دانلود گزارش کارآموزی آژانس هواپیمایی
فرمت فایل: ورد
تعداد صفحات: 19
فهرست:
تقدیر و تشکر
مقدمه
تعریف صنعت گردشگری
وظایف و سمت کارمندان آژانس
شرح وظایف
تورهای داخلی و خارجی
تور معمولی و تور کامل
تورهای خارجی
کشورهایی که ویزا می خواهند
کشورهایی که ویزا نمی خواهند
اصطلاحات مورد استفاده
صدور گواهینامه بین المللی
خدمات بار
ابعاد مهم گردشگری
وظایف وسمت کارمندان آژانس
در
هر آژانس مسافرتی افرادی مشغول به کارهستند که وظایف متعددی دارند ممکن
است یک نفر چندین کار را انجام دهد و یا اینکه کارها وظایف از یکدیگر تفکیک
شده و هر کس مسئول انجام کار بخصوص شود.
وظایف و مسئولیت ها در یک آژانس مسافرتی به شرح ذیل است:
- سهامداران : سهامداران که از نظر مالی آژانس را تامین کرده و بیشترین سود را برداشت می کنند و در واقع مالکان آژانس می باشند.
- مدیریت:
در یک آژانس مسافرتی مدیر سرپرستی و نظارت بر امور تورها و همچنین تنظیم
کننده امور ، رسیدگی به شکایات میزان فروش ، علت کم یا زیاد بودن فروش،
کیفیت سفرها و تلاش برای فروش بیشتر و کارهای تبلیغاتی شرکت را بر عهده
دارد .
- پروازهای خارجی: کسی که مسئول عرضی بلیط های سفر خارج از کشور است
- پروازهای داخلی: کسی که مسئول عرضه بلیط های سفر به داخل کشور است
- تورخارجی: کسی که مسئول فروش و عرضه بسته سفرهای خارجی است
- تور داخلی : کسی که مسئول فروش و عرضه بسته سفرهای داخلی است
- امور زیارتی : کسی که به مشتری بسته سفرهای زیارتی عرضه می دارد
- بلیط قطار: کسی که بلیط های قطار را صادر کرده و به مشتری عرضه می دارد.
- صدور
گواهی نامه بین الملل : یکی از کارهای پیگیری که دریک آژانس مسافری صورت
می گیرد صدور گواهی نامه بین المللی است که برای مسافرانی است که قصد سفر
به خارج ازکشور را دارند و می خواهند در کشور مورد نظر رانندگی کنند به
همین جهت نیاز به گواهی نامه رانندگی بین المللی دارند که توسط کارگزار
مربوطه این گواهی نامه صادر می شود
- خدمات
باز : کسی که مسئول حمل بار افراد به شهرها و کشورهای دیگر است حمل بار
فقط به صورت هوایی به مقصد مورد نظر ارسال می شود و به ازای هر یک کیلو بار
که حمل می شود نرخ مشخصی دریافت می گردد.
- حسابداری: نام پرونده ها به مسئول حسابداری تحویل داده می شود و بعد از انجام عملیات حسابداری بر روی آنها بایگانی میشوند.
- صندوق:
مانند اکثر شرکت ها که صندوق از قسمت حسابداری جدا می باشد در آژانس
مسافرتی نیز (برای مسائل امنیتی) صندوق از حسابداری جدا است که مشتریان
برای پرداخت وجه بلیط یا تور به این قسمت مراجعه می کنند.
شرح وظایف:
مسافر
یا به صورت تلفنی و یابه صورت حضوری به دفتر آژانس مسافرتی مراجعه کرده و
درخواست بلیط سفر به مقصد مورد نظر را دارد که کارگزار مربوطه ابتدا از
سریق اینترت بررسی می کند که کدامیک از شرکت های هوایی در روزوتاریخی که مد
نظر مسافر است صندلی خالی است بعد نام شرکت هوایی و روز و ساعت پرواز را
به مسافر می گوید و برای بعضی از مسافرها شرکت هوایی مورد نظر مهم می باشد
ولی برای بعضی از مسافرها ساعت پرواز از اهمیت بیشتری برخوردار است
بنابراین مسافر بر حسب سلیقه خود پرواز مورد نظرش را انتخاب و از کارگزار
مربوطه می خواهد که بلیط را برایش خریداری نماید و بعد از پرداخت پول بلیط
به صندوق بلیط مسافر تحویل داده می شود.
برای
پروازهای خارجی کارگزار مربوطه قبل از صدور بلیط حتما باید مدت اعتبار
پاسپورت و ویزای مسافر را بررسی کند و اگر اعتبار پاسپورت مسافر کمتر از 6
ماه باشد از صدور بلیط خودداری کند.
بعضی
از بلیط ها به صورت چارتر بوده یعوی اینکه آژانس مسافرتی تمام صندلی ها یا
تعدادی از صندلی های یک هواپیما (از شرکت هوایی مورد نظر) را خریداری کرده
است و باید صندلی های خالی را پرکند ولی اگر نتوانست تمام ظرفیت صندلی ها
را پرکند شرکت هوایی هیچ پولی به آژانس پرداخت نمی کند و به همین دلیل
آژانس وقتی بلیط های چارتر خود را به مشتری عرضه می دارد به مسافر متذکر می
شود که بلیط چارتر و غیر فعال استراد و غیر قابل کنسل می باشد و در صورتی
که مسافر از بلیط خود استفاده نکند هیچ پولی به مسافر برگردانده نمی شود.
در
بلیط های معمولی اگر توسط آژانس از شرکت هوایی (موقع مراجعه مسافر)
خریداری می شود مسافرمی تواند با پرداخت درصدری ازخسارت پرواز را کنسل کند
که به آن کنسلی پرواز می گویند و مبالغ خسارت آن از قرار زیر است:
تا سه روز قبل از پرواز قبل از 12 ظهر 5% خسارت
از سه روز قبل از پرواز، بعداز 12 ظهر تا یک روز قبل از پرواز قبل از 12 ظهر 10% خسارت
از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز تا یک ساعت قبل از پرواز 30% خسارت
از یک ساعت قبل از پرواز تا بعد از پرواز 50% خسارت تعلق می گیرد.
در بلیط های چارتر و غیر چارتر در صورتیکه موارد ذیل اتفاق بیفتد تمامی پول بلیط به مسافر برگردانده می شود:......
دو نوع تور داریم:
تور معمولی و تور کامل
تور
معمولی فقط شامل هتل و بلیط رفت و برگشت و صبحانه و گشت است اما تور کامل
شامل تور معمولی به اضافه ناهار و شام هم است که اصولا تورها به صورت
تورهای معمولی هستند.
از طریق اینترنت نیز می توان تور یا بلیط رزرو کرد و بعد به دفتر فروش مراجعه کرده و بعد از پرداخت هزینه آن بلیط و واچر دریافت شود.
بلیط
ها اکثرا از طریق کامپیوتر و اینترنتی صادر می شوند و گاهی اوقات نیز به
صورت دستی صادر می شوند به این صورت که دفترچه خام بلیط وجود دارد و داخل
آن به وسیله متصدی آژانس کامل و به مشتری تحویل داده می شود.
دردفتار
خدمات فروش جهانگردی طی دوره های زمانی مشخصی میزان فروش را کنترل کرده و
نسخه ای از آن تحویل حسابداری و نسخه ای از لیست فروش برای شخصی که تور را
تنظیم و گارانتی کرده است فرستاده میشود. که اگر فروش زیاد باشد هفتگی و یا
ده روز یکبار ولی اگر فروش پایین باشد ماهیانه این کارانجام می شود.
بدین
صورت که در قسمت گزارش فروش در کامپیوتر کلیک کرده و لیست تمام مسافرهایی
را که درست زمان خاصی از این تورها استفاده کرده اند را بر روی صفحه نمایش
ظاهر می شود که نسخه ای از این لیست همراه با نسخه ای از بلیط و واچر مبلغ
تور یا بلیط منهای پورسانت (آژانس فروشنده) برای آژانس یا شخصی که تنظیم
کننده تور بوده فرستاده می شود.
ب- تورهای خارجی
در
تورهای خارجی نیز مانند تورهای داخلی مسافر بعد از مراجعه به دفتر فورش و
انتخاب بسته سفر مورد نظر و پرداخت هزینه آن و امضای قرارداد و در صورتی که
پاسپورت مسافر حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد کارگزار آژانس سفر مورد نظر
را برای مسافر رزرومی کند.
البته
در سفرهای خارجی اخذ ویزای آن کشور نیز الزامی می باشد و حداقل زمان برای
صدور ویزا 10 روز می باشد که بعد از اخذ ویزا بلیط و واچر صادر و به مسافر
تحویل داده می شود.
در تورهای خارجی نیز مسافر باید قراردادی را امضا کند که به شرح ذیل می باشد:
نرخ بلیط کودکان زیر دو سال کمتر و بدون کمسیون می باشد.