رساله پایاننامه ارشد معماری با عنوان «طراحی خانه موسیقی عباسآباد تهران با نگاه به موسیقی کلاسیک و روانشناسی محیط»
رساله پایاننامه ارشد معماری با عنوان «طراحی خانه موسیقی عباسآباد تهران با نگاه به موسیقی کلاسیک و روانشناسی محیط»این رساله توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 223 صفحه تنظمیم شده و دارای 92 منبع است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه رساله کارشناسی ارشد معماری مناسب میباشد.
فایل قابل ویرایش رساله به صورت word با فهرست کامل مطالب، جداول، تصاویر، نقشهها و نمودارها ارائه شده است.
میتوانید اطلاعات تکمیلی راجع به این رساله را از طریق فایل رایگان زیر دریافت نمایید:
چکیده: در هنر همواره رابطهای ژرف میان موسیقی و معماری وجود داشته است. اما مدرنتیه باعت ایجاد تغییرات جدی در نوع ارتباط این دو حوزه شد. در دوران پیش از مدرن، یک مفهوم مشخص و واحد(مانند انسان، پویایی، تزئینات و...)وجود داشته است که منبع الهام هنرمند میشده است. در دوران پس از مدرن در این ساختار تغییراتی ایجاد شد به طوری که امروز، عدم وجود یک محوریت مشخص، وجود مفاهیم متعدد و تعدد پیامها در این حوزه مشهود است. معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخشهایی از روحِ آدمی، دارای جلوههای مشابهی هستند. هر چند موسیقی با شنوایی و معماری با بینایی بیشتر نمود مییابد ولی هر دو هنر از وجوه مشابه فراوانی بهره بردهاند. امروزه دیدگاههای نوینی در تفسیر پدیدههای هنری وجود دارد که میان دنیای عینی و ذهنی خط و مرز قطعی نمیکشد و کمیتها را بدون کیفیتها در نظر نمیگیرد. با استفاده از این نگرش، معماری و موسیقی از لحاظ خاستگاههای اولیه، بنیانهای نظری، مفاهیم و... دارای مشابهتهای بسیاری هستند. هدف این پژوهش بازشناسی ارتباط موسیقی و معماری در دورههای مختلف و استخراج الگوهای کالبدیِ قابل استفاده در معماری امروز است. دستیابی به این هدف با شناساییِ وجوه تشابه معماری و موسیقی در مبانی نظری، سپس تحلیل این وجوه در هنر کلاسیک با مطالعهای تاریخی صورت گرفته است. در این رساله خلق فضای معمارانه با شناسایی خصوصیات مختلف و محورهای اساسی موسیقی و معماری کلاسیک همچون انسان و درک او از فضا، القای پویایی در فضا، استفاده از الگوهای کهن و بیان احساسات صورت گرفته است. در تبلور ایدههای معماری میتوان شاهد جنبههای عملی مفاهمه میان موسیقی و معماری بود. در این طرح تلاش شده تا فضاهای اصلی و جانبی معماری علیرغم تمایز فرمی در کلیتی یکپارچه، انگارهای معمارانه از مفاهیم مورد مطالعه ارائه دهند.
فهرست مطالب:
فصل1: کلیات پژوهش 1 1-1- مقدمه 2 1-2- بیان مسئله 3 1-3- اهمیت موضوع 4 1-4- روش پژوهش و کلیات طراحی 6 1-5- اهداف پژوهش 7 1-6- پیشینه پژوهش 8
فصل2: مبـانی نظـری 10 2-1- مقدمه 11 2-2- چیستی موسیقی 12 2-2-1- انواع موسیقی 13 2-2-2- واژه موسیقی 14 2-3- مشخصههای صوت از نظر موسیقیایی 16 2-3-1- الفبای موسیقی 16 2-3-2- اصول موسیقی 16 2-3-2-1- ملودی 16 2-3-2-2- ریتم16 2-3-2-3- هارمونی 17 2-4- مفاهیم عمومی موسیقی 18 2-5- موسیقی ایرانی 22 2-5-1- تاریخ موسیقی ایران 22 2-6- موسیقی و رفتار 26 2-6-1- روانشناسی موسیقی 26 2-6-2- موسیقی درمانی27 2-6-3- جامعه شناسی موسیقی 30 2-7- رفتارشناسی و روانشناسی محیطی 33 2-7-1- تاریخچه اجمالی رفتارشناسی 35 2-7-2- روابط میان رفتار انسانی و محیط ساخته شده 36 2-7-2- 1- رویکرد جبری 36 2-7-2- 2- رویکرد امکانگرا 37 2-7-2- 3- رویکرد احتمالگرا 37 2-8- ارتباط دوسویه موسیقی و معماری 39 2-8-1- مفاهیم مشترک موسیقی و معماری 40 2-9- پیوند میان فضای موسیقی و معماریِ غرب 42 2-9-1- مفهوم "فضای معماری" در دوران پیش از مدرن و پس از مدرن 45 2-9-1-1- تعریف "فضای معماری" 45 2-9-1-2- سیر تحول مفهوم "فضای معماری" از پیش از مدرن تا پس از مدرن 46 2-9-2- مفهوم "فضای موسیقی" در دوران پیش از مدرن و پساز مدرن 51 2-9-2-1- تعریف "فضای موسیقی" 51 2-9-2-2- سیر تحول مفهوم "فضای موسیقی" از پیش از مدرن تا پس از مدرن 51 2-9-3- رابطۀ فضای موسیقی و معماری در غرب 54 2-9-4- دلایل ایجاد تغییر در ساختار مفهوم مشترک فضای موسیقی و معماری در دوران پس از مدرن 56 2-10- جمع بندی 58
فصل3: تحلیل آثار موسیقی و الگوهای معماری 59 3-1- مقدمه 60 3-2 تحلیل پنج اثر موسیقیِ برنامهای با موضوع معماری 61 3-2-1- پیشدرآمد 61 3-2-2- خرابههای آتن؛ اثر لودویک وان بتهوون 62 3-2-3- سوئیت مناظر قفقاز(توصیف مسجد قفقازی)؛ اثرایولیتف ایوانف 64 3-2-4- شبی در با غهای اسپانیا اثر مانوئل دفایا 64 3-2-5- پردههای نگارخانه(بخش پایانی: تابلوی دروازه کیف) اثر موسورگسکی 66 3-3- بررسی نمونههای مشابه معماری 69 3-3-1- خانه موسیقی Casa da Mu’sica- پورتو، پرتغال 69 3-3-2- سالن کنسرت والت دیسنی 73 3-3-3- سالن کنسرت فیلارمونیک برلین79 3-3-4- خانه اپرای اسلو، نروژ 83 3-3-5- موزه آلات موسیقی، فونیکس- ایالت متحده امریکا 87 3-3-6- موزه تجربه موسیقی سیاتل، کالیفرنیا 91 3-3-7- مرکز اقتدار برای هنرهای نمایشی، دانشگاه میشیگان 94
فصل4: استانداردهای طراحی و برنامه فیزیکی 96 4-1- مقدمه 97 4-2- استاندارها و ضوابط طراحی معماری98 4-2-1- سالن نمایش واجتماعات98 4-2-1-1- سالن تماشا– سقفها 98 4-2-1-2- سطح سالن نمایش 99 4-2-1-3- میزان سطح لازم در قسمت های مختلف یک سالن اجتماع و نمایش: (سرانه) 99 4-2-1-4- حجم و شکل سالن نمایش 99 4-2-1-5- زوایای مطلوب برای سالن نمایش 101 4-2-1-6- شیب سالن 104 4-2-1-7- صندلی 105 4-2-1-8- ورودی و خروجی 107 4-2-1-9- ورودیهای سالن نمایش 108 4-2-1-10- خروجیهای سالن نمایش 109 4-2-1-11- خروجی اضطراری 110 4-2-1-12- راهرو ها سالن نمایش 111 4-2-1-13- پیش ورودی و ورودی 112 4-2-1-14- سالن انتظار 113 4-2-1-15- فضاهای خدماتی پشت سن 113 4-2-1-16- رختکنها و انبار 114 4-2-2- سالن کنفرانس 115 4-2-2-1- فضاها و عناصر ارتباطی 116 4-2-3- کتابخانه 116 4-2-3-1- قفسه های کتاب 117 4-2-4- فضای مطالعه 119 4-2-5- فضای کار اداری120 4-2-6- سرویسهای بهداشتی 121 4-2-7- پله 122 4-2-8- سالن نمایشگاه 123 4-2-9- عرصه نگهداری و مرمت125 4-2-10- فضاهای آموزشی 126 4-2-10- 1- کلاسهای درس 126 4-2-11- اتاق های انفرادی 127 4-2-12- پــارکینگ ها128 4-2-13- استودیوی ضبط 129 4-2-13-1- کنترل نور و صدا 129 4-3- برنامهریزی فیزیکی طرح 130 4-3-1- فضاهای اداری، آموزشی130 4-3-2- فضاهای فنی و پشتیبانی133 4-3-2- فضاهای عمومی135
فصل5: سازه، مصالح و تاسیسات 140 5-1- مقدمه 141 5-2- مطالعات سازه 142 5-2-1- هزینه ساختمان142 5-2-2- رفتار سازهای 142 5-2-3- سازگاری با طبیعت 144 5-2-4- نوع مصالح 144 5-2-5- زیبایی سازهای 144 5-2-6- تکنیکهای اجرایی و تجربیات ساخت 144 5-3- انواع سیستمهای ساختمانی 145 5-3-1- سازه فضاکار 146 5-3-1-1- سازههای فضا کار شبکهای 147 5-3-1-2- چلیکها 148 5-3-1-3- گنبدها 149 5-3-2- سیستم سازه با عملکرد برداری 150 5-3-3- سازههای بتنی پیش تنیده 151 5-3-3- 1- روشهای پیش تنیدگی 152 5-3-4- سازههای کوبیاکس 153 5-3-4-1- الزامات طراحی و اجرا برای سیستم سقف کوبیاکس 155 5-4- مصالح 156 5-4-1- پوشانهها 156 5-4-1-1- پوشانههای فلزی 156 5-4-1-2- پوشانههای شفاف 157 5-4-1-3- پوشانههای پاشامی 157 5-4-1-4- پوشانههاسی سیاه 158 5-4-1-5- پوشانه کف 158 5-5- سیستمهای تاسیسات مکانیکی 160 5-5-1- سیستم تأسیسات حرارتی و تهویه 160 5-5-2- الزامات گرمـــایشی 160 5-5-2- 1- کمینه کردن تبادل گرما 161 5-5-2-2- دمـــا 162 5-5-3- سیستمهای توزیع گـرما162 5-5-4- تهــویه163 5-5-4-1- شرایط تهویه164 5-5-4-2- احســاس عدم آســایش 164 5-5-4-3- میــزان تهویه 165 5-5-4-4- سیستمهای تهـــویه165 5-6- سیستم تأسیسات الکتریکی 167 5-6-1- تعیین میزان مصرف 167 5-6-2- تأمین نیرو 167 5-7- سیستم روشنــایی 169 5-7-1- روشنـــایی عمومی 169 5-7-2- روشــنایی مناطق فرعی170 5-8- سیستمهای ویــژه171 5-8-1- پخش تلویزیونی171 5-8-2- سیستم اعلام حریق 171 5-8-3- سیستم پخش صــدا 172 5-8-4- سیستم تلفن 173 5-8-5- سیستم اینترکام 173 5-8-6- سیستم اتصال زمین حفاظتی 173 5-9- سیستمهای صوتی و آکوستیک 174 5-9-1- سالنهای کنسرت و اجرای موسیقی 175 5-9-2- کاربریهای عمومی 176 5-9-3- نویزهای محیطهای بیرونی 176 5-9-4- استودیوهای ضبط صدا 176 5-9-5- سیستمهای صوتی 177
فصل6: معرفی سایت پروژه 178 6-1- مقدمه 179 6-2- محدوده طراحی 180 6-2-1- ویژگیهای اقلیمی تهران180 6-2-1-1- درجه حرارت181 6-2-1-2- رطوبت و بارندگی 182 6-2-1-3- باد 182 6-2-1-4- پوشش گیاهی 183 6-2-1-5- وضعیت قرار گیری و مصالح ساختمان183 6-2-2- اراضی عباسآباد(محدده سایت طراحی) 186 6-2-2-1- معرفی سایت و دلایل انتخاب آن 188 6-2-2-2- ویژگیهای نمادین و توان نمادین اراضی عباس آباد 189 6-2-2-3- موقعیت سایت و همجواریها 190 6-2-2-4- هندسه سایت 191 6-2-2-5- ارتباطات و دسترسیها 192 6-2-2-6- موقعیت سایت در طرحهای توسعه شهری 193 6-3-ضوابط و مقررات اجرائی طرح جامع اراضی عباس آباد 194 6-3-1- ضوابط مربوط به احداث ساختمان 194 6-3-2- ضوابط مربوط به دسترسی های مجاز کاربریهای مختلف 195 6-3-3- ضوابط مربوط به پارکینگ 196 6-3-4- ضوابط مربوط به احداث بالکن، نورگیرها و بازشوها 197 6-3-5- ضوابط مربوط به بهسازی سیمای شهری 197 6-3-6- ضوابط متفرقه 198 منابع: 200 جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |