)حق:26

2-7-2)تکلیف:27

8-2)جامعه مدنی:29

9-2)آزادی:31

10-2)دموکراسی:33

11-2)عدالت:35

12-2)ولایت:37

13-2)چارچوب نظری هرمنوتیک:37

1-13-2)مفهوم هرمنوتیک و تلقی هایی مختلف از آن :38

2-13-2)هرمنوتیک درحوزه اندیشه تفکّر اسلامی :40

3-13-2)هرمنوتیک در سطح برخی نو اندیشان مسلمان:42

4-13-2)دلایل موضوعیت هرمنوتیک در این پژوهش:42

1-4-13-2)دلایل عام:43

2-4-13-2)دلایل خاص:43

پ

14-2) نتیجه گیری:45

فصل سوم: تاریخچه ی حکومت اسلامی و مبانی کلی فکری و نظری آن

مقدمه:47

1-3)رابطه ی دولت اسلامی با قدرت و اقتدار:47

2-3)تحول دولت در دنیای اسلام:50

1-2-3)الگوی دولت قرآنی:50

2-2-3)الگوی دولت خلیفگی:50

1-2-2-3)دولت در عصر خلفای راشدین:51

2-2-2-3)خلیفگی پادشاهی(دولت در عصر امویان):55

3-2-2-3) خلیفگی امپراتوری(دولت در عصر عباسیان):55

4-2-2-3)خلیفگی غیر عرب(دولت در عصر عثمانیان):56

2-3-2-3)دولت زیدیه در یمن:57

3-3-2-3)دولت صفویه در ایران:58

1-4-2-3)الگوهای مونیستی(یگانه انگار):59

3-4-2-3)دولت های دوآلیست(دو انگار):69

4-4-2-3)دولت های ترکیبی70

3-3)نتیجه گیری:72

فصل چهارم: بررسی تطبیقی کلیات اندیشه های سروش و مصباح یزدی

مقدمه:74

1-4) کلیات اندیشه های سروش در باب حکومت اسلامی:74

1-1-4)زندگینامه:74

2-1-4)دین:81

1-2-1-4)مفهوم دین، مؤمن و مسلمانی:81

2-2-1-4)ابعاد دین:82

3-2-1-4)توقع از دین:83

4-2-1-4)دین اقلی:83

5-2-1-4)برداشت سروش از اسلام:83

3-1-4)فهم و معرفت دینی:84

1-3-1-4)معرفت دینی:84

2-3-1-4)بسط خطا پذیری فهم دینی به قرآن:84

3-3-1-4)تفسیر مؤمنانه و غیر مؤمنانه:85

4-3-1-4)ویژگی های قرائت فاشیستی از دین:85

4-1-4)جامعه ی دینی:86

1-4-1-4)انواع جامعه ی دینی:86

2-4-1-4)تفاوت های جامعه ی دینی و جامعه ی لیبرال:87

5-1-4)سیاست و حکومت:88

1-5-1-4)مفهوم سیاست:88

2-5-1-4)نقش دین در سیاست:88

3-5-1-4)مفهوم حکومت دینی:88

4-5-1-4)انواع حکومت(دینی و غیر دینی):89

5-5-1-4)تفاوت اصلی حکومت دینی و غیر دینی:89

6-5-1-4)مسأله ی حکومت دینی:90

7-5-1-4)حکومت فقهی:92

8-5-1-4)انتظار ما از دین در حکومت دینی:93

9-5-1-4)مدل حکومتی اسلام:93

10-5-1-4)ساختار و سازمان حکومت دینی:93

11-5-1-4)وظایف و اختیارات حکومت و حاکمان دینی:95

6-1-4)مشروعیت:96

1-6-1-4)مفهوم مشروعیّت و مقبولیت:96

2-6-1-4)حقوق غیر دینی مردم در حکومت اسلامی:96

3-6-1-4)مشروعیّت دستگاه های نظارتی در ولایت فقیه:97

4-6-1-4)حق غیر دینی یا تکلیف غیر حکومتی مردم(مشروعیّت خبرگان رهبری):97

5-6-1-4)مشروعیت و حقوق بشر در حکومت فقهی:97

6-6-1-4)مشروعیت و دموکراسی:98

7-1-4)ایدئولوژی:98

1-7-1-4)مفهوم ایدئولوژی:98

2-7-1-4)دین و ایدئولوژی:99

3-7-1-4)تفاوت حکومت دینی و ایدئولوژیک:99

4-7-1-4)حاکم دینی و تفاوت آن با رهبر ایدئولوژیک:99

5-7-1-4)ایدئولوژی و جامعه:100

6-7-1-4)رابطه مشروعیّت با ایدئولوژی:100

8-1-4)ولایت:101

1-8-1-4)تشیّع و مسأله ی خاتمیت:101

2-8-1-4)امامت و ولایت:101

3-8-1-4)ولایت فقیه:102

9-1-4)روحانیت:104

1-9-1-4)سازمان و صنف روحانیت:104

2-9-1-4)روحانیّت، شریعت و معیشت:105

3-9-1-4)حوزه های علمیه:105

10-1-4)فقه:105

1-10-1-4)اسلام فقاهتی:105

2-10-1-4)تفاوت جامعه دینی و جامعه فقهی:106

3-10-1-4)کارکرد دین و فقه در دنیای مدرن:106

4-10-1-4)رابطه فقه و قانون سالاری(نوموکراسی) با دموکراسی:106

11-1-4)آزادی:107

1-11-1-4)مفهوم آزادی:107

2-11-1-4)تفاوت آزادی در لیبرالیزم و اسلام :107

3-11-1-4)آزادی بیان:108

4-11-1-4)آزادی و تسامح سیاسی:109

12-1-4)دموکراسی:110

1-12-1-4)مفهوم دموکراسی:110

2-12-1-4)انواع دموکراسی:110

3-12-1-4)دموکراسی و نفی استبداد:111

4-12-1-4)دین و دموکراسی:111

5-12-1-4)طرح سروش برای دموکراسی:116

6-12-1-4)تفاوت های لیبرالیزم و دموکراسی:117

7-12-1-4)ارتباط حقوق بشر با دموکراسی:117

13-1-4)حق و تکلیف:117

1-13-1-4)حق و تکلیف در اسلام:117

2-13-1-4)حق و تکلیف در جمهوری اسلامی:118

3-13-1-4)انتخابات، حق یا تکلیف:118

14-1-4)عدالت:119

1-14-1-4)روش شناسی:119

2-14-1-4)عدالت در حکومت اسلامی:120

3-14-1-4)عدالت و آزادی:120

4-14-1-4)رابطه عدل و دموکراسی:121

15-1-4)سکولاریزم:121

1-15-1-4)سکولاریزم و حکومت دینی:121

16-1-4)خشونت:121

1-16-1-4)مفهوم خشونت:121

2-16-1-4)خشونت و ولایت:122

2-4) کلیات اندیشه های مصباح یزدی درباب حکومت اسلامی:122

1-2-4)زندگینامه:122

2-2-4)دین:137

چ

1-2-2-4)مفهوم دین:137

3-2-4)فهم و معرفت دینی:139

1-3-2-4)معرفت دینی:139

2-3-2-4)تغییر در معرفت دینی:139

3-3-2-4)قرائت های مختلف:140

4-3-2-4)تئوری قبض و بسط:140

5-3-2-4)صراط های مستقیم:144

6-3-2-4)پلورالیزم دینی:145

4-2-4)ولایت:148

1-4-2-4)مفهوم ولایت تکوینی و تشریعی :148

2-4-2-4)ولایت در حکومت دینی:148

3-4-2-4)ولایت فقیه:149

5-2-4)حکومت:158

1-5-2-4)مفهوم حکومت:158

2-5-2-4)دلیل شرعی ضرورت حکومت :158

3-5-2-4)ویژگی مجریان حکومت :159

4-5-2-4)حکومت دینی:159

5-5-2-4)دولت:164

6-2-4)مشروعیت:168

1-6-2-4)مفهوم مشروعیّت:168

2-6-2-4)مشروعیت در حکومت دینی:168

3-6-2-4)مشروعیت، مقبولیت و جایگاه مردم در حکومت دینی:169

4-6-2-4)مشروعیت ولایت فقیه:171

7-2-4)حق و تکلیف:175

1-7-2-4)رابطه حق و تکلیف و مشروعیت:175

8-2-4)دموکراسی:175

ح

1-8-2-4)اسلام و دموکراسی:175

2-8-2-4)مفهوم دموکراسی دینی:176

3-8-2-4)کاستی های دموکراسی:176

9-2-4)عدالت:177

1-9-2-4)مفهوم عدالت:177

2-9-2-4)عدالت الهی در نظام خلقت:177

3-9-2-4)عدالت الهی در تشریع:177

4-9-2-4)ارتباط مفهوم اجتماعی عدالت با حکومت دینی:179

10-2-4)آزادی:179

1-10-2-4)مفهوم آزادی در اسلام:179

2-10-2-4)آزادی مطلق و مشروط:180

3-10-2-4)آزادی و تکالیف:180

4-10-2-4)آزادی بیان:180

5-10-2-4)تعزیرات و آزادی:181

11-2-4)جامعه ی مدنی:181

1-11-2-4)اهمیت زندگی اجتماعی در اسلام:181

2-11-2-4)مفهوم جامعه ی مدنی در اسلام:181

12-2-4)سکولاریزم:186

1-21-2-4)مفهوم سکولاریزم:186

2-21-2-4)اسلام و سکولاریزم:187

3-21-2-4)سکولاریزم، دین حداقلی و حداکثری:187

13-2-4)حقوق بشر:188

1-13-2-4)حکومت دینی و حقوق بشر:188

14-2-4)لیبرالیزم:189

1-14-2-4)اسلام و لیبرالیزم:189

15-2-4)خشونت:189

3-4)بررسی تطبیقی قرائت سروش و مصباح یزدی از حکومت دینی:190

1-3-4)قرائت سروش از حکومت اسلامی:190

1-1-3-4)قبض وبسط تئوریک شریعت:190

2-1-3-4)ایدئولوژی و فقه، عقل و وحی:190

3-1-3-4)اسلام و دموکراسی:192

4-1-3-4)اسلام و مدرنیته:193

2-3-4)قرائت مصباح یزدی از حکومت اسلامی:194

1-2-3-4)مبانی دین شناسی:194

2-2-3-4)مبانی انسان شناختی:195

3-2-3-4)دین و دموکراسی:198

4-4)نتیجه گیری:203

فصل پنجم: جمع بندی و نتیجه گیری

مقدمه:205

1-5)پاسخ به پرسش اصلی پژوهش:205

2-5)پاسخ به پرسش های فرعی پژوهش:205

1-2-5)پرسش فرعی اول:205

1-1-2-5)نظرات و اندیشه های سروش بر اساس هرمنوتیک فلسفی:205

2-1-2-5)نظرات و اندیشه های مصباح یزدی بر اساس هرمنوتیک کلاسیک:206

2-2-5)پرسش فرعی دوم:207

1-2-2-5)سروش:207

2-2-2-5)مصباح یزدی:208

3-5)راستی آزمایی فرضیه ی های تحقیق:208

1-3-5)فرضیه اصلی تحقیق:208

1-1-3-5)اثبات فرضیه اصلی تحقیق:208

2-3-5)فرضیه های فرعی تحقیق:208

1-2-3-5)اثبات فرضیه فرعی اوّل:209

2-2-3-5)اثبات فرضیه فرعی دوم:209

4-5)نتیجه گیری:209

فهرست منابع و مآخذ:211

 فصل اول

کلیات تحقیق

 مقدمه:

در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته می‌شود. ضمن بیان مسئله‌ی تحقیق و شرح و توضیح آن، اهداف تحقیق مشخص می‌گردد. همچنین نگاهی نیز به پیشینه و ادبیات پژوهش می‌اندازیم تا مشخص گردد آیا این موضوع مسبوق به سابقه است یا خیر؟ سپس به شرح و توضیح کلی چارچوب نظری پرداخته می‌شود که تمام تحقیق پیش رو باید حول محور آن انجام شود، بیان سؤالات و فرضیه‌های تحقیق و همچنین روش و سازمان‌دهی تحقیق نیز بخش پایانی این فصل است.

1-1)بیان مسئله:

یکی از موضوعاتی که در ایران پس از اسلام همواره با شدت و ضعف موردبحث و گفتگو قرارگرفته، موضوع حکومت دینی بوده است. با توجه به اینکه در این دوره ی تاریخی، دین حاکم در ایران، اسلام بوده، جدای از مذاهب و گرایش‌های فرقه‌ای قاعدتاً این نوع مباحث معطوف به حکومت دینی- اسلامی بوده است. در تمام این دوره تا زمان معاصر گفتمان حکومت اسلامی ادامه داشته امّا گاهی کم‌رنگ و گاهی جدی‌تر و پررنگ‌تر می‌شده و این شدّت و ضعف بستگی به فضای سیاسی حاکم داشته، به‌عنوان نمونه در زمان خلفای دوم و سوم به دلیل ورود تازه‌ی اسلام به ایران و به بهانه‌ی مبارزه با کفر و بدعت اساساً پرسش درباره‌ی حکومت اسلامی یا ممنوع بوده و یا علما و اهل فکر دچار خودسانسوری می‌شده‌اند، امّا در عصر عباسیان به دلیل بسط علم و گسترش نهضت ترجمه این فضا زمینه‌هایی را برای اندیشمندان و اهل فکر فراهم نمود تا درباره‌ی موضوع حکومت اسلامی و ماهیت آن تا حدودی کنکاش علمی کنند. در تمام طول تاریخ ایران پس از اسلام بحث حول محور حکومت اسلامی، چون همیشه با منافع شخص حاکم، خلیفه و دستگاه حکومتی در ارتباط بوده به‌صورت کاملاً علمی، باز و شفاف صورت نگرفته است. در دوره ی صفویان، تشیّع به‌عنوان مذهب رسمی کشور اعلام می‌گردد و ناگزیر بحث درباره‌ی حکومت دینی اسلامی به‌صورت دقیق‌تر تبدیل به موضوع دیگری تحت عنوان حکومت دینی، اسلامی، شیعی می‌گردد. در این دوران مجاهدت‌های فکری فراوانی شکل می‌گیرد امّا به‌صورت جدی‌تر این مباحث را در سال‌های نزدیک به انقلاب مشروطه و اوج و اعتلای آن را در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران می‌بینیم. نیروهای ایدئولوگ انقلاب مانند محمدتقی مصباح یزدی و عبدالکریم سروش جزء کسانی هستند که به‌صورت جدی در این خصوص ارائه‌ی مطلب می‌کنند. عبدالکریم سروش به‌عنوان یک چهره‌ی دانشگاهی و محمدتقی مصباح یزدی به‌عنوان یک چهره‌ی حوزوی در کنار هم در روزها و سال‌های آغازین انقلاب مقابل سایر تفکرات و جریان‌های غیردینی و التقاطی به بحث و دیالوگ علمی می‌پردازند. امّا بررسی سیر اندیشه‌های عبدالکریم سروش و محمدتقی مصباح یزدی نشان می‌دهد که در ابتدای سال‌های انقلاب احتمالاً قرائت و تفسیری که هردوی آن‌ها از حکومت اسلامی و ماهیت این نوع حکومت ارائه می‌کنند تا حدودی شبیه به هم باشد، امّا به نظر می‌رسد رفته‌رفته این قرائت‌های واحد از حکومت اسلامی و خصوصاً پس از چاپ و انتشار کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت، نوشته‌ی عبدالکریم سروش از هم فاصله گرفته‌اند و احتمالاً قرائت‌هایشان از این موضوع در تضاد باهم قرارگرفته است. حال با توجه به مطالب ذکرشده، اساس پژوهش پیش رو این است که نظریات گوناگون عبدالکریم سروش و محمدتقی مصباح یزدی را در خصوص حکومت اسلامی و قرائت‌هایی که هرکدام دراین‌باره ارائه می‌دهند، تاریخچه‌ی حکومت اسلامی، سیر اندیشه‌ای و بسط و گسترش تفکرات این دو، در موضوع حکومت اسلامی و تأثیر این تفکرات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت تطبیقی موردبررسی قرارگرفته و پس از کنکاش و ارزیابی اطلاعات به‌دست‌آمده از آن، به‌صورت مبسوط و دقیق، نتایج حاصله به‌صورت جامع و کامل ارائه خواهد شد.

2-1)اهداف تحقیق:

هدف کلی انجام این تحقیق بررسی تفکرات این دو اندیشمند درباره‌ی حکومت اسلامی و مبانی نظری این نوع حکومت است که به‌صورت خلاصه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- مشخص شدن تفاوت دیدگاه مصباح یزدی و سروش در مورد ضرورت وجودی، مبانی توجیهی شکل‌گیری و ماهیت حکومت اسلامی.

2- کشف تفاوت‌های موجود در اندیشه‌ی این دو متفکر در باب حدود اختیارات حکومت اسلامی.

3- واکاوی تکالیف و کار ویژه‌های حکومت اسلامی و... از دید این دو متفکر.

3-1)پیشینه و ادبیات پژوهش:

تاکنون مقالات، تألیفات و پایان‌نامه‌هایی از سوی دانشجویان، پژوهشگران و محققین رشته علوم سیاسی و سایر رشته‌ها در خصوص اندیشه‌های سروش و مصباح یزدی تألیف گردیده است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- سامانی، محمدرضا، تجزیه‌وتحلیل مقایسه‌ای تساهل سیاسی میان نظرات سیاسی جان لاک، محمدتقی مصباح یزدی و عبدالکریم سروش، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، 1380، در این پایان‌نامهدنیاداری و حکومتگری را از لوازم اصلی زندگی اجتماعی بشر دانسته و نحوه چگونگی این دنیاداری را در هر فرهنگ تحت تأثیر مبانی فکری دینی یا محصول خردورزی حاملان آن فرهنگ می‌داند؛ و به این نکته می‌پردازد که تساهل و تسامح نسبت به تفاوت‌ها در عرصه‌ی اندیشه و به‌تبع آن در عرصه‌ی عمل حدودوثغور آن احصاء امور تساهل ناپذیر همواره در حوزه سیاست از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. در این پژوهش ضمن بررسی موضوع تساهل سیاسی از هر یک از نظرگاه‌های متعلّق به فرهنگ غرب و فرهنگ اسلامی ایرانی افرادی به‌عنوان شاخص مطرح و نظریات آن‌ها موردبررسی قرارگرفته است و وجوه اشتراک و افتراق میان آن‌ها بیان‌شده است. از شخصیت‌های اصلی این گرایش‌های فکری جان لاک از حوزه‌ی فرهنگ سیاسی غرب، محمدتقی مصباح یزدی و عبدالکریم سروش از حوزه‌ی فرهنگ سیاسی اسلامی معاصر، محوریت بحث را از آن خودکرده‌اند که در متن رساله به‌دقت پیرامون آن پرداخته‌شده است.

2- نصیری، نجمه، دین و دموکراسی، بررسی تحلیلی اندیشه‌های مصباح یزدی، عبدالکریم سروش و جواد طباطبایی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، 1385، در این پایان‌نامه بابیان نظریات در باب تعریف دین و دموکراسی و بررسی نظریات و آراء سه اندیشمند به‌عنوان نمایندگان هر طیف پرداخته‌شده، سروش نماینده طیف اصلاح طلب ایران، مصباح یزدی منتخب گروه سنّت گرای ایران و طباطبایی به عنوان اندیشمند واقع در طیف متجدّد ایرانی می باشند.

3- مهدی پور میری، حسین، بررسی مبانی متفکّران معاصر(آقای ملکیان و آقای مصباح یزدی)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، 1385، آنچه در این تحقیق بدان پرداخته‌شده نشان دادن اصول و مبانی نظری، سیر استدلالیِ آراء و نظرات دینی مصباح یزدی و ملکیان، با مراجعه به آثار مکتوبشان است. نتایج حاصله این بوده که مصباح با رویکردی فلسفی – کلامی به دفاع عقلانی از حقانیت انحصاری دین می‌پردازد، دینی که کمال و سعادت انسانی درگرو ایمان آوردن و مطابقت تمام جنبه‌های فردی و اجتماعی انسان با آن است. امّا ملکیان با رویکرد فلسفه‌ی دین و پراگماتیسمی به تحقیق عقلانی و روان‌شناسانه دین می‌پردازد و با قرائت معنویت گرایانه از دین، کارکرد دین را تنها به جنبه‌ی فردی و نیازهای وجودی و در جهت کاستن برخی از درد و رنج‌هایی که با ابتنای به علوم و معارف بشری قابل‌رفع نیست، معطوف می‌سازد.

4- مرتضوی، زینب السّادات، انتظار بشر از دین در نگاه اندیشمندان اسلامی(استاد جوادی آملی، دکتر سروش)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، 1386، در این پژوهش که با عنوان«انتظار بشر از دین» از منظر اندیشمندان مسلمان خصوصاً استاد جوادی آملی و دکتر سروش است، این مسئله مطرح است که انسان‌ها چه نیازی به دین‌دارند و دین چه انتظاری از انسان دارد. هرچند در این مسئله، دیدگاه‌ها و رویکردهای گوناگونی وجود دارد، ولی این پژوهش این بحث را از دیدگاه نظریه‌پردازان معاصر در حوزه‌ی دین‌شناسی، خصوصاً استاد جوادی آملی و دکتر عبدالکریم سروش بررسی و تحلیل نموده است. در ابتدا به تبیین موضوع پرداخته و اینکه آیا این دو پرسش«انتظار بشر از دین» و«انتظار دین از بشر» قابل‌جمع‌اند؛ سپس به تحلیل و بررسی این‌که آیا پرسش فوق، یک رویکرد درون دینی دارد یا برون دینی، پرداخته‌شده است و پس از تبیین آن‌ها، به بیان فواید و کارکردهای دین از منظر این دو متفکّر و همچنین این‌که رابطه‌ی دین بااخلاق و دین با دنیا و آخرت چگونه است و چه تفاوت‌هایی در این زمینه در آراء آن‌ها وجود دارد پرداخته‌شده است.

با توجه به مطالب ذکرشده اثر جامع و کاملی که به‌صورت مبسوط و دقیق به بررسی تطبیقی اندیشه‌ها و آراء عبدالکریم سروش و محمدتقی مصباح یزدی درباره‌ی حکومت اسلامی پرداخته باشد وجود ندارد.



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۳۰
محمد حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی