دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی
بررسی اثرات بازگشتی ناشی از بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل در ایران با تأکید بر بخش حمل‏ونقل: رویکرد مدل تعادل عمومی‏قابل محاسبهWORD

بررسی اثرات بازگشتی ناشی از بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل در ایران با تأکید بر بخش حمل‏ونقل: رویکرد مدل تعادل عمومی‏قابل محاسبهWORD

چکیده رسالهi

مقدمه رسالهiii

 فصل اول: کلیات تحقیق

1-1. بیان مسئله1

1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق7

1-3. سوال‏ها، فرضیه‏ها و اهداف تحقیق8

1-4. تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی11

1-5. روش‌شناسی13

 فصل دوم: چارچوب نظری تحقیق

بخش اول: چارچوب نظری اثرات بازگشتی

2-1. مقدمه30

2-2. تعریف اثرات بازگشتی30

2-3. گونه‏شناسی اثرات بازگشتی35

2-4. پایه‏های تئوریک اثرات بازگشتی38

2-4-1. اثرات بازگشتی مستقیم برای مصرف‏کنندگان40

2-4-1-1. تشریح اثر بازگشتی مستقیم برای مصرف‏کنندگان42

2-4-1-2. تجزیه اثر بازگشتی مستقیم برای مصرف‏کنندگان45

2-4-2. اثرات بازگشتی غیرمستقیم برای مصرف‏کنندگان50

2-4-3. اثرات بازگشتی مستقیم برای تولید‏کنندگان52

2-4-3-1. تشریح اثر بازگشتی مستقیم برای تولیدکنندگان53

2-4-3-2. تجزیه اثر بازگشتی برای تولیدکننده57

2-4-3-3. ارائه جایگزینی برای اثر بازگشتی مستقیم تولیدکننده60

2-4-4. بیان تئوری اثرات بازگشتی گستره اقتصاد62

جمع‏بندی66

 

بخش دوم: چارچوب نظری الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه و تبیین ساختار آن

2-1. مقدمه70

2-2. تعادل عمومی71

2-2-1. مقدمه‏ای بر تئوری تعادل عمومی71

2-2-2. چارچوب تحلیلی مربوط به تئوری تعادل عمومی73

2-3. طبقه‌بندی مدل‌‌های تعادل عمومی قابل محاسبه83

2-4. ساختار ماتریس حسابداری اجتماعی و مدل تعادل عمومی قابل محاسبه90

2-4-1. ساختار ماتریس حسابداری ـ اجتماعی (SAM)91

2-4-1-1. حساب رشته فعالیت‏ها93

2-4-1-2. حساب کالا و خدمات93

2-4-1-3. حساب عوامل تولید94

2-4-1-4. حساب نهادها94

2-4-1-4-1. حساب خانوارها94

2-4-1-4-2. حساب شرکت‏های غیرمالی (صاحبان سرمایه)95

2-4-1-4-3. حساب دولت95

2-4-1-4-4. حساب دنیای خارج95

2-4-1-5. حساب پس‏انداز – سرمایه‏گذاری (انباشت سرمایه)96

2-4-2. تبیین ساختار طراحی مدل تعادل عمومی قابل محاسبه96

2-4-2-1. ساختار قیمت‌ها96

2-4-2-2. تبیین ساختار فعالیت‌های تولیدی98

2-4-2-3. ساختار نهادها99

2-4-2-4. تبیین ساختار کالاها و خدمات100

2-4-2-5. ساختار قیود (شرایط تسویه بازار یا قواعد بستن)103

2-4-2-5-1. قیود مربوط به بازار عوامل (بستن خرد)103

2-4-2-5-2. قیود مربوط به تراز دولت (بستن کلان)105

2-4-2-5-3. تراز دنیای خارج (بستن کلان)106

2-4-2-5-4. تعادل سرمایه‌گذاری و پس‌انداز (بستن کلان)107

2-4-3. تبیین معادلات مدل تعادل عمومی قابل محاسبه111

2-4-3-1. معادلات مربوط به بلوک تولید116

2-4-3-1-1. معادلات مربوط به لایه اول تولید117

2-4-3-1-2. معادلات مربوط به لایه دوم تولید118

2-4-3-1-3. معادلات مربوط به لایه سوم تولید119

2-4-3-2. معادلات مربوط به بلوک تجارت خارجی122

2-4-3-3. معادلات مربوط به نهادها (خانوار، شرکت‏ها، دولت و دنیای خارج)126

2-4-3-4. معادله مربوط به بلوک سرمایه‏گذاری و شاخص قیمت129

2-4-3-5. بلوک مربوط به قیود130

2-5. نحوه اندازه‏گیری اثرات بازگشتی131

جمع‏بندی133

 

فصل سوم: ادبیات تجربی تحقیق

3-1. مقدمه139

3-2. مطالعات تجربی: مدل‏سازی انرژی139

3-3. مطالعات تجربی: کارائی انرژی148

3-4. مطالعات تجربی: اثرات بازگشتی154

3-4-1. شواهدی برای اثرات بازگشتی مستقیم160

3-4-1-1. تقاضای خانگی سوخت161

3-4-1-1-1. گرمایش محیط مسکونی164

3-4-1-1-2. سرمایش محیط مسکونی168

3-4-1-1-3. سایر مصارف نهایی خانگی169

3-4-1-1-4. حمل و نقل شخصی170

3-4-1-2. بنگاه‏ها176

جمع‏بندی180

 

فصل چهارم: شبیه‏سازی اثرات اقتصادی بهبود کارائی

4-1. مقدمه186

4-2. پایه آماری تحقیق186

4-3. ساختار مدل تعادل عمومی قابل محاسبه192

4-4. نحوه بستن مدل‏تعادل عمومی قابل محاسبه و نحوه انتخاب کشش‏ها195

4-4-1. نحوه بستن مدل تعادل عمومی قابل محاسبه تحقیق195

4-4-2. نحوه انتخاب کشش‏های مورد نیاز تحقیق196

4-5. شبیه‏سازی اثرات اقتصادی ناشی از بهبود کارائی و تحلیل نتایج201

4-5-1 شبیه‏سازی تاثیر شوک بهبود کارائی بر تقاضای بنزین و گازوئیل202

4-5-2. اثرات بازگشتی ناشی از شوک بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل205

4-5-3. شبیه‏سازی تاثیر شوک بهبود کارائی بر میزان تولید و سطح فعالیت‏ بخش‏های اقتصادی208

4-5-4. شبیه‏سازی تاثیر شوک بهبود کارائی بر تولید ناخالص داخلی212

4-6. تحلیل حساسیت213

جمع‏بندی215

 فصل پنجم: جمع‏بندی، نتیجه‌گیری و پیشنهادها

5-1. جمع‏بندی و نتیجه‏گیری219

5-2. پیشنهادهای سیاستی223

 منابع و مأخذ

منابع فارسی226

منابع خارجی227

 پیوستI

 

فهرست جداول

 

جدول1-1. فهرست رشته فعالیت‏ها و کالاها و خدمات....... 23

جدول2-1. طبقه‏بندی اثرات بازگشتی.................... 41

جدول2-2. ساختار ماتریس حسابداری اجتماعی............ 94

جدول2-3. قیود عوامل تولید (بستن خرد)............... 107

جدول2-4. قیود دولت (بستن کلان)...................... 108

جدول2-5. قیود بخش خارجی (بستن کلان)................. 109

جدول2-6. قیود پس‏انداز-سرمایه‏گذاری (بستن کلان)....... 111

جدول2-7. انواع قواعد بستن (خرد و کلان) مدل‌های تعادل عمومی قابل محاسبه............................................. 112

جدول2-8. نمادهای مربوط به پارامترهای مدل CGE....... 116

جدول2-9. نمادهای مربوط به متغیرهای مدل CGE......... 117

جدول2-10. معادلات مربوط به بلوک تولید............... 124

جدول2-11. معادلات مربوط به بلوک تجارت خارجی......... 128

جدول2-12. معادلات مربوط به بلوک نهادها.............. 132

جدول2-13. معادلات مربوط به بلوک سرمایه‌گذاری و شاخص قیمت 133

جدول2-14. معادلات مربوط به بلوک قیود................ 134

جدول3-1. مطالعات در مورد گرمایش محیط مسکونی........ 169

جدول3-2. برآوردهای بلندمدت از اثر بازگشتی مستقیم... 178

جدول4-1. ماتریس حسابداری اجتماعی تجمیع شده کلان سال 1385 188

جدول4-2. ساختار و عناصر تشکیل‏دهنده مدل تعادل عمومی قابل محاسبه................................................... 194

جدول4-3. قواعد بستن مدل تعادل عمومی قابل محاسبه.... 195

جدول4-4. کشش‌های مختلف مورد استفاده در تحقیق........ 200

جدول4-5. تغییرات تقاضای بنزین و گازوئیل ناشی از بهبود کارائی مصرف آنها............................................... 204

جدول4-6. اثرات بازگشتی ناشی از بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل................................................... 206

جدول4-7 سهم هزینه بنزین و گازوئیل در هر بخش از کل هزینه‏های واسطه‏ای آن بخش............................................. 208

جدول4-8. درصد تغییرات سطح فعالیت رشته فعالیت‏ها..... 213

جدول4-9. تحلیل حساسیت اثرات بازگشتی................ 215

 

فهرست شکل‏ها

 

شکل1-1. ساختار تولید فعالیت aام اقتصاد............. 24

شکل2-1. اثرات بازگشتی مربوط به مصرف‌کنندگان......... 34

شکل2-2. اثرات بازگشتی مربوط به تولیدکنندگان........ 34

شکل2-3. تبیین اثرات بازگشتی گستره اقتصاد........... 67

شکل2-4. چرخه درآمد – مخارج کل اقتصاد............... 79

شکل2-5. عناصر اصلی مدل تعادل عمومی قابل محاسبه..... 82

شکل2-6. طبقه‏بندی مدل‏های تعادل عمومی قابل محاسبه.... 84

شکل2-7. قیمت‌ها در مدل تعادل عمومی قابل محاسبه...... 99

شکل2-8. ساختار تولید در مدل تعادل عمومی قابل محاسبه101

شکل2-9. جریان کالاهای بازاری........................ 103

شکل2-10. ساختار مربوط به بلوک تولید................ 119

 

فهرست نمودارها

 

نمودار2-1. تبادل بین مصرف کار مفید و مصرف سایر کالاها44

نمودار2-2. تغییر مصرف بدنبال بهبود کارائی انرژی.... 45

نمودار2-3. اثر جانشینی ناشی از کاهش در هزینه انرژی کار مفید 48

نمودار2-4. اثر درآمدی ناشی از کاهش در هزینه انرژی کار مفید 49

نمودار2-5. اثر درآمدی و کالای بد بودن کار مفید...... 50

نمودار2-6. تبادل بین نهاده‌ها در تولید یک کالا....... 55

نمودار2-7. تغییر اولیه در ترکیب نهاده و مقدار ستانده بدنبال بهبود کارائی انرژی....................................... 56

نمودار2-8. افزایش عرضه بدنبال بهبود کارائی انرژی... 57

نمودار2-9. تغییر در ترکیب نهاده و سطح محصول بدنبال بهبود کارائی انرژی (حداکثرسازی سود)............................. 58

نمودار2-10. اثر جانشینی برای تولیدکننده............ 59

نمودار2-11. اثر تولیدی برای تولیدکننده............. 59

نمودار2-12. اثر حداکثرسازی سود برای تولیدکننده..... 60

نمودار2-13. ارائه جایگزینی از اثر بازگشتی مستقیم تولیدکننده 62

نمودار2-14. اثر بازگشتی مستقیم نهایی تولیدکننده.... 62

نمودار3-1. (A) جانشینی ناشی از بهبود کارائی انرژی در مقابل (B) تغییر فنی ذخیره‏ساز انرژی........................... 154

 چکیده رساله

فرآورده‏های نفتی بنزین و گازوئیل اولاً دارای مصرف بالایی بوده و ثانیاً کارائی مصرف این فرآورده‏ها به‏ویژه در رشته فعالیت حمل‏ونقل پایین می‏باشد بنابراین بایستی تمهیدات و راه‏کارهای اساسی برای ارتقاء کارائی مصرف بنزین و گازوئیل در رشته فعالیت‏های مختلف به‏خصوص حمل‏ونقل و زیربخش‏های آن به ‏قصد کنترل مصرف آنها اندیشیده شود. بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل توأم با دغدغه‏ای بنام اثرات بازگشتی می‌باشد که در نتیجه بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل، کاهش اولیه در مصرف آنها تا اندازه‏ای خنثی می‏شود. طبیعی است که بی‏توجهی یا کم‏توجهی به اثرات بازگشتی باعث ناکارآمدی برنامه‌ریزی‌های بهینه‏سازی مصرف بنزین و گازوئیل می‏شود.

هدف تحقیق حاضر عبارت از بررسی وجود اثرات بازگشتی، اندازه‏گیری مقدار این اثرات، ارزیابی تغییرات در میزان تولید و سطح فعالیت رشته فعالیت‏های مختلف بویژه زیربخش‏های حمل‏ونقل و تغییر تولید ناخالص داخلی در اثر بهبود 10 درصدی کارائی مصرف بنزین و گازوئیل می‏باشد. با توجه به اینکه بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل بر گستره اقتصاد تاثیرگذار است، برای نیل به اهداف تحقیق از مدل CGEاستفاده شده است. مدل CGEمبتنی بر SAM بوده و با استفاده از SAM1385 شبیه‏سازی شده است.

نتایج اجرای مدل نشان می‏دهند که بدنبال بهبود 10 درصدی کارائی مصرف بنزین و گازوئیل، اثرات بازگشتی در فعالیت‏های مختلف وجود دارد بطوریکه در مورد بنزین، فعالیت"حمل‏ونقل جاده‏ای" با 01/27 درصد دارای بیشترین اثرات بازگشتی و فعالیت "پالایشگاهی" با 5/4 درصد دارای کمترین اثرات بازگشتی هستند. در مورد گازوئیل نیز فعالیت "حمل‏ونقل جاده‏ای" با 25 درصد دارای بیشترین اثرات بازگشتی و فعالیت "پالایشگاهی" با 9/5 درصد دارای کمترین اثرات بازگشتی هستند. اثرات بازگشتی مربوط به بنزین (ناشی از بهبود 10 درصدی کارائی) برای زیربخش‏های حمل‏ونقل شامل حمل‏ونقل جاده‏ای، هوایی، آبی و ریلی به ترتیب برابر با 01/27، 14، 01/8 و 004/6 درصد بوده است. اثرات بازگشتی مربوط به گازوئیل نیز برای زیربخش‏های حمل‏ونقل شامل حمل‏ونقل جاده‏ای، ریلی، آبی و هوایی به ترتیب برابر با 25، 5/11، 5/9 و 001/7 درصد بوده است.

بدنبال بهبود 10 درصدی کارائی مصرف بنزین و گازوئیل، تقاضای بنزین بطور متوسط 6/7 درصد و تقاضای گازوئیل بطور متوسط 9/7 درصد کاهش می‏یابد. راجع‌به تغییرات در میزان تولید و سطح فعالیت بخش‌های مختلف، بیشترین تغییرات مثبت مربوط به فعالیت "حمل‏ونقل ریلی" با 347/6 درصد و بیشترین تغییرات منفی مربوط به فعالیت "حمل‏ونقل هوایی" با 803/3- درصد بوده است. تولید ناخالص داخلی نیز بدنبال شوک کارائی، 02/0 درصد افزایش می‏یابد.

 

طبقه‏بندی JEL:C68، Q41، Q43وD61

واژه‏های کلیدی: مدل تعادل عمومی قابل محاسبه، اثرات بازگشتی، کارائی، فعالیت حمل‏ونقل، بنزین، گازوئیل

مقدمه رساله

امروزه در اقتصاد جهان، انرژی یکی از مهم‏ترین عواملی است که بر اقتصاد کشورهای مختلف تاثیرگذار می‏باشد. در این بین فرآورده‏های نفتی به‏خصوص بنزین و گازوئیل دارای نقش بسیار حائز اهمیتی هستند بطوریکه کاربرد اصلی این فرآورده‌های نفتی در رشته فعالیت حمل‏ونقل می‏باشد. واضح است که رشته فعالیت حمل‏ونقل حلقه واسطه بین سمت عرضه اقتصاد از یکسو و سمت تقاضای اقتصاد از سوی دیگر (به عبارت دیگر حلقه وصل تولید – تولید و حلقه وصل تولید - مصرف) بوده و بنابراین فرآورده‏های نفتی بنزین و گازوئیل دارای نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشورهای دنیا ‏می‏باشند. حمل‏ونقل در هر چهار شیوه حمل‏ونقل هوایی، دریایی، جاده‏ای و ریلی به‏عنوان حلقه واسطه عرضه و تقاضا در اقتصاد بسیار بااهمیت بوده و در زنجیره ارزش افزوده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

با تأمل بر آمار مشخص می‏شود که مصرف بنزین و گازوئیل در ایران نسبت به متوسط جهانی بیشتر بوده و در عین حال کارائی مصرف آنها نیز در ایران پایین می‏باشد به عبارت دیگر مصرف بالای بنزین و گازوئیل توام با مصرف ناکارآمد آنها است بنابراین ضروری است تا راه‏کارهای جدی در بخش مصرفی این فرآورده‏ها بکار گرفته شود. این راه‏کارها باید به نحوی باشند تا منجر به بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل شود.

یکی از راه‌کارهایی که می‌توان برای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل و در عین حال کارآمد کردن مصرف آنها مورد استفاده قرار گیرد عبارت از بهبود کارائی مصرف این دو فرآورده نفتی است. تمرکز بر مساله بهبود کارائی مصرف فرآورده‏های نفتی، دغدغه و نگرانی جدیدی بنام اثرات بازگشتی و اثرات معکوس را به همراه دارد. در اثرات بازگشتی، تاثیر بازده انتظاری ناشی از بهبود کارائی انرژی روی شدت انرژی، در نتیجه عکس‏العمل سیستم‏های اقتصادی کاهش می‏یابد. حالت شدیدتر اثرات بازگشتی که افزایش واقعی در تقاضای انرژی است نیز اثرات معکوس نام دارد. چگونگی ایجاد اثرات بازگشتی به‏این شکل است که بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل، باعث تغییر در قیمت‏ موثر یا ضمنی آنها شده، لذا تغییر در قیمت موثر نیز انگیزه تغییرات در روند مصرف این فرآورده‏ها را فراهم می‏کند. اهمیت بحث در مورد اثرات بازگشتی و حتی اثرات معکوس این است که وجود این اثرات باعث تحت تاثیر قرار گرفتن فواید ناشی از بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل شده و چه بسا اثربخشیِ سیاستِ بهبود کارائی تحت تاثیر قرار گیرد.

با توجه به مصرف بالا و پایین بودن کارائی مصرف بنزین و گازوئیل در اقتصاد ایران، هدف اصلی تحقیق حاضرعبارت از بررسی اثرات بازگشتی ناشی از بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل در فعالیت‌های مختلف مصرف‌کننده این فرآورده‌ها در اقتصاد ایران و اندازه‏گیری مقدار اثرات بازگشتی است. برای نیل به هدف اصلی تحقیق و دیگر اهداف تحقیق از مدل تعادل عمومی‏قابل محاسبه (CGE) استفاده می‏شود. از دیگر اهداف تحقیق می‏توان به بررسی اثرات بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل بر میزان تولید و سطح فعالیت بخش‌های مختلف بویژه حمل‏ونقل (میزان تولید و سطح فعالیت زیربخش‏های این بخش شامل حمل‏ونقل ریلی، جاده‏ای، هوایی و آبی)، تولید ناخالص داخلی و تقاضای بنزین و گازوئیل اشاره کرد.

با توجه به اینکه از مدل تعادل عمومی ‏قابل محاسبه مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی برای ارزیابی اثرات ناشی از بهبود کارائی مصرف بنزین و گازوئیل استفاده شده است لذا ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1385 که در آن بر بخش حمل‏ونقل تأکید شده است، به عنوان پایه آماری مورد استفاده می‏باشد. مبنای این ماتریس جدول داده ستانده سال 1384 بانک مرکزی است این ماتریس در قالب ماتریس‏های ساخت و جذب تهیه شده و از 28 گروه کالایی و 26 رشته فعالیت تشکیل شده است.



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۳۰
محمد حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی