دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی
معقولیت و لوازم دینی آن از دیدگاه ابن‌سینا و ویتگنشتاینword

معقولیت و لوازم دینی آن از دیدگاه ابن‌سینا و ویتگنشتاینword

چکیده

دیدگاه‌های فلسفی ویتگنشتاین متأخر با توجه به مبانی، پیش‌فرضها و لوازم دینی آنها در نهایت به این نکته منجر می‌شود که گزاره‌های دینی با گزاره‌های علمی و تاریخی تفاوت دارند و از جایگاه متعالی‌تری برخوردارند. ضمن اینکه چنین باورهایی سراسر زندگی و حیات یک انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. توصیف و برجسته نمودن نظریات ویتگنشتاین متأخر در ابعاد دینی مستلزم آشنایی با برخی عناوین مهم فلسفه او مانند گرامر عمیق، بازی زبانی، شکل زندگی، دیدن به منزله و استعاره و تشبیه در زبان دینی است که در این پژوهش به آنها پرداخته‌ایم. از طرف دیگر ابن‌سینا با توجه به رویکرد مشرقی یا عارفانه‌اش مورد توجه قرار گرفته و به نوعی موضوع عقلانیت را در ابن سینا در مقام منطق‌دان، فیلسوف و عارف بررسی کرده‌ایم. ابن سینا از موضع یک عارف بر حالات و مقامات عرفا که به نظر غیرمتعارف می‌آید تأکید می‌ورزد و برای شرح و توصیف آنها در تعدادی از رساله‌های خود از زبان تمثیل بهره می‌برد.

در این رساله دیدگاه‌های ابن سبنا و ویتگنشتاین متأخر در موضوعاتی که عمدتاً با معقولیت، عقلانیت، دین و عرفان مرتبط بوده‌اند را مقایسه و ارزیابی کرده‌ایم.

 واژگان کلیدی: معقولیت، باورهای دینی، بازی زبانی، استعاره و تشبیه، ویتگنشتاین، رویکرد مشرقی، عقلانیت، ابن سینا.

فهرست مطالب

 مقدمه1

1-تعریف مساله و بیان سوالهای اصلی تحقیق2

2-فرضیه‌های تحقیق5

3- روش، انگیزة و منابع تحقیق6

4- مروری بر فصول رساله8

کلیات11

1-تاریخچة موضوع معقولیت12

2- تاریخچة موضوع عقل17

3-کتابشناسی ابن سینا23

4- مسایل محوری عقل و عقلانیت نزد ابن سینا24

یادداشتهای کلیات29

بخش اول: ابن سینا32

فصل 1: عقلانیت در فلسفه مغربی ابن سینا33

1-1- ماهیت علم و باور34

2-1- رابطه انواع بدیهیات و وضوح37

3-1- عقلانیت در برهان45

4-1- عقلانیت در نظریه توجیه ابن سینا49

5-1- جمع بندی و نتیجه54

یادداشتهای فصل اول56

فصل 2- عقلانیت در فلسفه مشرقی ابن سینا60

1-2- تدرج و تشکیک در نفس61

2-٢- ماهیت عقل64

3-2- عقل قدسی69

4-2- تدرّج و تشکیک معنای عقلانیت در حقایق دینی و عرفانی71

5-2- اندیشه‌های تمثیلی و عرفانی ابن سینا77

6-2- مصادیق تشکیک معنای عقلانیت در داستانها و سه نمط آخر اشارات83

7-2-جمع‌بندی و نتیجه93

یادداشتهای فصل دوم98

بخش دوم:ویتگنشتاین108

فصل 1- ویتگنشتاین و رویکرد متفاوت در فلسفه109

1-1- تعریف فلسفه110

2-1- فلسفه یگانه ویتگنشتاین و نقد فلاسفه113

3-1- فلسفه در دو دوره حیات فکری ویتگنشتاین118

4-1- جمع‌بندی و نتیجه123

یادداشتهای فصل اول126

فصل 2: گرامر زبان129

١-2- گرامر سطحی وعمیق130

2-2- تغییر گرامرعمیق و معقولیت134

3-2- معقولیت و سولیپسیسم یا تنهاخودباوری137

4-2- جمع بندی و نتیجه146

یادداشتهای فصل دوم149

فصل 3: معناداری و معقولیت153

١-3- فرق معناداری و ارزش صدق154

٢-3- معقولیت گزاره های ارزشی(4)155

٣-3- معقولیت و معناداری شک159

4-3- معقولیت، بازی زبانی وشکل زندگی161

5-3- معقولیت در دیدن به منزله167

6-3- جمع بندی و نتیجه171

یادداشتهای فصل سوم173

فصل 4- معقولیت باور دینی175

1-4- ماهیت باور176

2-4- ماهیت باور دینی180

3-4- معقولیت باور دینی186

4-4- آرای بعضی از پیروان ویتگنشتاین200

٥-٤-تفسیرها و نقدها206

6-4- جمع بندی و نتیجه223

یادداشتهای فصل چهارم227

بخش سوم:وجوه تشابه و تفاوت234

فصل 1: مشابهت در دیدگاهها، مواضع و رویکردهای ابن سینا و ویتگنشتاین235

فصل 2: اختلاف در دیدگاهها، مواضع و رویکردهای ابن سینا و ویتگنشتاین245

یادداشتهای بخش سوم256

نتیجه260

منابع فارسی و عربی265

منابع انگلیسی272

پیوست: ترجمه فارسی رساله الطیر279

 نشانه‌های اختصاری آثار ویتگنشتاین

 BB The Blue and Brown Books

CV Culture and Value

LC Lectures and Conversations

NB Notebooks (1914-16)

OC On Certainty

PG Philosophical Grammar

PI Philosophical Investigations

PO Philosophical Occasions 1912-1951

RFM Remarks on The Foundations of Mathematics

PR Philosophical Remarks

TLP Tractatus Logico-Philosophicus

Z Zettel

 مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مقدمه ابتدا مساله‌های تحقیق، روش و انگیزه تحقیق و در پایان مروری بر موضوعات رساله را مطرح کرده‌ایم.

1-تعریف مساله و بیان سوالهای اصلی تحقیق

 معقولیت[1] اصطلاحی است که عمدتاً ‌از اواسط قرن بیستم در حوزه‌های مختلف مطالعات اجتماعی فلسفی مطرح شده است. بحث معقولیت واکنشی است در مقابل عقل‌گرایی و علم‌گرایی افراطی در سنت غرب که عمدتاً‌ به عنوان راهکارهای مناسبی برای جایگزینی وثاقت[2] دین و ایمان پیشنهاد شده بود. اهمیت لودویگ ویتگنشتاین و فلسفه اش در دوران معاصر هم از جنبه نگرشهای متفاوت وی به مسایل فلسفی و اجتماعی است و هم به این خاطر است که (به قول ویلهلم فسنکول در کتاب گفتنی‌ها-ناگفتنی‌ها)[3] فلسفه وی به ما نشان می‌دهد صادقانه و روشن اندیشیدن چه می‌باشد. بعلاوه نگاه متفاوت او به فلسفه (منحل کردن بسیاری از سؤالات فلسفی) مسیر جدیدی را برای فلسفه گشود که یکی از مظاهرش در موضوع «معقولیت» تجلی یافته است.

این موضوع بستر وسیع و عمیقی را فراهم می کند که برای دین شناسان و فیلسوفان دین بسیار مغتنم است. از نظر ویتگنشتاین هیچ نظریه ای هرچند مستدل و موجه قدرت تغییر جهت دادن به زندگی فرد را ندارد در حالی‌که دین چنین تاثیری دارد. آنچه در دین موضوعیت و اصالت دارد، نجات انسان است. اگر واقعاً می‌خواهیم نجات یابیم به یقین نیاز داریم نه عقل، رویا و دانش. این یقین همان ایمان است؛ چیزی که قلب و روح به آن نیاز دارد نه عقل نظری. زیرا این روح، جان و تمامی عواطف آدمی است که باید نجات یابد نه ذهن انتزاعی‌اش.

آنچه در تفکر ویتگنشتاین اهمیت اساسی دارد و برای معرفت دینی رهگشاست رویکرد خاصی است که وی به دین و دینداران به عنوان نحوه خاصی از زندگی دارد. دینداران با باورهای دینی زندگی می‌کنند. حیات ، نحوه معیشت، امید و آرزوهای آنان وابسته به این نوع باورهای دینی است. آنان باور دینی را به عنوان امری که منطقی است یا منطقی نیست در نظر نمی‌گیرند. باور دینی امری فرامنطقی است. در دین و بیان دینی از نوعی زبان که ناشی از نوع خاصی نحوه زندگی است، استفاده می شود که خاص زبان دین است. در اینجا ما از این گزاره ها استفاده می‌کنیم: «من به فلان و بهمان حادثه‌ای (مثل روزقیامت) که در آینده اتفاق می‌افتد، باور دارم.» او معتقد است که این نوع استفاده از گزاره‌ها با آنچه در علم به کار می‌بریم، به طور کلی متفاوت است. در حوزه باورهای دینی به دنبال این نیستیم که مطلبی را برای کسی اثبات علمی و یا عقلانی کنیم چنین کاری مطمئناً «نامعقول» است. آنچه در این رساله به دنبال آن هستیم پی جویی و وارسی این نوع نگاه خاص به باورهای دینی است. نگاهی که منجر به آن چنان تسلطی در نگرشهای ویتگنشتاین می شود که حتی نمی‌تواند در سایر مسائل از این نگرش و تسلط دین‌گرایانه یا دین‌مدار جلوگیری کند. (خواه این مسائل را به قول مالکوم مسائل فلسفی در نظر بگیریم و خواه به قول وینچ مسائل غیرفلسفی) ما در این رساله سعی می‌کنیم مهم‌ترین

[1]- Rationality

[2]- Authority

3-در مورد فسنکول و همین کتاب در بند 3-2 فصل دوم از بخش دوم سخن خواهیم گفت.



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی