پروژه کارآفرینی تجهیز مرکز خدمات بالینی در منزل به صورت شبانه روزی42ص
پروژه کارآفرینی تجهیز مرکز خدمات بالینی در منزل به صورت شبانه روزی42صفصل اول کلیات
1- 1 مقدمه : در گذشته که غالب بیماریها، بیماریهای ساده (مانند بیماریهای عفونی تک ارگانیسمی) بود و رویکرد به آنان نیز رویکردهای ساده ای بوده اند و اقدامات و مداخلات ممکن نیز محدود بودند، رویکردهای تشخیصی و درمانی ، چندان پیچیده نبودند و گزینههای زیادی پیش روی پزشکان نبود. در دهههای اخیر تغییراتی در وضعیت نظام سلامت بوجود آمد که مسائل آن را پیچیدهتر از گذشته می سازد . این تغییرات را می توان در عنوانهای زیر طبقهبندی کرد.
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن : تجهیز مرکز خدمات بالینی در منزل به صورت شبانه روزی
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح : افزایش سطح بهداشت و سلامت شهروندان اثر مستقیمی بر شاخص های اقتصادی جامعه دارد. چنانچه افراد جامعه قادر باشند به راحتی به فعالیت اقتصادی اجتماعی بپردازند رشد اقتصادی شتاب فزاینده ای را تجربه خواهد کرد.
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه : اجرای چنین طرح هایی ضمن آنکه کمک شایان به بهبود سطح بهداشت همگانی است، زمینه مناسب برای اشتغال به کار دانش آموختگان علوم پزشکی از قبیل پزشکان عمومی و متخصصین رشته های مختلف پزشکی، علوم آزمایشگاهی پرستار، بهیار و ...را فراهم می آورد. ضمن اینکه با توجه به درصد بالایی از فارغ التحصیلان این رشته ها خصوصاً پزشکی و پرستاری را بانوان تشکیل می دهند، این طرح می تواند به وسیله بانوان متخصص نیز به مرحله اجرا در آید.
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی : تعداد اشتغالزایی این طرح 27 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : «تعالی خدمات بالینی به مجموعه برنامهها، استراتژیها و اقداماتی گفته میشود که هدف از آنها استانداردسازی و ارائه خدمات بالینی با بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه و عوارض ممکن میباشد.» تعالی خدمات بالینی شامل دو بخش است: -توسعه دانش نظری مشتمل بر مدیریت دانش در عرصه بالینی (Clinical Knowledge Management) -برنامهریزیهای اجرایی و عملیاتی ارتقای کیفیت فرآیندها و پیآمدهای بالینی. بخش اول استانداردهای عملکرد بالینی و بهترین تصمیمات و سیاستگذاریها در سطوح مختلف ارائه خدمات بالینی را مشخص میکند و بخش دوم سازمانهای مختلف بخش سلامت را به سمت اجرای سیاستها و استانداردهای مشخص شده، پیش میبرد. چنانچه بخواهیم این تقسیمبندی را ریزتر کنیم، میتوان آن را به هشت حوزه تقسیم کرد که عبارتند از: 1) تصمیمگیری بالینی مبتنی بر شواهد Evidence-Based Clinical Decision Making 2) استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی و استخراج شواهد مرتبط Information Mastery 3) ارزیابی نقادانه شواهد و تعیین شواهد کیفی و قابل استناد Critical Appraisal of Evidences 4) سنتز و جمعبندی شواهد قابل استناد و مرتبط با یک موضوع Systematic Review 5) ارزیابی فنآوری سلامت Health Technology Assessment 6) راهکارهای طبابت بالینی Clinical Practice Guidelines 7) ممیّزی بالینی Clinical Audit 8) مدیریت خطا Error Management
تصمیمگیری بالینی مبتنی بر شواهد: اساس و فلسفه طبابت مبتنی بر شواهد، تصمیمگیری در شرایط عدم قطعیت (Uncertain)و پیچیده (Complex)است. این عدم قطعیت و پیچیدگی در بسیاری از موارد برای پزشکان (حتی پزشکان با تجربه بالا) مشکلساز میشود. مطالعات مختلف و بررسی دانشمندان علوم بالینی نشان داده است که بهترین راه غلبه بر مشکلات، بکارگیری نظاممند نتایج شواهد پژوهشی در تصمیمگیریهای بالینی است. آنچه این فرآیند را از روشهای سنتی استفاده از پژوهشهای بالینی متمایز میکند، نظاممند و متدولوژیک بودن آن است که در ادامه بیشتر در مورد این موضوع بحث خواهد شد .
مشکلات و موانع استفاده از شواهد : سرعت افزایش شواهد بسیار زیاد است، سالانه حدود 300.000 مقاله جدید در ژورنالهای پزشکی چاپ میشود و معمولاً این مقالات در مورد یک موضوع خاص با یکدیگر اتفاق نظر ندارند، بنابراین خواندن همه آنها و استفاده از آنها در حل مسائل بالینی بسیار مشکل است. مطالب موجود در درسنامهها(Textbooks) نیز معمولاً قدیمی و از رده خارجاند، چرا که هنگامی که اثربخشی مداخلهای در مقالات به اثبات میرسد، چند سال طول میکشد که در کتابها وارد شود و از طرفی چند سال طول میکشد تا مداخلاتی که ناصحیح شناخته میشوند، از کتب حذف شوند. همچنین درسنامهها در اغلب موارد بر پایه سلیقهی نویسندگان آنها و با توجه به شرایط کشور مربوطه نگاشته شدهاند و ممکن است قابل تعمیم به تمام شرایط نباشند. با فرا گرفتن دانش و تواناییهای مربوط EBM قادر خواهید بود که از بهترین و جدیدترین شرایط موجود (علیرغم گستردگی زیاد آنها) در شرایط طبابت خود، بهترین و کارآمدترین استفاده را بکنید. با توجه به مطالب گفته شده میتوان EBM را در مراحل زیر خلاصه کرد. مشخص کردن دقیق سؤال بالینی و طراحی استراتژی جستجوی مناسب در منابع دانش. (برای غلبه بر سردرگمی در دریای عظیم شواهد و به دست آوردن شواهد دلخواه و مرتبط با موضوع مورد نظر) نقد و بررسی کیفیت شواهد (برای شناسایی بهترین شواهد موجود یا به عبارتی جدا کردن شواهد و مقالاتی که از کیفیت بالایی برخوردار و قابل استفاده میباشند) سنتز شواهد (برای غلبه بر مشکل وجود آرای مختلف درباره یک موضوع) بکارگیری شواهد در بالین بیماران و در شرایط طبابت خود. در منابع مختلف، EBM از دو دیدگاه بررسی شده است، یکی از دید پزشکانی که برای بکارگیری سریع شواهد در بالین بیماران نیاز به مهارتهای EBM دارند و دیگری از دیدگاه کلان، یعنی مدیران و برنامهریزانی که از اصول EBM برای ایجاد تغییر در عملکرد سطح گستردهای از پزشکان و برنامهریزی و سیاستگذاریهای سطوح کلان نظام سلامت استفاده میکنند. متون مربوط به چگونگی تدوین و اجرای راهکارهای طبابت بالینی و ارزیابی فنآوری سلامت از دسته دوم هستند.
راهکارهای طبابت بالینی(ClinicalPractice Guidelines): راهکارهای طبابت بالینی مبتنی بر شواهد، عبارتند از دستورالعملها و راهنماهای بالینی که به شیوهای نظاممند و با استفاده از بهترین شواهد روز تدوین میشوند. در تدوین راهکارها علاوه بر استفاده از بهترین شواهد روز مسائل و مشکلات بومی نیز لحاظ میشوند.تدوین راهکارهای طبابت بالینی(CPGs) مهمترین جزء رویکرد کلاننگر به EBM است، چرا که نتیجه نهایی جمعآوری و سنتز بهترین شواهد و تصمیمگیری بر اساس تلفیق آنها با مشکلات و مسائل بومی تدوین CPGها میباشد. گسترش و عملیاتیسازی CPGها در یک منطقه یا کشور میتواند منجر به تغییر رفتار و عملکرد بالینی در سطح کلان، در راستای طبابت کارآمد و استاندارد شود. مراحل تدوین یک CPG عبارتند از: 1)انتخاب موضوع(Topic selection) 2)جستجوی شواهد مرتبط (finding for relevantevidences ) 3)ارزیابی و نقد شواهد (Criticalappraisal) 4)سنتز شواهد (Synthesizing evidences ) 5)تصمیمگیری (Decision making ) بر اساس نتایج به دست آمده از شواهد، مطالعات ارزیابی فناوری سلامت و بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی جمعیت تحت پوشش از آنجایی که مقوله عملیاتیسازی راهکارهای طبابت بالینی، بعد از تدوین آنها مقوله مهمی است، روشهای گوناگونی نیز برای آنها وجود دارد که عبارتند از: 1)انتشار CPGها و در اختیار قرار دادن آنها برای گروههای هدف مختلف، این گروههای هدف شامل پزشکان، پرستاران، بیماران و ... میباشند . 2)آموزش راهکارهای تدوین شده به گروههای هدف 3)ادغام راهکارهای تدوین شده در «سیستمهای حمایت تصمیمگیری کامپیوتری» (CDSS) (Computerized Decision SupportSystems): این سامانههای هوشمند برنامههای رایانهای هستند که پزشکان را در اتخاذ تصمیمات بالینی کمک میکنند. چنانچه پشتوانه علمی قوانین و دستورات این برنامهها بر اساس CPGهای تدوین شده باشد، استفاده از CDSSها یکی از مؤثرترین روشهای اجرا و عملیاتیسازی راهکارهای طبابت بالینی خواهند بود. 4)ممیّزی بالینی و مدیریت خطا
مقالات مروری نظاممند(Systematic Reviews ): مرور نظامند شواهد عبارتست از جمعآوری و ارزیابی کلیه مطالعات و شواهد مربوط به موضوع مورد نظر و تصمیمگیری کلی با توجه به نتایج تمامی آنها. بنابراین مقالات مروری نظامند بهترین نوع شواهد برای استفاده در تدوین CPG میباشند. مراحل تدوین یک مطالعه مروری نظاممند عبارتست از : 1)تعیین موضوع مطالعه 2)جمعآوری کلیه مطالعات مرتبط با موضوع 3) ارزیابی مطالعات به دست آمده (CriticalAppraisal) و انتخاب مطالعات قابل استناد 4)جمعبندی نتایج مطالعات با یا بدون انجام متاآنالیز متاآنالیز شامل محاسبات ریاضی و آماری بر روی نتایج مطالعات جمعآوری شده، برای دستیابی به نتیجه و یا نتایجی مشترک برای تمامی آنها است (متاآنالیز همیشه مورد نیاز نیست). تدوین یک مقاله مروری نظاممند، پروژهای است وسیع که شامل تدوین پروتکل جهت جمعآوری و بررسی تمام شواهد موجود درباره موضوع مورد نظر و بررسی آنها، اجرای پروتکل و متاآنالیز میباشد.
ارزیابی فنآوری سلامت (HTA)(Health TechnologyAssessment): از آنجا که مطالعات HTA نتایج شواهد پژوهشی، مسائل اقتصادی و مسائل سازمانی و محلی را با هم ادغام میکنند، میتوانند یکی از مهمترین ارکان سیاستگذاری بالینی و نیز یکی از بهترین پشتوانه های علمی راهکارهای طبابت بالینی برای پزشکان باشند. این مطالعات نوعی از مطالعات سیاستگذاری سلامت هستند که پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت فناوری های سلامت را بررسی میکنند. همچنین این نوع مطالعات میتوانند بهترین شیوه استفاده از مداخلات بالینی و فناوری ها را به نحوی که بیشترین اثر بخشی و کمترین هزینه و مناسب ترین کاربرد را در شرایط مختلف داشته باشند، مشخص کنند. در بحث HTAوقتی صحبت از فنآوری یا تکنولوژی میشود، منظور داروها، وسایل و امکانات، فرآیندها (Procedures)و کلیه سیستمهای حمایتی است که مربوط به ارائه خدمات بالینی میشود. یکی از مهمترین اجزای HTA ارزشیابی اقتصادی (Economic evaluation)میباشد. ارزشیابی اقتصادی شامل مطالعاتی از قبیل بررسی هزینه و بار بیماریها در جامعه و چگونگی تأثیر مداخلات مختلف در کاهش آنها با مطالعاتی از جمله تحلیل هزینه- اثربخشی (Cost-effectivenessanalysis)، هزینه- فایده (Cost-benefit analysis)و هزینه- مطلوبیت(Cost-utility analysis)مداخلات سلامت میباشد. ارزشیابی اقتصادی ضروریترین اقدام در راستای ارائه بهترین و اثربخشترین خدمات با توجه به «منابع محدود نظام سلامت» است.
ممیّزی بالینی(Clinicalaudit) : تحقق آرمان تعالی خدمات در عرصه عملکرد بالینی مستلزم وجود ابزاری اجرایی است که با بکارگیری محصولات حوزه مدیریت و توسعه دانش، استانداردهای پیآمدی را ارتقاء دهد. این کارکرد مهم در تعالی خدمات بالینی فرآیندهایی را که منجر به ارتقای پیآمدها میشوند، مشخص کرده، با تحلیل ساختار و بستر مورد نیاز برای اجرای برنامههای بهبود کیفیت و جمعآوری نظرات مشتریان و ذینفعان، استانداردهای ساختاری و سازمانی را نیز تعیین و برنامههای دستیابی به استانداردها را تدوین و اجرا میکند. ایجاد سازوکاری مناسب برای نظارت بر حسن اجرای برنامهها و میزان دستیابی به اهداف نیز در حیطه ممیّزی بالینی میباشد. ممیّزی بالینی در واقع فرآیندی چرخهای است که طی آن بر اساس توصیههای مطرح شده در راهکارهای طبابت بالینی یکسری معیارها و استانداردهای عملکرد معین کرده، با تحلیل وضعیت عملکرد موجود، اختلاف بین عملکرد فعلی و عملکرد استاندارد را مشخص میکنند و در مرحله عمل با انجام فرآیندهای چرخهای مدیریت تغییر(Change management) عملکرد فعلی را در راستای دستیابی به استانداردهای تعیین شده، ارتقاء میبخشند. ممیّزی بالینی ابزاری برای تضمین اجرای توصیههای مربوط به راهکارهای طبابت بالینی و نظارت بر کیفیت اجرای آنهاست.
مدیریت خطا ( Error management): خطاهایی که در بالین رخ میدهند، میتوانند عاملی برای شناسایی نقصهای موجود در «سیستم» و رفع آنها باشند. یکی از مهمترین ابزارهای ارتقای کیفیت ارائه خدمات، تحلیل ریشهای خطاها واشتباهاتی است که در این سیستم رخ میدهد. تحلیل ریشهای خطاها با مشخص کردن نقاط ضعف نظام ارائه خدمت، تمرکز برنامههای ارتقای کیفیت و بعضاً اولویتهای آنها را مشخص میکند. «رویکرد سیستمی» (Systemapproach to errors)به خطاها و اشتباهات و کنار گذاشتن فرهنگ ملامت (Personapproach to errors)باعث میشود تا بتوان از خطاهای گذشته در راستای ارتقای امنیت و کیفیت ارائه خدمات استفاده کرد. رویکرد جامع به مقوله «خطا» مستلزم مطالعات کیفی در کنار ممیزی بالینی و اجرای بهینه راهکارهای بالینی است چرا که علاوه بر تحلیل سیستمها، توجه به عامل انسانی در پیشگیری از رخداد خطاها نقش عمدهای دارد که در مطالعات کیفی جوانب مختلف انسانی مورد واکاوی قرار میگیرد. پژوهشهای کیفی علاوه بر آنکه در تحلیل علل ریشهای پدیدههایی که در آن پیچیدگی عامل انسانی بسیار بارز است، بکار میآید، در سایر جوانب عملیاتی تعالی خدمات بالینی نقش عمدهای ایفا مینماید.
الف) تغییر بار بیماریها: همانطور که گفته شد، در گذشته ارجحیت بیماریها با بیماریهای حاد بود ولی در دهههای اخیر با کنترل بسیاری از بیماریهای حاد و افزایش میانگین عمر مردم، بار بیماریها بیشتر به سمت مشکلات مزمن تغییر کرده است. این مسئله علاوه بر این که خود باعث افزایش هزینههای درمان میشود، همراهی چند بیماری با یکدیگر را به دنبال دارد که عاملی است برای پیچیدهتر شدن تصمیمگیریهای بالینی. این پیچیدگیها به حدی است که به طور متوسط برای یک پزشک، به ازای هر بیمار بستری 5 سؤال جدید و به ازای هر سه بیمار سرپایی دو سؤال جدید مطرح میشود که نیازمند دریافت اطلاعات جدید برای پاسخگویی به آنها است.
ب) افزایش بار مداخلات درمانی: علاوه بر اینکه تغییر بار بیماریها به سمت بیماریهای مزمن و مختلط فینفسه باعث افزایش بار اقتصادی مداخلات درمانی شده است، افزایش فنآوریها و تعدد مداخلات و فنآوریهای گران قیمت نیز باعث شده است تا بار مداخلات درمانی بر اقتصاد سلامت آهنگ رو به رشدی داشته باشد. علاوه بر این برخی از رفتارهای پزشکان نیز به این مشکل دامن میزند که برخی از این موارد عبارتند از:
این مسائل در کنار یکدیگر باعث میشوند تا صندوق مالی نظام سلامت از عهده تآمین اعتبارات لازم برای مداخلات درمانی بر نیاید و نتیجه آن این است که در کشور ما متوسط سهم بیماران از هزینههای تشخیصی و درمانی که به آن فرانشیز (out-of-pocket payment)گفته میشود، ظرف چند سال در کشور ما از حدود 40 درصد به حدود 70 درصد برسد که این مسائل باعث محروم ماندن بسیاری از اقشار جامعه از خدمات مورد نیاز میشود.
ج) گسترش دانش پزشکی: رشد دانش پزشکی به اندازهای سریع است که در عرض 20 ماه، دانش پزشکی حدوداً دو برابر میشود. این میزان افزایش حجم، بیش از آن است که درسنامههایی که هر 3 یا 4 سال یکبار به روز میشوند، بتوانند پاسخگوی جمعآوری و سنتز این اطلاعات باشند. بنابراین مدیریت دانش پزشکی برای استفاده بجا و مناسب از آن در دنیای امروز، امری ضروری و انکارناپذیر است . مدیریت دانش بالینی (ClinicalKnowledge Management)فرآیندی پیچیده، زمانبر و پرهزینه است و خود نیازمند مهارت و دانش ویژهای است، به همین دلیل امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته سازمانها و ارگانهایی شکل گرفتهاند که این وظیفه را بر عهده دارند و واسطه بین پزشکان و سیاستگذاران بالینی با دنیای اطلاعات پزشکی هستند. در حقیقت این سازمانها وظیفه جمعآوری و سنتز و انالیز اطلاعات و شواهد بالینی و استفاده از آنها در تصمیم سازیها و سیاستگذاریهای بالینی را به عهده دارند.
د) تغییر نگرش و انتظارات بیماران از خدمات بالینی: یکی از مهمترین ارکان ارتباط بین پزشک و بیمار، دادن اطلاعات مناسب به بیمار از جانب پزشک میباشد. معمولاً بروز بیماری، همراه با بروز نگرانی در بیمار و اطرافیان اوست. بیمار و خانواده او میخواهند بدانند که آیا بیماری او بهبود مییابد یا خیر؟ این بیماری تا چه زمانی با همراه خواهد بود؟ مزایا و معایب برنامه درمانی در نظر گرفته شده برای بیمار چیست؟ آیا جایگزین مناسبتری از آنچه برای بیمار تجویز شده است، وجود دارد یا خیر؟ چنانچه به این سؤالات به شیوه مناسبی پاسخ داده نشود، بیمار و خانواده او دچار اضطراب و نگرانی خواهند شد، به علاوه اگر در میانه درمان بیمار دچار عارضهای گردد و نسبت به آن عارضه و چگونگی بر خورد با آن آگاهی نداشته باشد، پریشانی او بیشتر میشود و منجر به قطع درمان و یا مراجعه به پزشک دیگر میشود. این گونه اختلالات در روابط بین پزشک و بیمار نه تنها اثربخشی مداخلات درمانی و میزان رضایت بیماران از نظام ارائه خدمات بالینی را کاهش میدهد بلکه باعث تحمیل هزینههای اضافی به نظام سلامت میشود. در فرآیند تصمیم سازی مبتنی بر شواهد سازوکارهای نظاممندی برای دخیل کردن تمایلات و ارزشهای بیماران در تصمیمات پزشکان، لحاظ شدهاند که چنانچه این موضوعات به شیوهای ساختاریافته در تصمیمسازیهای بالینی وارد شوند و در قالب راهنمای بالینی در اختیار پزشکان قرار گیرند، میتوانند منجر به افزایش رضایت بیماران از نحوه ارائه خدمات بالینی، تقویت ارتباط بین پزشک و بیمار، افزایش کیفیت زندگی در پی مداخلات درمانی و کاهش هزینههای بیهوده شوند.
ه) نیاز به بومیسازی شواهد: تأثیر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نژادی بر فرآیند ارائه خدمات بالینی و پیآمدهای انها باعث شده است تا بسیاری از اطلاعاتی که از منابع اطلاعاتی مختلف پزشکی بدست می ایند ، مستقیما قابل استفاده در بالین بیماران نباشند و پزشکان ناگزیر از ایجاد تغییراتی در آنها با توجه به دیدگاهها و تجربیات خود شوند. همین مسئله یکی از شایعترین دلایل بروز اختلاف نظر بین پزشکان و طبابتهای سلیقه ای است . بومیسازی شواهد نیز مانند تحلیل و سنتز شواهد روش های علمی و ساختار مند دارد که با بکارگیری آنها در آنالیز نهایی نتایج اطلاعات، میتوان بهترین گزینه را برای شرایط منطقهای و کشوری خود انتخاب کرد و بکار بست. مسائل مطرح شده نشان دهنده این واقعیت هستند که استانداردسازی طبابت در یک سازمان، یک ناحیه یا یک کشور، هدفی نیست که بتوان بدون برنامهریزی دقیق یا با اجرای برنامههای ساده و کوتاهمدت به آن دست یافت، همچنین فرآیندهای تعالی بالینی علاوه بر اینکه به دانش و مهارتی مستقل از دانش پزشکی نیاز دارند، به اندازهای پیچیده و وقتگیر هستند که هر پزشک به تنهایی نمیتواند آنها را در مورد بیماران خود پیاده کند، اضافه بر این که بسیاری از برنامههای تعالی بالینی نیاز به مداخلات سازمانی و سیستمیک دارند و در حیطه اختیارات یک پزشک به تنهایی، نیستند. بنابراین وجود مراکز آکادمیک برای مدیریت دانش پزشکی، مدیریت چالشهای مربوط به فنآوریهای سلامت، تدوین استانداردهای طبابت بالینی و سیاستگذاریهای بالینی مبتنی بر شواهد پژوهشی، با وجود پیچیدگیهایی که به انها اشاره شد، ضروری است. این امر سالهاست که در کشورهای توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است و در بسیاری از آنها سازمان یا سازمانهایی در راستای تحقق تعالی بالینی فعالیت میکنند.
رویکرد کشورهای مختلف به موضوع «تعالی در عرصههای ارائه خدمات سلامت»: مؤسسه ملی تعالی خدمات بالینی و سلامت NICE)): این سازمان که در ابتدا «مؤسسه ملی تعالی بالینی»(National Institute for ClinicalExcellence)نام داشت و اخیراً واژه سلامت (Health)را نیز به نام خود اضافه کرده است، متولّی تعالی بالینی در کشور انگلستان است. این مؤسسه با استفاده از نیروهای دانشگاهی و علمی آن کشور و بر اساس اولویتهای NHS (National HealthServices)،راهنماهای ملی در سه حوزه سلامت عمومی( Public Health)، فنآوریهای سلامت (Health Technologies)و طبابت بالینی (Clinical Practice)میکند. محصولات این مؤسسه در سه حوزه مذکور، ملاک سیاستگذاران سلامت و نیز ارائهدهندگان خدمات بالینی آن کشور هستند.
کمیسیون تعالی خدمات بالینی (ولز) کمیسیون خدمات بالینی ولز (CEC) (Clinical Excellence Commission) در سال 2004 تأسیس شد و هدف آن مشارکت در برنامه ارتقای کیفیت بالینی و ایمنی بیماران در آن کشور است. این کمیسیون زیر نظر وزیر بهداشت اداره میشود. مرکز تعالی بالینی اوسلر در دانشگاه جان هاپیکنز (TheOsler Center for Clinical Excellence of Johns Hopkins)این مرکز در سال 2002 تأسیس شد و هدف آن وارد کردن اصول تعالی بالینی و مهارتهای ارتباط پزشک و بیمار در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی است. تمرکز برنامههای آموزشی این مرکز بر «طبابت مبتنی بر شواهد» و «دخیل کردن نظرات و ارزشهای بیماران در تصمیمگیریهای بالینی» و «رویکرد نظاممند به نیازهای نظام سلامت و بیماران» میباشد. از دیگر مؤسسههایی که در کشورهای مختلف متولی تعالی خدمات بالینی هستند میتوان به «CADTH» در کانادا ( Canadian Agency for Drug and Technology )، «MSAC» در استرالیاMedical Services Advisory Committee ()، در هند(Academy for Clinical Excellence) ، «NGC» و «RAND» در آمریکا،SIGN در اسکاتلند و بسیاری از سازمانها و ارگانهای دیگر اشاره کرد.
مجوز های قانونی : تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های بهداشتی بخش سازمان بهداشت صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس : 1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان بهداشت شهرستان . 2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان بهداشت . 3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی . 4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت . 5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس . شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس 1- اشخاص حقیقی -تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران - حداقل سن 18 سال تمام - دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی - اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت ) - ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز: 1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان بهداشت شهرستان. 2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن 3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی 4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست 5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء 6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی 7- پوشه فنردار 8-درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست اصلاحیه جواز تاسیس : 1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان بهداشت شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز. 2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند. 3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد. 4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد. 5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف: پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان بهداشت صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری : 1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان بهداشت شهرستان به مدیریت. 2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی. 3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز. 4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط. 5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت. 6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح : 1-تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت. 2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی. 3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید. 4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه. 5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر. 6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.
فصل دوم روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه : بازدید از محل تجهیز مرکز خدمات بالینی در منزل به صورت شبانه روزی بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تجهیز مرکز خدمات بالینی در منزل به صورت شبانه روزی به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در محل مورد ارزیابی قرار دادیم ،
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش بهداشت نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین بهداشتی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
فهرست تأسیسات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب مشتریان) در زمینه جذب مشتراین می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر .
فصل سوم امور مالی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت طرح : 1-1- محل اجرای طرح :
2-1- تأسیسات :
3-1-وسایل نقلیه : 4-1- تأسیسات اداری :
5-1- هزینه های قبل از بهره برداری :
6-1- تجهیزات پزشکی :
جدول هزینه های ثابت طرح :
2- هزینه های جاری طرح : 1-2- ساختمان :
2-2- مواد مصرفی :
3-2- حقوق و دستمزد :
4-2- تعمیر و نگهداری :
5-2- هزینه استهلاک :
6-2- هزینه سوخت و انرژی :
جدول هزینه های جاری طرح :
سرمایه در گردش (برای دوره یک ماهه) :
جدول سرمایه گذاری : درآمد : برآورد هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی :
پیش بینی مالی طرح : محاسبه نقطه سربه سر ( در 100% تولید)
فصل چهارم جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح : با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده از محل تجهیز مرکز خدمات بالینی در منزل به صورت شبانه روزی و همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که این طرح جزء طرح های زود بازده و پربازده است و می تواند در لیست مشاغل مورد حمایت دولت قرار گیرد و در صورت اجرا می تواند از سوددهی مورد قبولی برخوردار باشد . جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |