طراحی سرای محله عباسآباد تهران با رویکرد ارتقاء سرزندکی و حس مکان در ساکنین محله
رساله پایاننامه ارشد معماری با عنوان «طراحی سرای محله عباسآباد تهران با رویکرد ارتقاء سرزندکی و حس مکان در ساکنین محله» (فایل word قابل ویرایش)رساله پایاننامه ارشد معماری با عنوان «طراحی سرای محله عباسآباد تهران با رویکرد ارتقاء سرزندکی و حس مکان در ساکنین محله» (فایل word قابل ویرایش)
این رساله توسط گروه معماری تلار تهیه شده است. از این بابت مشابه آن در وب وجود ندارد. رساله در 228 صفحه تنظمیم شده و دارای 90 منبع است. متن مطابق استانداردهای نگارش متون علمی تنظیم شده و برای ارائه رساله کارشناسی ارشد معماری مناسب میباشد.
فایل قابل ویرایش رساله به صورت word با فهرست کامل مطالب، جداول، تصاویر، نقشهها و نمودارها ارائه شده است.
میتوانید اطلاعات تکمیلی راجع به این رساله را از طریق فایل رایگان زیر دریافت نمایید:
چکیده: توسعه شهرهای امروزین در قالب شهرکها و مجتمعها صورت میگیرد. ساختار محلّه، هویت محلّهای در انبوه برجها و بلند مرتبههای مدرن گم شده است. شهروند خود را منفک از محله میداند و محلّات، تهی از هویت و احساس تعلق شدهاند. این گسست در کنار پیچیدگی زیاد موضوعات و مسائل بشریت باعث تهی و برهنه شدن معماری شده است. هدف این نوشته طراحی سرای محله عباسآباد، با رویکرد رویکرد ارتقا حس تعلق در میان ساکنان محله میباشد. محله عباسآباد به علت قرارگیری در بخش مرکزی و اداری شهر تهران و برای این منظور انتخاب شده است. در فرآیند انجام پژوهش در گام اول با انجام مطالعات اسنادی، مولفههای اصلی پژوهش استخراج و بر اساس آن پرسشنامه تدوین شد. پرسشنامه میان ساکنین محله توزیع و نتایج آن استخراج شد. نهایتاً مدلی از تحقیق با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای T Student و Pearson استخراج شد که بیانگر آن است که میان میزان حس تعلق محلهای و "مدت اقامت"، "علاقهمندی به تنوع عملکردی" و "عناصر طبیعی" رابطه همبستگی برقرار است. در انتها با شناخت اهمیت ملاحظات محیطی و نتایج به دست آمده از پژوهش نظری، اسناد معماری و نقشههای لازم ارائه شده است. در این طرح تلاش شده تا فضاهای اصلی و جانبی با الهام از الگوهای کالبدی و هندسی درخور در کلیتی یکپارچه، انگارهای معمارانه از مفاهیم مورد مطالعه را ارائه دهند. واژگان کلیدی: سرای محله، حس تعلق، عباسآباد، حس مکان
فهرست مطالب فصل یک: کلیات پژوهش.... 14 1-1-مقدمه. 15 1-2-طرح مسئله. 15 1-3- اهمیت موضوع و ضرورت مطالعه. 17 1-4- اهداف پژوهش.... 20 1-5- پرسشهای پژوهش.... 20 1-6- فرضیات پژوهش.... 20 1-7- روش پژوهش.... 21 1-8- متغیرهای پژوهش.... 23 1-9- پیشینه پژوهش.... 24 1-10- شرح واژگان پژوهش.... 26 فصل دو: مبانی نظری.. 28 2-1- مقدمه. 29 2-2- کیفیت محیطی.. 29 2-2-1- روانشناسی محیط.. 29 2-2-1-1- رفتار. 29 2-2-1-2- ادراک... 32 2-2-1-3- مدل لنگ: نیازهای انسانی.. 35 2-2-1-4- مدل کانتر: مولفههای مکان. 37 2-2-1-5- فعالیت در فضاهای عمومی.. 38 2-3- محله. 41 2-3-1- مروری بر روند پیدایش و تحول محله. 43 2-3-1-1- محله پیش از دوران صفوی.. 43 2-3-1-2- محله در دوران صفوی و قاجار. 43 2-3-1-3- محله در دوران پهلوی.. 44 2-3-1-4- محله پس از انقلاب... 45 2-4- سرای محله. 48 2-4-1- سرای محله در ایران. 49 2-4-2- سرای محله درخارج از ایران. 50 2-4-3- اصول طراحی سرای محله. 51 2-4-3-1- مکان یابی سرای محله. 51 2-4-3-2- مسائل شهری و محیطی.. 51 2-4-3-3- مسائل مرتبط با استفاده کنندگان. 52 2-5- رویکرد پژوهش.... 53 2-5-1- حس مکان. 53 2-5-1-1- عوامل شکل دهنده حس مکان. 54 2-5-1-2- نظریات برجسته در باب حس مکان. 55 2-5-1-3- حس مکان از دیدگاه پدیدارشناسی.. 57 2-5-1-4- مراتب حس مکان. 58 2-5-2- حس مکان از دیدگاه روانشناسی محیطی.. 60 2-6- حس تعلق به مکان. 63 2-6-1- ابعاد مختلف حس تعلق.. 64 2-6-2- عوامل موثر در دلبستگی به مکان. 65 2-8- جمع بندی.. 67 فصل سـه: نمـونههای مشابه. 69 3-1- مقدمه. 70 3-2- نمونههای عملکردی.. 70 3-2-1- تالار شهر مانرسا70 3-2-2- تالار محله ساندبیوستر. 75 3-2-3- تالار شهر سیسلی.. 80 3-3- نمونههای مفهومی و نظری.. 84 3-3-1- خانه دینامیک... 85 3-3-2- خانه اریگامی.. 88 فصل چهار: محدوده طراحی، ضوابط و برنامه فیزیکی.. 92 4-1- مقدمه. 93 4-2- استانداردهای معماری.. 94 4-2-1- سالن نمایش واجتماعات... 94 4-2-1-2- سطح سالن نمایش.... 94 4-2-1-7- صندلی.. 97 4-2-1-9- ورودیهای سالن نمایش.... 99 4-2-1-10- خروجیهای سالن نمایش.... 99 4-2-1-11- خروجی اضطراری.. 99 4-2-2-1- فضاها و عناصر ارتباطی.. 100 4-2-3- کتابخانه. 101 4-2-3-1- قفسه های کتاب... 101 4-2-4- فضای مطالعه. 103 4-2-5- فضای کار اداری.. 103 4-2-6- سرویسهای بهداشتی.. 104 4-2-8- سالن نمایشگاه105 4-2-10- فضاهای آموزشی.. 106 4-2-10- 1- کلاسهای درس... 106 4-2-11- اتاق های انفرادی.. 108 4-2-12- پـارکینگها108 4-3- شناخت محدوده طرح.. 110 4-3-1- ویژگیهای اقلیمی تهران. 110 4-3-1-1- درجه حرارت... 111 4-3-1-2- رطوبت و بارندگی.. 112 4-3-1-3- باد. 112 4-3-1-4- پوشش گیاهی.. 113 4-3-1-5- وضعیت قرار گیری و مصالح ساختمان. 113 4-3-2- اراضی عباسآباد(محدده سایت طراحی)116 4-3-2-1- معرفی سایت و دلایل انتخاب آن. 118 4-3-2-2- ویژگیهای نمادین و توان نمادین اراضی عباس آباد. 119 4-3-2-3- موقعیت سایت و همجواریها120 4-3-2-4- هندسه سایت... 121 4-3-2-5- ارتباطات و دسترسیها122 4-3-2-6- موقعیت سایت در طرحهای توسعه شهری.. 123 4-3-3- ضوابط و مقررات اجرائی طرح جامع اراضی عباسآباد. 125 4-3-3-1- ضوابط مربوط به احداث ساختمان. 125 4-3-3-2- ضوابط مربوط به دسترسی های مجاز کاربریهای مختلف... 126 4-3-3-3- ضوابط مربوط به پارکینگ... 127 4-3-3-4- ضوابط مربوط به احداث بالکن، نورگیرها و بازشوها128 4-3-3-5- ضوابط مربوط به بهسازی سیمای شهری.. 128 4-3-3-6- ضوابط متفرقه. 130 4-4- برنامه فیزیکی.. 131 فصل پنج: جمع بندی، بررسی فرضیات پژوهش.... 135 5-1- مقدمه. 136 5-2- مطالعات میدانی.. 137 5-2-1- پرسشنامه. 137 5-2-2- جامعه آماری.. 138 5-2-3- روش تحلیل دادهها139 5-2-3-1- ضریب اطمینان در پژوهش.... 140 5-3- دادههای توصیفی پژوهش.... 140 5-4- نتایج پژوهش و احکام طراحی.. 146 5-4-1- نتایج تحقیق.. 146 5-4-2- بررسی وضعیت حستعلق اجتماعی زیرفاکتورهای آن. 146 5-4-3- پیشنهادات تحقیق.. 149 منابع. 154 پیوست... 161 پیوست 1: پرسشنامه. 162
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |