پروژه کارآفرینی ساخت موتور جنرال38ص
پروژه کارآفرینی ساخت موتور جنرال38صفصل اول کلیات
1- 1 مقدمه : موتور عبارتست از وسیلهای که قدرت تولید میکند، ولی به تنهایی قادر به تولید کارنمیباشد. به زبان سادهتر موتور وسیلهای که با استفاده ازمنابعانرژی بخصوص ، انرژی جنبشی تولید میکند. نوع موتور منابع انرژی اولیه متفاوتهستند. مثلا برخی از موتورها ، انرژی موجود درمواد نفتیرا به انرژی جنبشی تبدیل میکنندو برخی دیگرانرژیالکتریکی را و… موتور یک کلمه انگلیسی است و معنای آنجنبانندهیامحرکمیباشد. لیکن در حال حاضر از کلمه موتور به عنوان وسیله تولیدانرژیجنبشی استفاده میشود. موتور یکی از ارکان اصلی خودرو میباشد، که وظیفه اصلی حرکت آنبوسیله موتور با انجام یک سری اعمال خاص امکان پذیر میشود. بر این اساس تلاشهایزیادی در زمینه طراحی و ساخت انواع موتور صورت گرفته است که در حال حاضر نیز بیشترسرمایه گذاریهای کارخانههایخودرو سازیدر این زمینه انجام میشود. تمامموتورهایی که در زندگی بشر مورد استفاده قرار میگیرند انرژی جنبشی را به شکل یکحرکتدورانی (چرخشی) در اختیار مصرف کننده قرار میدهند. موتورها این انرژی را ازطریق تبدیلانرژیهای پتانسیلو یا انرژیهای دیگر بوجودمیآورند که میتوان بر حسب منبع انرژی اولیه ، موتورها را تقسیم بندی کرد که درادامه به آنها اشاره خواهد شد. بطور کلی میتوان گفت که در پیرامون ماهر وسیلهای که کاری انجام میدهد دارای یک موتور است که حرکت قطعات آن و نیرویمورد نیاز آن وسیله را تأمین میکند. مثلا لوازم خانگی مثلیخچال،ضبط صوت، پنکههای تصویه و ... همگی داراییکموتورالکتریکی میباشند و یا اتومبیلهایی که در خیابانها رفت و آمد میکنند هر کدامیک موتور جهت تأمین انرژی جنبشی خود دارند.
1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن : ساخت موتور جنرال
محل اجرا :
1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
1 – 4 – دلایل انتخاب طرح : توجه به خودکفایی این صنعت و همجنین نیاز بازار داخلی به تولید این محصول با توجه به این که ساخت موتور جنرال می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید و با در نظر گرفتن علاقه خود به فعالیت های صنعتی این طرح را برای اجرا انتخاب کرده ام.
1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه : این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .
1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی : تعداد اشتغالزایی این طرح 145 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح : ایده ساخت موتور به زمانهای دور باز میگردد، چنانکه قبل ازسالهای 1700 میلادی تلاشهایی جهت مسافت موتورها به شکل امروزی انجام پذیرفته بودهر چند کهموتورهای ساده آبیکه انرژی جنبشی آب را بهحرکت چرخشی تبدیل میکردند از زمانهای بسیار دورتر ساخته شده و مورد استفاده قرارمیگرفتند). لیکن اولین تجربه موفقیت آمیز در این زمینه ، در سال 1769 اتفاق افتاد. در این سال جیمز وات توانست یک موتور بخار اختراع کند که قابلیت استفاده از انرژیمحبوس در سوختهای مختلف نظیر چوب وذغال سنگرا داشت.
سیر تحولی و رشد مخترعین زیادی سعی کردند که اصول فوق را در موتورها تحققبخشند. ولی «ان.ای.اتو» مخترع آلمانی اولین کسی بود که موفق گردید. او در سال 1876موتور خود را به ثبت رساند و دو سال بعد نمونهای را که کار میکرد به معرض نمایشگذاشت. موتور مزبور همان چرخ چهارزمانه یعنی ،تکثیر،تراکم،توانوتخلیهرا به کار میبست. دانشمندان هم عصراتو عقیده داشتند که وجود تنها یک مرحله توان در دو دور چرخش زمان بزرگی است (یکموتور چهارزمانه در هر دو دور چرخش تنها یک بارسوخترا می سوزاند به اصطلاح دارای یکبارانفجاریا توان است). بنابراین نظرخود را به موتور دو زمانه (که در هر دو چرخش یک انفجار دارد) معطوف کردند. اینتلاشها تا آنجا ادامه یافت که در سال 1891 «جوزف دی» با کمک گرفتن ازمحفظه میللنگ به عنوان یکسیلندرپمپ کننده هوا توانست ساخت موتورهایروزانه را ساده کند. درموتور دی، مجاری ورودی هوا و خروجی دود دربدنه سیلندر قرار داشت (همان سیستم موتورهای دو زمانه امروزی). در سال 1892 دکتررادولف دیزل یک مهندس آلمانی ، موتوری را به ثبت رساند که در آن سوخت در نتیجهگرمای تولید شده در اثرفشار زیاد ، مشتعل میشد. دیزل در اصل موتور خود را برای کار کردن با پودرذغال سنگطراحی کرده بود. اما به سرعت بهسوختهای مایعروی آورد.
ساختمان موتور ساختمان موتورها بسیارگوناگون ولی در عین حال از لحاظ اصول کلی بسیار مشابه است. مثلا همهموتورهای احتراقیدارای یک محفظه برای فشردهکردن سیال میباشند کهسیلندرنام دارد. یا اینکه همگی دارای یکقطعه متحرک رفت و برگشتی میباشند کهپیستون نامدارد و ... لیکن ساختار موتورهای برقی متفاوت است. همگی آنها دارای یکسیم پیچثابت میباشد کهمیدان مغناطیسیایجاد میکند. در میان اینسیم پیچ میدان ، یکآرمیچر(روتور) وجود دارد که با تغییراتمیدان مغناطیسی انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل میکند (به شکل چرخش) و... .
طرز کار موتور موتورهای الکتریکی از لحاظ تجهیزات و ساختار نسبتا ساده تر از موتورهای احتراقیهستند. البته طرز کار آنها نیز نسبتا ساده تر است. این موتورها با ایجاد یکمیدان مغناطیسیو تغییرات مکرر این میدانمغناطیسی باعث به چرخش درآمدنروتورمیشوند. و این چرخش توسط میله ای ازمحفظه موتور خارج و مورد استفاده قرار میگیرد. موتورهای احتراقی بصورت نوسانی کارمیکنند یعنی اینکه قطعات متحرک آنها(پیستونها)که قابل انتقال انرژی هستند، حرکت رفت و برگشتی دارند. برای تبدیل این حرکات رفت وبرگشتی به حرکت چرخشی وسیلهای به ناممیل لنگ استفاده میشود. لیکن در نهایت انرژی جنبشی این موتورها هم بصورت چرخش یک میله ازمحفظه موتوربه خارج فرستادهمیشود. قدم مهم در توسعه موتورهای امروزی (که اغلبموتورهای احتراق داخلیهستند) زمانی برداشتهشد کهبودورثامهندس فرانسوی چهار اصل عمده را کهبرای کار موثر این موتورها الزامی بودند، ارائه کرد. این اصول چهارگانه به قرارزیرند:
موتورها را بر اساس منبع تامین کننده انرژی به دو دستهموتورهای برقی و موتورهای احتراقی تقسیم می کنند. موتورهای برقی: اختلاف پتانسیل الکتریکیرا به حرکت چرخشی تبدیل می کنند. موتورهای احتراقی: با سوزاندن موادسوختی (اغلب سوخت های فسیلی) تولید انرژی می کنند. موتورهای جت: با مکش هوا کار می کنند. موتورهای برون سوز: در این موتورهااحتراق در بیرون از موتور صورت می گیرد (مانند موتور بخار) موتورهای درون سوز: در اینگونه موتورهاماده سوختنی مستقیما در داخل موتور سوزانده می شود. موتورهای درون سوز خود به دو گروه تقسیم می شوند: موتورهای اشتعال جرقه ای: سوخت به کمکیک جرقه الکتریکی در این موتورها مشتعل می شود. موتورهای دیزل: در این موتورها سوختبواسطه حرارت بالای ایجاد شده بوسیله فشار مشتعل می گردد.
کاربردها کاربرد موتورها امروزه آن چنان وسیع است که ذکر آنها به یک زمان طولانی نیازمنداست. اکثر لوازم خانگی نظیر یخچال ،چرخ گوشت،آبمیوه گیری ،ماشین لباسشویی،جارو برقی،پنکههای تهویهو ... همچنین تمام وسایلنقلیه مورد استفاده نظیراتومبیلها،اتوبوسها،کامیونها،هواپیماها،قطارهاوکشتیهاهمگی از موتورهای مختلف استفادهمیکنند. در تمام قسمتهای یک کارخانه صنعتی و سایر وسایل و تجهیزات بکار رفته در بخشصنعتاز موتورها استفاده میشوند. در بخشیکشاورزی جهت تامین منابع انرژی مثلماشین آلات آسیابها،پمپهای آبو غیره ازموتورهایبرقی و احتراقی استفاده میشود و ... . احتراق درونی : جهت پی بردن به نحوه کارکرد موتورهای احتراقدرونی , به کار بردن تصویر ذهنی شما موثر خواهد بود . یک مثال خوب در این راستاتوپهای جنگی قدیمی هستند که شما احتمالا آنها را در فیلمهایا موزه ها دیده اید . درآنجا سربازها درون لوله توپ را با باروت پرکرده سپس یک گوی فلزی ( که همان توپ است)را درون آن قرار می دهند و با روشن کردن فیتیله ای که به باروت متصل می شود عملشلیک صورت میگیرد . به این عمل احتراق درونی میگویند , ولی تجسم اینکه این چهارتباطی با موتور خودرودارد کمی مشکل است . مثال نزدیکتر به موضوعمان میتواند این باشد : فرض کنید که شما یک تکه لوله پلیکا با قطر حدودا هفت و نیم سانتیو به طول حدودا یک متر را در اختیار دارید . اگر شما یک سر آن را کاملا ببندید و یکقطره بنزین درون لوله بریزید , سپس یک سیب زمینی را با فشار به درون لوله بفرستیدچیزی که به دست خواهیم آورد یک وسیله است که در عام به آن توپ سیب زمینی می گویند . وقتی که سوخت آن وسیله را با یک جرقه آشنا نمایید , اتفاق جالبی که می افتد این استکه سیب زمینی می تواند تا حدود 150 متر به هوا پرتاب شود. توپ سیب زمینی ازهمان ایده ای که پشت موتور های درون سوز است استفاده می نماید . اگر شما مقدار خیلیناچیزی از یک سوخت با انرژی بالا ( مانند بنزین ) را در یک محوطه بسته کوچک قراردهید و آن را مشتعل سازید , مقدارقابل توجهی انرژی آزاد خواهد شد آنهم به صورت گازمنبسط . شما می توانید از این انرژی جهت پرتاب یک سیب زمینی به 150 متری استفادهنمایید. دراین حالت انرژی تبدیل به حرکت سیب زمینی می شود . شما همچنین میتوانید از این انرژی جهت مصارف جالبتری استفاده نمایید . برای مثال اگر شما بتوانیدیک چرخه به وجود آورید که بتواند این انفجارها را صد بار در دقیقه انجام دهد و اگرشما بتوانید انرژی تولیدی را جهت کارهای مفید مهار نمایید چیزی که به دست می آیدساختار موتور یک ماشین است . تقریبا تمامی خودروهای امروزی جهت تبدیل بنزینبه حرکت از موتورهایی که به آنها چهار زمانه میگویند استفاده می نمایند . به اینسیستم چهار زمانه همچنین چرخه اتو نیز میگویند
مجوز های قانونی : تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیت های صنعتی بخش سازمان صنایع صادر میگردد.
مراحل صدور جواز تاسیس : 1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان . 2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع . 3- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی . 4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت . 5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .
شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافتجواز تاسیس 1- اشخاص حقیقی -تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران - حداقل سن 18 سال تمام - دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
2- اشخاص حقوقی - اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت ) - ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز: 1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان. 2- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن 3- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی 4- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست 5- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء 6- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی 7- پوشه فنردار 8-درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس : 1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز. 2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند. 3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد. 4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد. 5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.
تعریف: پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.
صدور پروانه بهره برداری : 1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت. 2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی. 3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز. 4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط. 5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت. 6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.
مراحل صدور توسعه طرح : 1-تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت. 2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی. 3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید. 4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه. 5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر. 6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.
فصل دوم روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه : بازدید از محل ساخت موتور جنرال بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز ساخت موتور جنرال به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در محل پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده : ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی و استفاده از شیوه های نوین صنعتی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .
فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی :
حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی :
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب مشتریان) در زمینه جذب مشتراین می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود ، تبلیغات تلویزیونی ، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی ، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی، تبلیغات اینترنتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر .
فصل سوم امور مالی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت طرح : 1-1- زمین محل اجرای طرح :
2-1- محوطه سازی :
3-1- ساختمان ها :
4-1- تأسیسات و تجهیزات :
5-1- ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی :
6-1- وسایل نقلیه و وسایل حمل و نقل داخل کارخانه : 7-1- تجهیزات اداری و کارگاهی :
8-1- هزینه های قبل از بهره برداری :
جدول هزینه های ثابت طرح : 2- هزینه های جاری طرح : 1-2- حقوق و دستمزد : حقوق و دستمزد پرسنل غیر تولیدی :
حقوق و دستمزد پرسنل تولیدی :
2-2- مواد اولیه و بسته بندی :
3-2- هزینه سوخت و انرژی :
4-2-استهلاک و تعمیر و نگهداری : جدول هزینه های جاری طرح :
جدول هزینه های ثابت و متغیر تولید :
سرمایه در گردش :
جدول سرمایه گذاری :
فصل چهارم جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح : با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده از محل ساخت موتور جنرال و همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که این طرح جزء طرح های زود بازده و پربازده است و می تواند در لیست مشاغل مورد حمایت دولت قرار گیرد و در صورت اجرا می تواند از سوددهی مورد قبولی برخوردار باشد . جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |