دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#
فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....) بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
چابکی به معنای توانایی هر سازمانی برای پیش بینی تغییرات موجود در محیط
کاری می باشد. چنین سازمانی باید بتواند تغییرات محیطی را تشخیص داده و به
آنها به عنوان عوامل رشد و شکوفایی بنگرد در دنیای کنونی که تغییرات به
سرعت صورت می گیرد. بر این اساس، با وجود اینکه چابکی نقش و اهمیت خاصی در
سازمان ها دارد، تا کنون تحقیقات و پژوهش های وسیعی در این زمینه صورت
نگرفته است. لذا مسأله اساسی در این تحقیق بررسی رابطه بعضی از متغیرهای
سازمانی با چابکی سازمان میباشد. با توجه به این مهم، محقق تصمیم گرفته
رابطه بین برخی از متغیرهای سازمانی- مانند هوش هیجانی ، هوش سازمانی و
مدیریت سرمایه های فکری را به عنوان متغیرهای پیش بین در متغییر ملاک(
چابکی سازمانی) در یک قاب بنام "بررسی رابطه بین عوامل موثر سازمانی با
چابکی سازمانی" بررسی نماید. تحقیق حاضر از نوع توصیفی همبستگی میباشد.
جامعه آماری کلیه کارشناسان و مدیران شرکت مدیریت تولید برق استان
آذربایجان شرقی میباشد که بالغ بر 210 نفر بودند. از این تعداد با استفاده
روش نمونه گیری تصادفیطبقهای متناسب با حجم، تعداد 136 نفر انتخاب شدند و
پرسشنامه های چابکی سازمانی، هوش هیجانی، هوش سازمانی و مدیریت سرمایههای
فکری برای بررسی ارتباط 18 فرضیه حاصل از متغیرها با چابکی سازمانی، در
اختیار آنها قرار گرفت. دادهها گردآوری شد و با استفاده از روشهای آماری
پیرسون، اسپیرمن و رگرسیون چندگانه مشاهده گردید که بین ابعاد این متغیرها
با چابکی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مشاهده گردید
خودمدیریتی با مقدار بتا (326/0)، کاربرد دانش با مقدار بتا (282/0)، اتحاد
و توافق با مقدار بتا (268/0) و سرمایهی رابطهای با مقدار بتا (229/0)
اثر مثبت بیشتری در مقایسه با سایر متغیرها در پیشگویی متغیر چابکی سازمانی
دارند.
نیروی انسانی ماهر و کارآمد پربهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارائی هر
کشور است. بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار، به
دلیل فقدان نیروی انسانی شایسته و لایق توان استفاده از این مواهب الهی را
ندارند و روزگار به سختی و مشقّت می گذرانند. دیگر ملتها به رغم کمبود
منابع طبیعی، در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده و مناسب به آسایش و
رفاه رسیده اند و با گامهای بلند و استوار مسیر پیشرفت و ترقّی را طی می
کنند (1).
اغلب صاحب نظران، علت تغییر و تحولات دنیای کسب و کار را قابلیت دسترسی
فزاینده به فناوری، رقابت شدید در توسعه ی فناوری، جهانی شدن بازارها و
رقابت تجاری، رشد سریع دسترسی به فناوری، تغییرات در میزان حقوق و دستمزد و
مهارتهای شغلی، مسئولیت زیست محیطی، محدودیت منابع، و مهم تر از همه
افزایش انتظارات مشتریان میدانند. از این رو، در چنین محیطی نمی توان
سازمان ها را به صورت سنتی و با روشهای گذشته هدایت و کنترل نمود. لازمه ی
واکنش موثر و مفید به این تغییرات و کسب مزیت رقابتی از فرصتهای حاصل از
آنها، دستیابی به چابکی سازمانی است (6).
امروزه بسیار از سازمانها و شرکتها با رقابت فزاینده ی پایدار و نامطمئنی
مواجه هستند که بواسطه نوآوری های فناورانه، تغییر محیطهای بازاری و
نیازهای در حال تغییر مشتریان شدت یافته است. این وضعیت بحرانی موجب
اصلاحات عمده ای در چشم انداز راهبردی سازمان، اولویتهای کسب و کار، و
بازبینی مدلهای سنتی و حتی مدلهای نسبتاً معاصر شده است (6).
به عبارتی می توان گفت که رویکردها و راه حل های گذشته دیگر قابلیت و
توانایی خود برای مقابله با چالشهای سازمانی و محیط بیرونی معاصر را از دست
داده اند، یا بهتر است با رویکردها و دیدگاههای جدیدی جایگزین شوند. از
این رو، یکی از راههای پاسخگویی به عوامل تغییر و تحول سازمانی، چابکی[1] است (6) .
امروزه اکثر سازمانها برای حفظ موقعیت رقابتی خود نیاز به تغییر سریع
دارند. تغییرات سریع مستلزم آن است که سازمانها دارای رهبران و کارکنانی
باشند که انطباقپذیر بوده و به صورت مؤثر کار کنند، به طور مداوم سیستمها
و فرآیندها را بهبود بخشند و مشتری مدار باشند. سازمان ها ـ در معنای وسیع
کلمه ـ از شالوده های اصلی اجتماع کنونی اند و مدیریت، مهم ترین عامل در
حیات، رشد و بالندگی یا مرگِ سازمان هاست (9).
محیط، آشفته و متغیر است و رهبری یک عنصر کلیدی در هدایت و مدیریت این
محیط است، با کمی دقت بر روی شرکتهای مختلف میتوان فهمید که رهبران بزرگ
تفاوتهای بزرگی ایجاد میکنند، رهبران مؤثر کسانی هستند که نتایج را در یک
چارچوب زمانی معینی بدست میآورند تا برای سازمان و کار خود مؤثر واقع
شوند (37) .
1-2 - بیان مسئله
در دنیای کنونی که تغییرات به سرعت صورت می گیرد، سازمان ها برای حفظ
بقاء خود باید به صورت دایم در حال پیشرفت باشند . از تکنولوژی های پیشرفته
استفاده کنند و در برابر تغییرات عوامل محیطی واکنش نشان دهند . چابکی
سازمانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه و نقش مدیران در
توانمندسازی سازمان دارد. مدیران برخوردار از خصایصی از قبیل هوش سازمانی،
هوش هیجانی و سرمایه های فکری، عواملی هستند که اهداف را با حد اکثر
بهرهوری، رضایتمندی و تعهد کارکنان محقق میسازند و سازمان را به سمت
چابکی هدایت می نمایند.(5). واقعیت این است که «برآورد آینده» روز به روز
غیر ممکن تر می شود. قابلیت ما در پیش بینی آینده محدود است، زیرا حتی یک
متغییر کوچک در پدیده های به ظاهر بی ارتباط می تواند به تغییرات عمده ای
در کل سیستم منجر شود (11). برای سازمان ها ، جوامعو حتی افرادی که برای
آینده خود برنامه ریزی می کنند، شناخت ماهیت تغییرات و اهمیت کشش آینده
امری ضروری و حیاتی به نظر می رسد.چابکی توانایی یک سازمان برای درک تغییر
محیطی و سپس پاسخگویی سریع و کارا به آن تغییر است. سازمانهای چابک نه تنها
باید پاسخگوی تغییرات باشند، بلکه با یک آرایش بندی مناسب باید قادر به
کسب مزایای رقابتی نیز باشند.
تغییر، یکی از بزرگترین خصوصیات سازمانها و موسسات در حوزه رقابتی امروز
است .چابکی توانایی سازمان برای تغییر است تا فرصتهایی را که براساس این
تغییر ایجاد میشود مورد بهره برداری قرار دهد. سازمان چابک سازمانی است که
می تواند تغییر کند و خود را با تغییرات محیطی همچون یک استراتژی پیروز
مندانه وفق دهد؛ در حالی که تحقیقات زیادی در مورد اینکه چابکی چیست و
چگونه سازمانها می توانند چابک باشند، انجام نشده است. ولی همیشه پاسخ به
چنین سئوالاتی برای متخصصان و برای تئوری پردازان چابکی سازمانی بسیار
حیاتی است. با این وجود متاسفانه کارهای کمی در مورد اندازه گیری چابکی
سازمان انجام شده است. اندازه گیری شاخص برای برنامه ریزی استراتژیک و
تعیین میزان چابکی کنونی سازمان و تعیین نیاز سازمان به چابکی و شناسایی
این شکاف و ایجاد فرمولی برای پرکردن این ضعف ضروری است. محاسبه شاخص چابکی
همان گونه که تعریف شده، بسیار مشکل است، زیرا باید در بطن تغییر این
اندازه گیری انجام شود) 70(.
رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در
محیطهای جدید، ویژگیهای خاصی را می طلبد که عموماً مدیران برای پاسخ به
آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصه ها که می تواند
به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی است(70).هوش هیجانی تواناییهای یک شخص در مواجهه با چالش های محیطی است و موفقیت فرد را در زندگی پیش بینی می کند، بنابراین
هوش هیجانی را می توان به کارگیری قابلیت های عاطفی خود و دیگران، در
رفتارهای فردی و گروهی برای کسب حداکثر نتایج تعریف کرد (14). هوش هیجانی
نوعی استعداد عاطفی است که تعیین می کند از مهارت های خود چگونه به بهترین
نحو ممکن استفاده کنیم وعقل کمک می کند خرد را در مسیری درست به کار گیریم
(14).
در محیط های پویا ، سازمانها با یک سری از مسائل و مشکلات پیش بینی نشده
روبهرو هستند که کنترل آنها توسط یک فرد دشوار است اما یک سازمان
میتواند با بکارگیری الگوهای تعاملی میان اعضا، فناوریها و فرهنگ، با
شرایط دشوار روبرو شود(هاچینز[2]
1991) «ویک» و «روبرتس» این الگوهای تعاملی را مجموعه عقلهای سازمان
نامیدهاند. به این معنا که کارهای پیچیده در یک سازمان را یک فرد انجام
نمیدهد، بلکه تعامل میان فناوریها، فنون و افراد است که سازمان را در
انجام وظایف خطیر خود یاری میکند. هوش سازمانی سبب میشود که سازمانها به
عنوان موجوداتی زنده تلقی گردند. شناخت هوش سازمانی به تعیین نقاط قوت و
ضعف یک سازمان کمک میکند. همچنین راهنمای تسهیل کننده توسعه سازمان میشود
تا بر طراحی برنامه های آموزشی و تطبیقی تمرکز کنند(33)
سرمایه فکری شامل همه فرایندها و دارایی هایی می شود که معمولأ در
ترازنامه نشان داده نمی شوندو همچنین شامل همه دارایی های ناملموس می
شود(مثل ، مارکهای تجاری، حق ثبت وبهره برداری محصولات و نامهای تجاری)که
در روشهای حسابداری مدرن مورد توجه قرارداده می شوند.سرمایه فکری عبارت از
جمع دانش اعضاء سازمان و کاربرد دانش آنها است(59).
بنابراین به طور کلی می توان گفت که مسأله اساسی در این تحقیق بررسی
رابطه بعضی از متغیرهای سازمانی مانند هوش هیجانی، هوش سازمانی،مدیریت
سرمایه های فکری با چابکی سازمان می باشد. متاسفانه با وجود اینکه چابکی
نقش و اهمیت خاصی در سازمان ها دارد، تا کنون تحقیقات و پژوهش های وسیعی در
این زمینه صورت نگرفته است. به اجرا در آوردن چابکی سازمانی مستلزم انجام
پژوهش و تحقیقات متعدد در جهت کشف مدل های مناسب برای بروز چابکی در سازمان
است. با توجه به این مهم، محقق تصمیم گرفته رابطه بین برخی از متغیرهای
سازمانی - مانند هوش هیجانی مدیران، هوش سازمانی و مدیریت سرمایه های فکری
را به عنوان متغیرهای پیش بین در متغییرملاک( چابکی سازمانی) در یک قاب
بنام رابطه عوامل موثر سازمانی در چابکی سازمانی بررسی نماید.