دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی


بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستم‌های اطلاعات مدیریت در فرایند تصمیم‌گیری در سازمان‌های دولتی استان ایلام و عوامل موثر بر آن

بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستم‌های اطلاعات مدیریت در فرایند تصمیم‌گیری در سازمان‌های دولتی استان ایلام و عوامل موثر بر آن

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستمهای اطلاعات مدیریت در فرآیند تصمیم‌گیری در سازمان‌های دولتی استان ایلام انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان 83 سازمان دولتی استان ایلام بوده که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای ابتدا 25 سازمان انتخاب گردید و سپس اطلاعات مورد نیاز پژوهش از کلیه مدیران عالی و میانی آن سازمان‌ها جمع‌آوری گردید. در مجموع حجم نمونه آماری 205 نفر بود. برای اندازه‌گیری از مدل پذیرش فناوری تغییر یافته و تئوری عمل استدلالی استفاده شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون چند گانه گام به گام) استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه مدیران زن و مرد در استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت وجود ندارد. همچنین بین گروه‌های با سطوح جایگاه سازمانی متفاوت در استفاده از آن نیز تفاوتی مشاهده نشد. همچنین بین میزان استفاده مدیران از MIS بر اساس گروه‌های سنی تفاوت وجود دارد به گونه‌ای که مدیران مسن‌تر کمتر از MIS استفاده می‌کنند و بین میزان استفاده از MIS بر اساس گروه‌های سابقه خدمت تفاوت وجود دارد. تحلیل رگرسیونی گام به گام حاکی از این است که شش عامل حمایت سازمانی، حمایت مالی، کاربرد اینترنت، حمایت مدیر ارشد، در دسترس بودن و اعتقاد به اثربخشی به عنوان مهمترین عوامل موثر بر بکارگیری MIS می‌توانند یک مدل قابل اتکا برای برآورد میزان کاربرد MIS ارائه نمایند.

 واژگان کلیدی: سیستم اطلاعات مدیریت، MIS، سازمان‌های دولتی

فهرست مطالب

عنوان صفحه

 

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1مقدمه. 2

2-1 بیان مساله. 3

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

4-1اهداف تحقیق.. 6

6-1 فرضیه های تحقیق.. 7

1-6-1 فرضیه اصلی اول.. 7

2-6-1 فرضیه اصلی دوم. 8

7-1 تعریف نظری واژه ها و متغیرهای پژوهش.... 9

8-1 تعریف عملیاتی متغیرها10

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش

1-2 مقدمه. 13

2-2 طبقه‌بندی مدیران در سازمان‌ها13

3-2 سطوح مختلف تصمیم‌گیرندگان مدیریتی.. 13

4-2 دیدگاه‌های مطروحه در خصوص مدیران.. 14

5-2 معیار تعریف اطلاعات خوب برای مدیران.. 14

6-2 نقش‌های مدیریتی و سیستم‌های اطلاعات حمایتی.. 14

7-2 مدیران، تصمیم‌گیری و سیستم‌های اطلاعاتی.. 16

8-2 مدل فردی تصمیم‌گیری و سیستم‌های اطلاعاتی.. 17

9-2 تصمیم گیری در سازمانها17

1-9-2 شرایط تصمیم مدیران.. 17

2-9-2 تئوری های تصمیم گیری.. 17

3-9-2 تئوری کلاسیک تصمیم گیری.. 18

4-9-2 تئوری رفتاری تصمیم گیری.. 18

5-9-2 بصیرت ، قضاوت و پایبندی به عمل گذشته. 18

6-9-2 یابندگی قضاوتی.. 19

7-9-2 قاطعیت در تصمیم گیری.. 19

8-9-2 استراتژی درگیر کردن دیگران در تصمیم گیری.. 19

1-8-9-2 تصمیمات فردی ، تصمیمات مشورتی و تصمیمات گروهی.. 19

2-8-9-2 مدیریت در قرن 21 جایگاه خاصی برای دو سیاست کلان قائل است :19

10-2 انواع اطلاعات... 20

1-10-2 طبقه‌بندی اطلاعات از نظر کاربرد. 20

2-10-2 طبقه‌بندی اطلاعات از نظر سطوح سازمانی.. 21

11-2 نقش استراتژیک اطلاعات... 22

1-11-2 سیستمها23

2-11-2 روش سیستم ها و دیدگاه سیستمی.. 23

3-11-2 چرخه حیات سیستم.. 23

4-11-2 اهمیت اطلاعات وسیستم های اطلاعاتی.. 24

5-11-2 سیستمهای اطلاعاتی.. 24

12-2 کاربرد مدیریت... 25

1-12-2 مشارکت بیشتر در تصمیم گیری.. 25

2-12-2 افزایش سرعت در تصمیم گیری.. 25

3-12-2 افزایش سرعت در شناسائی مسائل.. 25

13-2 طرح ریزی سازمان.. 25

1-13-2 کاهش ارتقاع هرم سازمان.. 26

2-13-2 تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر. 26

3-13-2 بهبود هماهنگی.. 26

4-13-2 شرح دقیق تری از وظایف... 26

5-13-2 افزایش کارکنان متخصص.... 27

14-2 سیستم های اطلاعاتی مدیریت... 27

15-2 طبقه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی.. 27

1-15-2 طبقه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی از نظر ماهیت... 27

2-15-2 طبقه‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی از نظر ساختار28

3-15-2 طبقه‌‌بندی سیستم‌های اطلاعاتی از نظر کاربرد. 28

1-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات پشتیبان مدیریت... 29

1-1-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات مدیریتی.. 29

2-1-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات تولید گزارش.... 29

3-1-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات مدیران ارشد. 30

4-1-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات استراتژیک.... 30

5-1-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات پشتیبان تصمیم.. 30

6-1-3-15-2سیستم‌های پردازش تبادلات یا تراکنش‌ها32

2-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات پشتیبان عملیات... 32

1-2-3-15-2سیستم‌های اطلاعات اداری.. 32

2-2-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات مدیریت منابع انسانی.. 33

3-2-3-15-2سیستم‌های اطلاعات حسابداری.. 34

4-2-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات تجاری.. 35

5-2-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات تولید. 36

6-2-3-15-2سیستم اطلاعات جغرافیایی.. 36

7-2-3-15-2 سیستم‌های اطلاعات اسنادی.. 37

3-3-15-2سیستمهای کسب و کار الکترونیکی سازمان.. 37

1-3-3-15-2 برنامه‌ریزی منابع سازمان.. 37

2-3-3-15-2 مدیریت ارتباط با مشتری.. 39

3-3-3-15-2 مدیریت زنجیره تأمین.. 41

4-3-3-15-2 سیستم‌های همکاری سازمان.. 42

16-2پیشینة پژوهش.... 45

1-16-2 پژوهشات صورت گرفته در داخل کشور45

2-16-2 پژوهشات صورت گرفته در خارج کشور48

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

1-3 مقدمه. 54

2-3 نوع و روش تحقیق.. 54

3-3 مبانی تئوریک پژوهش.... 54

4-3 مدل مفهومی پژوهش.... 57

5-3 متغیرهای پژوهش.... 58

1-5-3 متغیر وابسته. 58

2-5-3 متغیر مستقل.. 58

6-3 روش و تکنیک جمع آوری اطلاعات... 58

1-6-3 مشخصات پرسشنامه. 58

7-3 روایی و پایانی ابزار59

1-7-3 روایی / اعتبار59

2-7-3 پایایی.. 59

8–3 جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61

9-3 قلمرو تحقیق.. 61

10-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 61

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

1-4 مقدمه. 64

2-4 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی.. 65

1-2-4 جنسیت... 65

2-2-4 سطح تحصیلات... 66

3-2-4 جایگاه سازمانی.. 67

4-2-4 سن.. 68

5-2-4 سابقه خدمت... 69

3-4 بررسی شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق.. 70

1-3-4 بررسی شاخص های مولفه آشنایی.. 70

2-3-4 بررسی شاخص های مولفه در دسترس بودن.. 71

3-3-4 بررسی شاخص های مولفه توانایی.. 72

4-3-4 بررسی شاخص های مولفه کاربرد MIS.. 73

5-3-4 بررسی شاخص های مولفه آگاهی مدیر. 74

6-3-4 بررسی شاخص های مولفه حمایت مدیر. 75

7-3-4 بررسی شاخص های مولفه حمایت مالی.. 76

8-3-4بررسی شاخص های مولفه سازمان یادگیرنده77

9-3-4بررسی شاخص های مولفه حمایت سازمانی.. 78

10-3-4 بررسی شاخص های مولفه شیوه تصمیم گیری مدیران.. 79

11-3-4 بررسی شاخص های مولفه قصد کاربرد MIS.. 80

12-3-4 بررسی شاخص های مولفه کاربرد کامپیوتر. 81

13-3-4 بررسی شاخص های مولفه کاربرد اینترنت... 81

14-3-4 بررسی شاخص های مولفه اعتقاد به اثربخشی.. 82

4-4 بررسی نرمال بودن متغیرها83

5-4 نتایج آزمون t84

1-5-4 آزمون t برای مقایسه میزان کاربرد MIS در مدیران.. 84

6-4مقایسه میزان استفاده گروههای مختلف مدیران از MIS.. 88

8-4آزمون همبستگی اسپیرمن بین متغیرها93

1-8-4 سن.. 93

2-8-4 سابقه خدمت... 93

3-8-4 در دسترس بودن.. 94

4-8-4 آگاهی مدیر. 94

5-8-4 حمایت مدیر. 95

6-8-4 حمایت مالی.. 95

7-8-4سازمان یادگیرنده96

8-8-4 حمایت سازمانی.. 96

9-8-4 شیوه تصمیم گیری مدیران.. 98

10-8-4 قصد کاربرد MIS.. 98

11-8-4 کاربرد کامپیوتر. 99

12-8-4 کاربرد اینترنت... 99

13-8-4 اعتقاد به اثربخشی.. 100

14-8-4آشنایی با MIS.. 100

15-8-4 توانایی.. 100

9-4آزمون تحلیل رگرسیون.. 101

10-4 آزمون صحت مدل برازش شده............................................................................................. 109

11-4 خلاصه آزمون فرضیه ها112

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش

1-5 مقدمه. 120

2-5 یافته های تحقیق.. 120

1-2-5 یافته ها حاصل از ویژگی های جمعیت شناختی.. 120

2-2-5 یافته های حاصل از بررسی شاخصهای مربوط به متغیرهای پژوهش.... 120

3-2-5 نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق.. 122

4-2-5 نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون.. 125

5-2-5 سایر نتایج تحقیق.. 125

3-5 پیشنهادات... 128

1-3-5 پیشنهادات کاربردی.. 128

2-3-5 پیشنهادات به محققین آتی.. 129

4-5 محدودیت های تحقیق.. 130

پیوست....................................................................................................................................................... 131

منابع فارسی:137

منابع لاتین:141

 فهرست جداول

عنوان صفحه

 

دول(3-1). مؤلفه های میزان آگاهی و کاربرد........................................................................................... 60

جدول (4-1). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس جنسیت........................................................... 65

جدول (4-2). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس سطح تحصیلات............................................... 66

جدول (4-3). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس جایگاه سازمانی............................................... 67

جدول (4-4). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس سن.................................................................. 68

جدول (4-5). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس سابقه خدمت................................................... 69

جدول (4-6). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «آشنایی با MIS»...................................... 70

جدول (4-7). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «در دسترس بودن MIS».......................... 71

جدول (4-8). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «توانایی»...................................................... 72

جدول (4-9). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « کاربرد MIS ».......................................... 73

جدول (4-10).توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « آگاهی مدیر ».......................................... 74

جدول(4-11). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «حمایت مدیر»............................................ 75

جدول(4-12). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « حمایت مالی »....................................... 76

جدول(4-13). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «سازمان یادگیرنده».................................... 77

جدول(4-14). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «حمایت سازمانی»....................................... 78

جدول(4-15). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « شیوه تصمیم گیری مدیران »................... 79

جدول(4-16). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « قصد کاربرد MIS».................................. 80

جدول(4-17). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « کاربرد کامپیوتر »..................................... 81

جدول(4-18). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه «کاربرد اینترنت»......................................... 82

جدول(4-19). توزیع فراوانی نظرات مدیران استان در زمینه « اعتقاد به اثربخشی».................................. 82

جدول(4-20). نتایج آزمون کولموگروف–اسمیرنف برای بررسی پیش فرض نرمال بودن متغیرهای مورد

مطالعه........................................................................................................................................................... 83

جدول (4-21). نتایج آزمون t برای مقایسه میزان کاربرد MIS در مدیران............................................. 86

جدول(4-22). نتایج آزمون t برای مقایسه میزان استفاده از MIS براساس جنسیت............................... 88

جدول(4-23). تجزیه یک طرفه واریانس برای مقایسه میزان « آشنایی » براساس میزان تحصیلات....... 88

جدول (4-24)آزمون LSD بر اساس مولفه آشنایی.................................................................................. 89

جدول(4-25). تجزیه یک طرفه واریانس برای مقایسه میزان « توانایی » براساس میزان تحصیلات........ 90

جدول(4-26). تجزیه یک طرفه واریانس برای مقایسه میزان « کاربرد MIS » براساس میزان تحصیلات 90

جدول(4-27). تجزیه یک طرفه واریانس برای مقایسه میزان « آشنایی » براساس جایگاه سازمانی........ 91

جدول(4-28). تجزیه یک طرفه واریانس برای مقایسه میزان « توانایی » براساس جایگاه سازمانی......... 91

جدول(4-29). تجزیه یک طرفه واریانس برای مقایسه میزان « کاربرد MIS» براساس جایگاه سازمانی 92

جدول(4-30). نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن برای میزان آشنایی، توانایی و کاربرد MIS با متغیرهای مورد مطالعه................. 97

جدول(4-31). نتایج تجزیه واریانس پیش بینی میزان کاربرد MIS توسط مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام بر اساس

متغیرهای مورد مطالعه............................................................................................................................................................................................................. 101

جدول(4-32). ضرایب رگرسیونی پیش بینی میزان کاربرد MIS توسط مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام بر اساس متغیرهای مورد مطالعه....................................................................................................................................................................... 102

جدول(4-33). نتایج تجزیه واریانس پیش بینی میزان کاربرد MIS توسط مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام بر اساس متغیرهای مورد مطالعه....................................................................................................................................................................... 103

جدول(4-34). ضرایب رگرسیونی پیش بینی میزان کاربرد MIS توسط مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام بر اساس متغیرهای مورد مطالعه....................................................................................................................................................................... 104

جدول(4-35). نتایج تجزیه واریانس پیش بینی میزان کاربرد MIS توسط مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام بر اساس متغیرهای مورد مطالعه....................................................................................................................................................................... 106

جدول(4-36). ضرایب رگرسیونی پیش بینی میزان کاربرد MIS توسط مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام بر اساس متغیرهای مورد مطالعه....................................................................................................................................................................... 107

جدول (4-37). نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق................................................................ 118
فهرست نمودار و شکل

عنوان صفحه

 نمودار (4-1). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس جنسیت............................................ 65

نمودار (4-2). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس سطح تحصیلات............................. 66

نمودار (4-3). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس جایگاه سازمانی............................... 67

نمودار (4-4). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس سن.................................................... 68

نمودار (4-5). توزیع فراوانی مدیران نمونه آماری بر اساس سابقه خدمت................................... 69

نمودار(4-6). نرمالیته باقیمانده ها........................................................................................................... 110

شکل (2-1). ابزارهای سیستم‌های همکاری سازمان.......................................................................... 43

شکل (2-2). چارچوب نظری پژوهش.................................................................................................... 52

شکل (3-1). مدل پذیرش فناوری (TAM) ..................................................................................... 56

شکل (3-2). تئوری عمل استدلالی....................................................................................................... 56

شکل (3-3). مدل مفهومی پژوهش........................................................................................................ 57

شکل (4-1). نتیجه مدل آزمایش شده پژوهش ................................................................................ 111

فصل اول

کلیات پژوهش

 1-1مقدمه

در شرایط دائماً در حال تغییر ما نیز باید تغییر نمائیم وگرنه بهای سنگینی بابت عدم تغییر پرداخت خواهیم کرد. سازمان[1]ها را در عصر جدید از بکارگیری سیستمهای کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعات و رسانه های پیش رفته گریزی نیست و آینده از آن آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح، محاسن و معایب این سیستم ها را موشکافانه مورد نظر قرار داده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینه های آن تجربه را مجدداً تقبل نمایند. تصمیم گیری یعنی آنچه که مدیران در سطوح مختلف سازمان انجام می دهند و همواره در فضای آن حرکت می نمایند، تصمیم گیری را می توان جمع آوری و پردازش اطلاعات در نظر گرفت (صرافی زاده، 1383). روند مستمر و رو به رشد و تحول در شئون مختلف حیات اجتماعی بشر و پیشرفتهای شگرف و عمیق علوم و فنون گوناگون، موجبات تحول ساختارهای سازمانی را از اشکال سنتی به سوی ساختارهای پیچیده تر و تخصصی فراهم آورده است. امروزه به منظور اداره صحیح سازمان و اتخاذ تصمیمات منطقی و درست توسط مدیران، ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت امری اجتناب ناپذیر است (صداقت و همکاران، 1388). داشتن اطلاعات دقیق ، مرتبط و به هنگام و سریع باعث بالا رفتن سرعت و دقت تصمیم گیری شده و جلوی انتخاب بسیاری از تصمیمات نادرست را خواهد گرفت. مدیران به منظور مواجهه با محیط و تحقق اهداف سازمانی خود با مد نظر قرار دادن متغیرهای محیطی ضرورتاً بایستی محیط را تحلیل و متغیرهای آن شناسائی و تدبیر مناسب در برخورد با آنها اتخاذ نمایند. این امر مستلزم برخورداری از اطلاعات به هنگام درون و برون سازمانی و نیز امکان بهره برداری بهینه از آنها را دارد (کستلز، 1386).

سیستم اطلاعات مدیریت تاثیر بسزایی در صحت، دقت، اقتصادی بودن و بهنگام بودن تصمیم گیری مدیران دارد و ما را بر آن داشته تا در این تحقیق به بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستم های اطلاعات مدیریت[2] در فرآیند تصمیم گیری در سازمان های دولتیاستان ایلام بپردازیم. در این فصل بیان مساله پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف و فرضیه های پژوهش، تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها مورد بررسی قرار می گیرند.

2-1 بیان مساله

یک از نام‌های دوره کنونی زندگی بشر، عصر اطلاعات و ارتباطات است. علت این نام‌گذاری در واقع به خاطر توجه بسیار زیاد و فعالیت‌های گسترده‌ای است که در این دوران در زمینه جمع‌آوری، پردازش و انتقال اطلاعات انجام گرفته و می‌گیرد. در عصر حاضر، مدیران نیاز پیدا کرده‌اند که اطلاعات مربوط به اموری را که با آن سر و کار دارند بشناسند، گردآوری و تحلیل کنند، سازمان بدهند و با مراعات سه عامل مهم سرعت، دقت و هزینه، که در همه فعالیت‌های عصر ما بدون استثناء دیده می‌شود، آن را مبادله کنند (طالقانی، 1382). فقر و ضعف اطلاعات موجب می‌شود که نظام مدیریت نه تنها تصویر درست و کاملی از آینده نداشته باشد، بلکه حتی نتواند قوت و ضعف و وضع گذشته و موجود سازمان را درست و کامل بشناسد. در نتیجه نه می‌تواند هدف‌گذاری صحیح بکند و نه قادر است فعالیت‌های مناسبی را برای نظام مدیریت طراحی نماید و پیرو این امر از منابع سازمان استفاده بهینه نخواهند شد. از این رو می‌توان یکی از عمده‌ترین دلایل عدم کارایی و عدم موفقیت‌ نظام مدیریت در ایران را تصمیم‌گیری ضعیف یا غلط و بی‌موقع مدیریت به علت وجود اطلاعات کافی و مناسب دانست و این موضوع می‌تواند به دلیل اهمیت کافی قائل نشدن برای اطلاعات مناسب و دقیق، صحیح، قابل اعتماد، به هنگام و کامل باشد. هدفگذاری به طور کلی براساس شناخت صحیح و دقیق وضعیت موجود و تجسم منطقی و معقول از چشم‌اندازهای آینده سازمان می‌تواند محقق شود. بنابراین چنانچه مدیران از این تحول غفلت کرده و طرح بلند مدت خود را مبتنی بر تجهیزات ناسازگار با این فناوری جدید تعریف کنند، دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهند شد (بدرقه، 1389).

همچنین عدم توجه دقیق و علمی مدیران استان به عوامل مهم برنامه‌‌ریزی چون نیازسنجی، تأمین نیروی متخصص، تقسیم‌کار، زمان‌بندی، تجهیزات موردنیاز و استانداردها، سبب شکست پروژه اطلاعاتی می‌شود. اغلب مدیران سازمانهای دولتی با انبوهی از داده‌ها و یا طوماری از سوابق اطلاعاتی روبرو هستند که برای آنها در تصمیم‌گیری، برنامه‌‌ریزی، سازما‌ن‌دهی و کنترل و هدایت صحیح و مطلوب‌، تأثیر چندانی ندارد. مجموعه این عوامل وابسته به هم، موجب می‌شوند که سازمان‌ها همواره از بحران‌ اطلاعاتی بوجود آمده در عذاب باشند و این در حالی است که خود نیز متوجه این فقدان و مشکل نیستند. نظام مدیریت اطلاعات، سیستم سازمان یافته و ابزار مناسبی است که اطلاعات صحیح و خلاصه شده را در موقع مناسب به تصمیم‌گیرندگان سازمان ارائه داده و امکان‌ تصمیم‌گیری صحیح و دقیق را برای مدیران سازمان فراهم می‌سازد. هدف نهایی از ایجاد این سیستم گردآوری، پالایش، تجزیه و تحلیل، پردازش، فشرده و تخلیص کردن، ذخیره کردن و سرانجام انتقال تمامی اطلاعاتی گذشته و حال سازمان‌ها و پدیده‌های مرتبط با آنها، در یک بانک اطلاعاتی متمرکز با امکان‌ دسترسی سریع برای مدیران آنها است (منبع قبلی).

از نظر تاریخی، سیر تحولات سیستم‌های اطلاعاتی و رویکردهای مرتبط با آنها را می‌توان به چند دوره تقسیم کرد. دوره‌ی اول به دوران کلاسیک و یا سنتی که هنوز کامپیوتر اختراع نشده بود و سیستم‌های اطلاعاتی همگی مبتنی بر کاغذ و تبادل دستی پرونده‌ها بودند، مربوط می‌شود. رویکرد حاکم در این دوره، بوروکراسی اداری بود. دوره‌ی دوم که با ابداع کامپیوترها در اواخر نیمه‌ی اول قرن بیستم شروع شد، آغاز طراحی و بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی اتوماتیک محسوب می‌شود. با ساخت و رواج کامپیوترهای بزرگ در سازمان‌ها، بسیاری از کارها و محاسبات به صورت خودکار انجام می‌شد، ولی از آنجایی که این کامپیوترها در دسترس همه نبودند، از این‌رو سیستم‌های اطلاعاتی اغلب با رویکرد متمرکز طراحی و ایجاد می‌شدند. دوره‌ی سوم با توسعه و رسوخ گسترده‌ی کامپیوترهای شخصی در سال‌های 1980 در تمامی ابعاد زندگی، سیستم‌های اطلاعاتی گرایش محسوسی به سمت عدم تمرکز از نوع اتمیزه[3] پیدا کردند که نوع خاصی از مدل استقرار و معماری جزیره‌ای و یا به عبارتی تکه تکه شده با اجزای پراکنده محسوب می‌شود. دوره‌ی چهارم با رشد و توسعه‌ی شبکه‌های کامپیوتری و به ویژه اینترنت در دهه‌ی 1990 امکان یکپارچه‌سازی و پیوند میلیون‌ها کامپیوتر و سیستم اطلاعاتی در سراسر جهان فراهم شد (محمودی، 1386).

این پژوهش به دنبال آن است که تعیین نماید مدیران دستگاههای دولتی استان ایلام تا چه اندازه از سیستم اطلاعات مدیریت آگاهی دارند و از آن به چه میزان در فرآیند تصمیم گیری استفاده می نمایند؟ و آیا از این نظر بین گروههای مختلف مدیران تفاوت وجود دارد یا خیر ؟ و در نهایت سعی در شناسایی برخی عوامل موثر بر کاربرد MIS می شود.

3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش

می‌توان نقش سیستم‌های مدیریت اطلاعات را به سان کار قلب در بدن انسان دانست. اطلاعات، خون و سیستم اطلاعاتی قلب است. قلب وظیفه رساندن خون تمیز به تمام اجزای بدن انسان را از جمله مغز بر عهده دارد. در زمان ضرورت، قلب سریعتر کار می‌کند، آن را پردازش می‌کند و خون کافی به مقصد می‌رسد و نیازهای کلی و جزئی بدن آدمی را برآورده می‌سازد (رنجی جیفرودی، 1388). MIS نیز دقیقاً این نقش را برای سازمان بازی می‌کند. این سیستم تضمین می‌کند که داده‌های مناسب از منابع مختلف جمع‌آوری و پردازش شوند و به تمام مقاصدی که به آن داده‌ها نیاز است ارسال گردند. با توجه به این که سیستم‌های اطلاعاتی رایج در سازمان‌های کشور‌های توسعه یافته، به طور مناسبی در خدمت مدیران این گونه سازمان‌ها قرار دارند، و از طرفی در عمل ملاحظه می‌شود علیرغم قابلیت‌های مناسبی که در این ابزارهای خوب به نحو شایسته‌ای از آنها استفاده نمی‌شود، لذا هدف از این پژوهش تعیین میزان بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی مدیریتی در سازمانهای دولتی استان ایلام و شناسایی برخی عوامل موثر بر آن است. متأسفانه در گذشته از این سیستم در عمل کمتر در سازمان‌های دولتی استفاده گردیده و اخیراً نیز که توجه برخی از سازمان‌ها به بکارگیری از این سیستم‌ها معطوف شده، در عمل با موانعی موجه گردیده‌اند که آنها را دچار سرخوردگی، سردرگمی و بعضاً مشکلات بیشتری نسبت به گذشته نموده است. علیرغم همه این موارد نیز متأسفانه بررسی و پژوهش جامعی در این مورد به عمل نیامده است. سازمانهای دولتی ایران و به تبع آن استان ایلام از پایین بودن بهره‌وری رنج می‌برند و بسیاری از مسئولین تلاش‌هایی جهت یافتن راه‌کارهای مناسب برای رفع این مشکل داشته‌اند. به نظر می‌رسد بهره‌گیری مناسب از سیستم‌های اطلاعات مدیریتی به منظور بهبود مدیریت مدیران و افزایش بهره‌وری آنان، می‌تواند یکی از این راه‌ کارها باشد. اما به دلیل ویژگی‌های خاصی که برای این سازمان‌ها حاکم می‌باشد، به ویژه مسائل و مشکلاتی که از بعد فرهنگی و اجتماعی، در این سازمان‌ها و به خصوص نیروی انسانی شاغل در آنها (اعم از مدیران و کارکنان) وجود دارد، کاربرد این ابزار به سادگی امکان‌پذیر نیست و در عمل نیز مشاهده گردیده که کمتر سازمان‌ دولتی بوده است که توانسته باشد از این سیستم‌ها به نحو کارآمدی استفاده نموده باشد. لذا در صورتی که بتوان با انجام تحقیقاتی، راه‌کارهایی برای استفاده اثربخش از این سیستم‌ها ارائه نمود، قطعاً گام مفیدی در حل معضلات سازمان‌های دولتی برداشته شده است و بدین لحاظ این پژوهش می‌تواند از اهمیت مناسبی برخوردار باشد، به ویژه آن که تا کنون پژوهش جامعی در کشور، در این خصوص به عمل نیامده است.

[1]Organization

[2] Management Information Systems (MIS)

[3]- Atomized Or Fragmented

 



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی