مبنا و لوازم فلسفی آثار حاضرآمادۀ مارسل دوشان-آزاده سید صالحی
مبنا و لوازم فلسفی آثار حاضرآمادۀ مارسل دوشان-آزاده سید صالحی
چکیده
در این پایان نامه سعی شده است با توجه به اهمیت آثار حاضرآمادهی مارسل دوشان در زمینهی هنر و فلسفهی هنر، به بررسی تحلیلی رویکردهای نظری حائز اهمیت در مورد این آثار پرداخته شود. در این راستا در فصل اول به معرفی مارسل دوشان و آثار حاضرآماده، و ذکر دلایل اهمیت این آثار در تاریخ هنر و فلسفه هنر پرداخته شده است. در فصل دوم رویکردهای نظری، از جمله رویکرد مفهومگرایانه، توجه به اهمیت مؤلف و مخاطب، و تقریر متأخر کانتی از این آثار به صورت تحلیلی بررسی میشود. در فصل سوم نظریهی نهادی، به علت توجه خاص این نظریه به آثار حاضرآماده، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میگیرد. بررسی تحلیلی رویکردهای نظری به منظور درک آثار حاضرآماده به عنوان اثر هنری و بستر تاریخی فرهنگیای که این آثار در آن ارائه شدهاند، و همچنین تحلیل خود این رویکردها از لحاظ فلسفی و بررسی میزان کارآمدی آنها در ارائهی تعریفی مناسب از چیستی این آثار هدف این پایان نامه میباشد.
کلید واژهها: آثار حاضرآماده، مارسل دوشان، مفهوم اثر هنری، عالم هنر، تناقض.
فهرست مطالب:
مقدمه .........................................................................................................................1 فصل اول: معرفی دوشان، زمینهی شکلگیری، و اهمیت آثار حاضرآماده.............................6 1-1 معرفی دوشان، زمینهی شکلگیری آثار حاضرآماده ...........................................7 2-1معرفی آثار حاضرآماده ........................................................................................9 1-2-1تعاریف آثار حاضرآماده ..................................................................................9 2-2-1طبقهبندی زمانی آثار حاضرآماده ...................................................................10 3-2-1چشمه ...........................................................................................................12 4-2-1ررز سلاوی ...................................................................................................15 5-2-1 وضعیت آثار حاضرآماده به عنوان هنر .........................................................17 3-1 اهمیت هنری ....................................................................................................19 1-3-1چرخش از فرم به مفهوم ...............................................................................20 2-3-1اشیا روزمره به مثابه آثار هنری .....................................................................21 3-3-1بازیهای زبانی در نامگذاری آثار .................................................................22 4-3-1 اهمیت نامگذاری در آثار حاضرآماده...........................................................24 5-3-1 استفاده از امکانات آوایی و حرکتی ............................................................25 6-3-1 نفی یگانگی اثر هنری ..................................................................................26 7-3-1 هنر: ضد یا طرفدار .......................................................................................27 4-1 اهمیت فلسفی ..................................................................................................28 1-4-1 کیفیت خاص زیباییشناسانهی اثر هنری.......................................................29 2-4-1 حساسیت منحصر به فرد هنرمند .................................................................29 فصل دوم: مروری بر نظریات فلسفی در مورد آثار حاضرآماده ...........................................33 1-2 آثار حاضرآماده به مثابه مفهوم ..........................................................................34 1-1-2 چالشهای تقدم مفهوم .................................................................................35 2-1-2 فهم آثار حاضرآماده به واسطهی معنا ..........................................................37 3-1-2 اعتراض به استیلای فرم ...............................................................................38 4-1-2 حضور متناقض معنا .....................................................................................39 2-2اهمیت مؤلف و مخاطب ....................................................................................41 1-2-2 مؤلف ...........................................................................................................41 2-2-2 فوکو؛ اهمیت مؤلف .....................................................................................41 3-2-2 دوشان در نقش مؤلف ..................................................................................42 4-2-2 مخاطب ........................................................................................................43 5-2-2 جایگاه مخاطب در نظر بارت .......................................................................44 6-2-2 آثار حاضرآماده: جایگاه مخاطب ................................................................45 7-2-2 خودآیینی هنر و اهمیت فردیت ..................................................................46 3-2 تقریر کانتی ......................................................................................................48 1-3-2 توجه زیباییشناسانه به آثار حاضرآماده ......................................................49 2-3-2 تمرکز بر فقدان زیبایی در آثار حاضرآماده ..................................................51 3-3-2 تقریر کانتی تیری د دوو .............................................................................53 فصل سوم: نظریهی نهادی .................................................................................................56 1-3 معرفی نظریهی نهادی ......................................................................................57 2-3 آرتور دانتو ......................................................................................................62 1-2-3 عالم هنر .....................................................................................................63. 2-2-3 تاریخینگری و پایان هنر ............................................................................65 3-2-3 زیبایی و زشتی ............................................................................................68 4-2-3 دربارگی ......................................................................................................71 3-3 جرج دیکی ......................................................................................................73 1-3-3 توجه دیکی به اثار حاضرآماده ...................................................................73 2-3-3 آثار حاضرآماده به عنوان ضد هنر ..............................................................74 3-3-3 توجه به بستر فرهنگی-اجتماعی .................................................................75 4-3-3 نظام سلسله مراتبی نظریهی نهادی دیکی ...................................................76 تعریف نهایی ...........................................................................................................78 نتیجهگیری ..............................................................................................................79
فهرست تصاویر:
1. سه نمونهی رفوگری(تقدیردرکنسرو).........................................................................83 2. چرخ دوچرخه .........................................................................................................84 3. جابطری ....................................................................................................................85 4. پیش از بازوی شکسته .............................................................................................86 5. صدای سری .............................................................................................................87 6. چشمه ......................................................................................................................88 7. تله .............................................................................................................................89 8. .L.H.O.O.Q............................................................................................................90 9. بیوهی تروتازه ............................................................................................................91 10. چرا عطسه نمیکنی ررز سلاوی ..............................................................................92 11. جلیقه .......................................................................................................................93 12. عزبها عروس را برنه میکنند حتی (یک) .................................................................94 13. عزبها عروس را برنه میکنند حتی (دو) ...................................................................95 14. تصویر چشمه در مجلهی مردکور ............................................................................96 15. سلحشوران ..............................................................................................................97 16. دستگاه بصری دقیق ................................................................................................98 17. ررز سلاوی .............................................................................................................99 18. زن برهنه از پله پایین میآید .................................................................................100
مقدمه
مارسل دوشان یکی از بانفوذترین هنرمندان نیمهی اول قرن بیستم است که بحث و اظهارنظرهای ضد و نقیض دربارهی کارهای او در دهههای شصت و هفتاد به اوج خود رسید. در واقع آثار حاضرآمادهی وی در نیمهی دوم قرن باعث ایجاد جریانهای برجستهای در زمینهی هنر و فلسفهی هنر شد. او در خلق این آثار از زبان و انواع جناسهای لفظی و تصویری، انتخابهای تصادفی، و دستمایههای مبتذل و بیدوام به عنوان ابزار و موضوع بهره گرفت. دوشان در سال 1913 اولین حاضرآماده را ارائه کرد و این روند ارائهی آثار حاضرآماده حدود هفت سال با حضور هر از گاه حاضرآمادهای جدید امتداد یافت، پس از آن دوشان خلق آثار حاضرآماده را نه به صورت کلی بلکه به عنوان یگانه روش خلق اثر کنار گذاشت و به انواع دیگر خلق آثار هنری پرداخت. اهمیت آثار حاضرآماده به این جهت است که هنر پس از حضور این آثار، دیگر نمیتوانست هویت قبلی خود را بازیابد. دوشان با ارائهی این آثار، فعل خلاقانهی هنرمند را که عاملی برای ارزیابی اثر بود تبدیل به یک فعالیت خام و بدوی نمود و تا حد یک تصمیمگیری فکری و عمدتاً تصادفی که برمبنای آن، این یا آن شی یا کنش «هنر» نامیده میشد، تنزّل بخشید. وی با ارائهی آثار حاضرآماده نشان داد که هنر میتواند مستقل از ابزار و رسانههای مصنوع دست انسان مانند نقاشی و مجسمهسازی، و ورای ملاحظات مربوط به ذوق و سلیقه وجود داشته باشد. حرف دوشان این بود که هنر بیشتر با انگیزههای هنرمند مرتبط است تا کاری که با دستانش انجام میدهد یا احساسی که شخص هنرمند دربارهی زیبایی دارد. به زعم او، تصور و معنا مقدم بر فرم تجسمی انگاشته میشد، همچنانکه تفکر بر تجربهی حسی تقدم داشت. و به این ترتیب، سنّتی که آن را میشود بدیل هنر آوانگارد قرن بیستم دانست، پا به عرصهی وجود نهاد. تا قبل از آثار حاضرآمادهی دوشان، و حتی میتوان گفت بعد از وی با تأخیری قابل اعتنا تا دهههای پنجاه و شصت میلادی، هنگام صحبت از استقلال حوزه زیباییشناسی، تمام قواعد آن به نظامهای صوری درون حوزهی هنر فرو کاسته میشد. یعنی همهی دریافتها، دربارهی زیبایی و هنر به قضاوتهای ذوقی از مناسبات درونی حوزههای مختلف هنری مربوط میشد. به بیان دیگر هنگامی که کانت مقولات را به حوزهی اخلاق، زیباییشناسی و شناخت تقسیم کرد، حوزهی زیباییشناسی استقلال و خودمختاری خود را به دست آورد و برای دریافت و درک آن نیازی به رجوع به حوزههای اخلاق و شناخت نبود و همچنین از آن مهمتر این که درک و دریافت زیبایی شناسانه کمکی به «فهم» آن دو حوزهی دیگر نمیکرد. بدیهی است که با این مباحث، تمام حرکتهای فرمالیستی در مطالعات هنری یا زیباییشناسی فرمالیستی، زیبایی را کاملا صوری و در خود اثر جستجو میکرد و این جریان کانتی که به زیبایی شناسی فرمالیستی منجر شد، در مدرنیسم به اوج خود رسید. در واقع یکی از ویژگیهای برجسته هنر مدرن استقلال هر حوزه، و در نتیجه تلاش در جهت نزدیک شدن به هنر ناب و به تبع آن حرکت به سمت انتزاع بود. حال اگر چنین تقسیم بندی شود، مدرنیسم به لحاظ زیباییشناختی رویکردی فرمالیستی تلقی خواهد شد. دوشان در مخالفت با سنّتی که به نحو روزافزونی فرمالیستی و انتزاعی میشد و هنرمندان معاصرش چون پیکاسو، ماتیس، موندریان و مالویچ، شکلدهندگان اصلی آن بودند (جنبش هنر برای هنر)، آثار حاضر و آماده (هنر به عنوان اندیشه) را عرضه کرد. گزینش حاضرآمادهها، به گفتهی خود دوشان، هیچ گاه تابع سلیقه یا ذوق هنری نبود بلکه بر واکنش بین بی تفاوتی بصری و فقدان کلی ذوق سالم یا ناسالم و به بیان درست تر، بر بی حسی کامل استوار بود. در واقع هنگامی که دوشان حاضرآمادهها را انتخاب میکرد نه تنها قصد درگیر کردن ذوق زیباییشناسانهی مخاطب خود را نداشت بلکه خود وی نیز در انتخاب این آثار بر فقدان ذوق صحه گذاشته بود. از لایههای بسیار مهم که باید به آن توجه داشت، ایدهای است که اثر بر مبنای آن خلق یا به هر حال ارائه شده است. توجه به معنای اثر و مفهومگرایی در عرصهی هنر جریانی بود که در نیمهی دوم قرن و به صورت آشکار متاثر از دوشان آغاز شد. در کنار رویکرد مفهومی حضور این آثار به عنوان تجلی ایدهی هنرمند به پررنگ شدن نقش مؤلف نیز کمک کرد. مطابق این رویکرد برای هنر تلقی شدن چیزی، باید نام مؤلف (همانطور که در مورد چشمه امضاء "R.Mutt" تبدیل به بخشی از اثر شده است و از سوی دیگر با فاش شدن هویت هنرمند اصلی یعنی مارسل دوشان، به آن به عنوان اثر هنری توجه میشود)، محیط و زمینهی ارائه (چشمه با اینکه در گالری به نمایش عموم درنیامد ولی با حضور در نمایشگاه بود که بحث در مورد آن آغاز شد) و از همه مهمتر ایدهای که در پس آن است مورد توجه واقع شود. این نظریهپردازی در عرصهی قدرت مؤلف معنا مییابد. به عبارت دیگر با آنکه نام این آثار حاضرآماده است اما نمیتوان آنها را بدون دخل و تصرف در نظر آورد، اگر دوشان به عنوان هنرمند این آثار را انتخاب نمیکرد، هرگز در گالریها نمایش داده نمیشدند و بحثی در رابطه با آنها در نمیگرفت، همچنانکه اگر کسی به تقلید صرف این انتخابها بپردازد کار وی ارزشی نخواهد داشت، یگانگی این آثار نه در نوع خلق آنها بلکه در رویکرد فکری هنرمندی است که آنها را انتخاب کرده است. از سوی دیگر توجه به حاضرآمادهها بعنوان آثار هنری زمینهای شد تا فیلسوفانی همچون دانتو و دیکی مسئلهی «عالم هنر» و «نظریهی نهادی هنر» را مطرح کنند. این دیدگاهها، به علت توجه خاصی که به آثار دوشان بخصوص «چشمه» داشتند (در واقع این اثر را بعنوان نقطهی شروع نظریات خود لحاظ کردند) و با توجه به تحولی که در زمینهی خوانش اثرهنری ایجاد کردند قابل بررسی هستند. رویکردهای اغلب متناقضی که نسبت به حاضرآمادهها وجود دارد تا حدی بخاطر مواضع ضد و نقیضی است که خود دوشان در نقلقولهای مختلف اتخاذ کرده است، وی گاهی بر اندیشههای فلسفی و گاهی برضدفلسفی بودن، بر ضد هنر بودن یا هنرمند بودن و گاهی بر جنبههای روانشناسانهی قابل ردیابی در آثارش صحه گذاشته است تا جایی که خوانشهای گوناگون و گاه متضاد بر پایهی آثار و گفتههای وی ممکن شده است. گزارش و بررسی این رویکردهای زیبایی شناسانه و فلسفی در مورد مجموعهی «حاضرآماده» و در این مجموعه با توجه خاص به «چشمه» (بدلیل توجه ویژهای که رویکردهای مختلف نسبت به این اثر خاص داشتهاند و آن را مبداء قضاوت یا رهیافت خود قرار دادهاند) میتواند در فهم بهتر این رویکردها و آثار حاضرآمادهی دوشان راهگشا باشد. از این رو برای درک بهتر وضعیت آثار حاضرآماده به عنوان اثر هنری و همچنین بررسی رویکردهای فلسفی مرتبط با آن، در ابتدا و در فصل اول به معرفی دوشان و زمینهی شکلگیری آثار حاضرآماده پرداخته خواهد شد. پس از آن آثار حاضرآماده و چشمه به صورت خاص از لحاظ شکل مادی و تاریخ حضور در عرصهی هنر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین برای درک بهتر لزوم توجه به این آثار اهمیت هنری و فلسفی آنها برشمرده خواهد شد. فصل دو به بررسی آراء و نظرات فلسفی مرتبط با آثار حاضرآماده اختصاص دارد و در این زمینه به رویکرد مفهومی که معنا را مقدم بر فرم اثر میداند و تناقض همراه با آن، اهمیت مولف و مخاطب و جریان خودآیینی هنر، و در نهایت رویکرد زیباییشناسانهی کانتی به آثار حاضرآماده پرداخته خواهد شد. در فصل سه به صورت جداگانه نظریه نهادی هنر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این توجه ویژه به نظریهی نهادی به علت توجه خاص دانتو و دیکی به آثار حاضرآماده میباشد. چنانکه نظریهی نهادی به نوعی با توجه به این آثار بسط مییابد و از سوی دیگر این توجه نظریهپردازان نهادی به چشمه به نوعی باعث مشروعیت این گونه آثار به عنوان هنر شده است و فهم بهتری نسبت به آثار حاضرآماده و جریانات هنری متأخر را ممکن میسازد. همچنین از لحاظ ارائهی تعریفی مستدل از موقعیت این آثار به نسبت دیگر نظریات موفقتر است.
فصل اول (معرفی دوشان، زمینهی شکلگیری، و اهمیت آثار حاضرآماده)
1-1معرفی دوشان و زمینهی شکلگیری آثار حاضرآماده امروزه در رهیافتهای نوین بررسی رویدادها یا آثار فرهنگی و هنری، توجه به زمینهی تاریخی، اجتماعی، و حتی سیاسی آن رویداد یا اثر، امری معمول شده است. برطبق مطالعات پساساختارگرایان، معنای اثر نمیتواند در خود اثر خلاصه شود و عوامل متعددی وجود دارند که دلالتهای معنایی اثر را به بیرون از آن انتقال میدهند. به عبارتی، معنای اثر قائم به ذات نیست. براساس مقولهی بینامتنی بودن، عوامل و عناصری وجود دارند که اگر با توجه به متنهای دیگر رمزگشایی نشوند هرگز دلالت معنایی متن خود را آشکار نمیکنند. بنابراین در بدو بررسی هر پدیدهای بهتر است ابتدا با زمینههای شکلگیری و متون مرتبط با آن آشنا شد و سپس جریانهایی را که باعث شکلگیری چنین پدیدهای شدهاند، شناسایی و بررسی نمود. برای تعمیم این رویکرد به آثار حاضرآماده و خود دوشان، بهتر است به زمینهی اجتماعی و همچنین چرخشی که در پارادایم موجود در آنزمان با حضور چنین آثاری در حال قوت گرفتن بود توجه نمود. نوربرت لینتون می گوید:«بال، هولزنبک و تجمع زوریخ هیچکدام پدیدآورندهی جنبشی نبودند که ما به عنوان دادائیسم میشناسیم. این جنبش ریشه در جنگی داشت که انسانها را بر سر یک دوراهی قرار میداد؛ آنها یا میبایست دهشتانگیزترین رخدادها را به مثابهی ضرورتهای وطنپرستی پذیرا میشدند و یا آنکه آنها را به عنوان نشانه و دلیل غیرواقعی بودن پیشرفتهای فنی، تربیتی و سیاسی محکوم میکردند».(لینتن،1382، ص150) جنگ جهانی اول بر سر کسانی که پیروزی عقل را جشن گرفته بودند، همچون ضربهای فرود آمد، ویرانی، مرگ، بدبختی و تخریب آنهمه رفاهی که به موجب عقلانیت تأمین شده بود، نتیجهی مستقیم همان عقلانیت شد. مدرنیته تنها سازندگی نبود بلکه تخریب هم بود. گرایشهای ضدمدرن در زمینهی هنر، چنانکه از مصادیق آن برمیآید، از آغاز حاکمیت نگرههای مدرن به صورت رگههای مقطعی و گذرا همراه آن بودند و همچون بدیل فلسفیشان، در کنار گرایشهای مدرن پاگرفتند، اما به دلیل گرایش عمومی دوران چندان حمایت نشدند و برای رسیدن به بستر شکوفایی خود، به گونهای ضعیف شده در بعضی از مکتبها ادامه یافتند. این گرایشها نخستین بار به صورت نقدهایی علیه اصولگرایی مدرنیستی در مکتب دادائیسم اجازهی ظهور یافت. لینتون در اینباره میگوید:«جنبش دادا، بازتاب نخستین حملهی جمعی و صریح است».(همان، ص50) اما پیش از آنکه این مکتب رسماً تأسیس شود مارسل دوشان، که بعدها به آن پیوست، گرایشهای مذکور را تجربه کرده بود. جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |