مقاله آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی ایرانی در افق 1404
آینده نگاری ترافیک کانتینری بنادرجنوبی ایرانی در افق 1404 (موردکاوی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی)WORD
فهرست مطالب 1-3 اهمیت،ضرورتوکاربردنتایج......3 2-2-1 مطالعات انجام شده در زمینه عملیات ترمینال کانتینری با استفاده از روشهای مختلف.........9 فصلسوم: روندهاورویدادهایحوزهاقتصادبینالملل،ایرانوتحولاتحوزهکشتیرانی و .......................14 3-3-3-1 شکل گیری نظام همکاری جدید در قالب اتحادهای استراتژیک................................24 3-3-3-4 مدیریت زنجیره عرضه به عنوان اصلی ترین عامل یکپارچگی نظام حمل و نقل.........25 3-3-6 نقش بنادر خشک درتوسعه پسکرانه به عنوان راهکاری جهت بهبود عملکرد بنادر..........32 4-3 برنامهریزیوتحلیلتحتشرایطعدماطمینان........................................................36 4-5 ویژگیهایعمومیموضوعموردمطالعه..................................................................42 4-6 صورتکلیسناریویترافیککانتینریبندرشهیدرجاییدرافق 1404 .................43 4-7 عواملموثربرسناریویترافیککانتینریبندرشهیدرجایی.....................................43 5-2 برآوردتجارتکانتینریجهانوایراندرسال 2025 ............................................44 5-2-3 تعریف مدل عمومی تعیین کانتینری بندر شهید رجایی در افق 1404...............48 5-9: مقایسه رشد GDP ایران و جهان در سال های 2010-1992...........................56 5-4-1-1 محاسبه ظرفیت مورد نیاز بر مبنای تقاضای بالقوه............................................64 5-5-1 تخمین هزینه های زیرساختی یک ترمینال کانتینری جدید..........................71 6-2 ضعفهایاصلیسناریوبرمبنایهرتم.........................................................76 پیوستیک : برآوردتجهیزاتموردنیازدرسال 1404........................................86 پیوستدو : تخمینهزینهتامینتجهیزاتعملیاتکانتینری..........................................92
فهرست جداول
جدول5-6: مقایسهآیتمهایاقتصادیوکانتینریایرانوجهاندرسالهای 2010-1992..............................54 جدول 5-9: برآوردتعدادتجهیزاتوتسهیلاتترمینالکانتینریشهیدرجائیدرسال 1404..........................67 جدول 5-10: پیشبینیشاخصهایمهماقتصادیبرمبنایسنداستراتژیتوسعهصنعتی............................70 جدول 5-11: تخمینهزینههایاحداثتجهیزاتوتسهیلاتبندرشهیدرجاییدرسال 1404 ....................73 جدول 6-1: برآوردتعدادوهزینهتجهیزاتوتسهیلاتکانتینریبندرشهیدرجاییدرسال 1404...............77 جدولپ 1-2 برآوردحجمترافیککانتینریبندرشهیدرجاییبراساسمدلسناریو.....................................87 جدولپ 1-3 پیشبینیاسکلههایکانتینریموردنیازبندرشهیدرجاییبراساسمدلسناریو..............88 جدولپ 1-4 پیشبینیتعدادگنتریکرینهایموردنیازبندرشهیدرجاییبراساسمدلسناریو........89 جدولپ 1-5 برآوردتعدادترانستینرموردنیازبندرشهیدرجاییبراساسمدلسناریو...............................90
فصل اول : کلیات1-1مقدمه حمل و نقل همواره از مهمترین بخشهای مرتبط باهرگونه فعالیتهای تولیدی و خدماتی به شمار رفته و یکی از عوامل مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می گردد. از بین بخشهای متفاوت حمل و نقل (زمینی، هوایی و دریایی)، بخش حمل و نقل دریایی بنا به دلایل اقتصادی از جمله، هزینه پایینترحمل و نقل در مقایسه با سایر بخشها و همچنین، حجم بسیار بالا و ظرفیت فوقالعاده، مهمترین بخش محسوب می گردد. با توجه به سهم بسیار بالای بخش حمل و نقل دریایی در صرفه جویی هزینه ها، این بخش غالباً نقش فعالی در القای اصلاحات و خواستههای خود به سایر بخشها دارد. شبکه حمل و نقل به ویژه در بخش دریایی، به دلیل گستردگی ارتباطات جهانی و مبادلات بینالمللی، همواره در معرض تغییرات محیطی قرار داشته و دارد. این تغییرات را میتوان بصورتهای تکنولوژیکی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفت که هر یک به نوعی می تواند بر نحوه عملکرد سایر بخشها و همچنین بر شبکه حمل و نقل تأثیر گذار باشد (غروی، 1381). یکی از مهمترین تغییرات تکنولوژیکی، پیدایش کانتینر و گسترش کاربرد آن در سطح وسیع در شبکه حمل و نقل بین المللی است. کانتینر به دلیل امتیازات خاص خود، به سرعت در شبکه حمل و نقل رسوخ پیدا کرده و کلیه کشورهای جهان را ملزم به اصلاح سیستم حمل و نقل خود نموده است.کانتینری کردن به معنای جابجایی محموله ها در کانتینرها، سیستمی است که در دریا و خشکی پیشرفت کرده است، کانتینری شدن حمل و نقل بین المللی از اواخر دهه 60 میلادی با ورود کانتینر آغاز شده و در دهه 70 میلادی توسعه یافته است (غروی، 1381). با توجه به گرایش روز افزون ناوگان حمل و نقل دریایی جهان در جهت کانتینری نمودن محمولات، جهت پاسخگویی به نیازهای واردات و صادرات هر کشور، بدون شک کانتینریزاسیون به عنوان اصلی ترین مشخصه توسعه اقتصادی کشورها محسوب شده و بخش قابل توجهی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می دهد. اهمیت این موضوع وقتی قابل ذکر است که امروزه بیش از 90 درصد کالاهای تجاری توسط حمل و نقل دریایی جابه جا می گردد و در این روش نیز سهم حمل و نقل کانتینری در حال افزایش میباشد، اگر چه تعیین ارزش مالی محمولات در حمل و نقل کانتینری، تقریباً غیر ممکن است اما صندوق توسعه و تجارت سازمان ملل ارزش آن را تا حدود 5 درصد مجموع تجارت جهانی برآورد کرده است( صفارزاده و همکاران، 1385). درابتدایاینفصلتوضیحمختصریدرخصوصاهمیت مسئله آینده نگاری ترافیک کانتینری بندر شهید رجاییارائه شدهوسپساهدافتحقیقبهطورخلاصهشرحدادهمیشودودر ادامهروشهایدستیابیبه این اهدافنیزمشخصخواهدشد. 2-1بیان مسئله کشور ایران با حدود 3000 کیلومتر مرز دریایی، موقعیت ویژه ای در منطقه و نیز به لحاظ ارتباط با آبهای جهان از اهمیت فوقالعاده ای در بخش حمل و نقل دریایی برخوردار است و از سویی دیگر با قرار گرفتن در مسیر تجارت جهانی موقعیت بسیار ممتازی دارد که می تواند منشأ درآمدهای اقتصادی فراوانی باشد، همچنین ایران به دلایل مختلفی از جمله جغرافیای دریایی، داشتن موقعیت مناسب در بین کشورهای اروپایی و آسیای میانه، دسترسی به خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریایی خزر درشمال و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب و نیز شرق- غرب به عنوان چهار راه تجارت جهانی مطرح است (طرح جامع بنادر ایران، 1383). جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |