بررسی تجربی و عددی حد شکلدهی در فرایند هیدروفرمینگ لولههای فلزی word
فهرست مطالب تقدیم به ........ إ تشکر و قدردانی ...... ب چکیده .... ت فهرست مطالب ..... ج فهرست شکلها .......... د فهرست جدولها .... ر فصل اول: کلیات 1 1-1-...... مقدمه.. 2 1-2- معرفی فرایندهای شکلدهی فلزات.. 2 1-3- معرفی فرایند هیدروفرمینگ.. 4 1-3-1- تاریخچه فرایند هیدروفرمینگ.. 4 1-3-2- انواع فرایندهای هیدروفرمینگ.. 5 1-3-2-1-هیدروفرمینگ ورق.. 5 1-3-2-2-هیدروفرمینگ لوله.. 5 1-4- نمودار حد شکلدهی.. 9 1-4-1- کاربردهای نمودار حد شکلدهی.. 10 1-4-1-1-کاربرد نمودار حد شکلدهی در طراحی قطعه و تحلیل اجزاء محدود 10 1-4-1-2-کاربرد نمودار حد شکلدهی در بهینهسازی طراحی قالب.. 12 1-4-2- برآورد منحنی حد شکلدهی.. 13 1-4-3- شبکهبندی نمونهها.. 14 1-4-3-1-انتخاب دایرهها.. 15 1-4-3-2-روشهای اندازهگیری.. 15 1-5- مروری بر پژوهشهای مرتبط با بررسی شکلپذیری لوله در فرایند هیدروفرمینگ.. 18 1-6- اهداف پایاننامه.. 20 فصل دوم: شرح آزمونهای تجربی 22 2-1-............................................................................................................................. مقدمه.. 23 2-2- معرفی تجهیزات آزمایشگاهی.. 23 2-2-1- دستگاه پرس.. 23 2-2-2- مجموعه قالب.. 24 2-2-3- سیستم تامین فشار.. 25 2-2-4- سیال هیدرولیکی.. 27 2-2-5- وسایل اندازهگیری.. 27 2-3- آمادهسازی نمونههای آزمایش.. 28 2-4- نحوه عملکرد قالب.. 28 2-5- تعیین خواص مکانیکی لوله.. 30
فصل سوم: شبیهسازی اجزای محدود فرایند هیدروفرمینگ لوله 32 3-1- مقدمه .. 33 3-2- معرفی نرمافزار شبیهسازی.. 33 3-3- مراحل شبیهسازی .. 35 3-3-1- ایجاد مدل هندسی.. 35 3-3-2- تعیین خصوصیات لوله.. 36 3-3-3- مونتاژ لوله و اجزای قالب.. 37 3-3-4- تعیین تعداد مراحل و نوع حل مسئله.. 38 3-3-5- تعیین نوع تماس سطوح اجزا با هم.. 39 3-3-6- شرایط مرزی و بارگذاری.. 39 3-3-7- شبکهبندی.. 41 3-3-8- تحلیل فرایند.. 42 فصل چهارم: نتایج و بحث 43 4-1-............................................................................................................................. مقدمه.. 44 4-2- صحتسنجی نتایج شبیهسازی.. 44 4-3- بررسی اثر نحوه بارگذاری و پارامترهای هندسی قالب بر مسیر کرنش 45 4-3-1- بارگذاری آزاد.. 45 4-3-1-1-بررسی اثر شعاع گوشه قالب (R).. 46 4-3-1-2-بررسی اثر طول ناحیه تغییر شکل (W).. 47 4-3-2- بارگذاری با تغذیه محوری.. 48 4-3-2-1-بررسی اثر شعاع گوشه قالب (R).. 48 4-3-2-2-بررسی اثر طول ناحیه تغییر شکل (W).. 51 4-3-2-3- بررسی اثر مقدار تغذیه محوری لوله (L).. 53 4-4- ترسیم منحنی حد شکلدهی لوله فولادی زنگنزن 304 53 4-5- پیشبینی پارگی لوله در فرایند هیدروفرمینگ بادامک با استفاده از منحنی حد شکلدهی بدست آمده از این پژوهش ............................................................................................................................................57 فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 60 5-2- نتیجهگیری.. 61 5-3- پیشنهادها .. 62 فهرست مراجع 63 پیوست 67 نقشه اجزای تشکیلدهنده قالب هیدروفرمینگ لوله.. 68 1- نقشه مونتاژی قالب.. 68 2- نقشه اجزای قالب.. 68 فهرست شکلها شکل (1‑1) شماتیک فرایند هیدروفرمینگ ورق، (الف) روش سنبه- سیال (ب) روش ماتریس- سیال [6].. 5 شکل (1‑2) شماتیک فرایند هیدروفرمینگ لوله (1) قرارگیری قطعه اولیه در قالب (2) بسته شدن قالب (3) پر شدن داخل لوله با سیال (4) آببندی دو طرف لوله توسط سنبهها (5) شکلدهی قطعهکار با اعمال همزمان فشار و نیروی محوری (6) باز شدن قالب و خروج قطعهکار نهایی [7].. 6 شکل (1‑3) شکلهای هندسی قابل تولید با فرایند هیدروفرمینگ لوله (الف) بشکهای شکل (ب) برجستگی Yشکل (یا Tشکل) (ج) انبساط موضعی [10].. 7 شکل (1‑4) نمونههایی از قطعات تولید شده با استفاده از فرایند هیدروفرمینگ لوله (الف) قطعات اگزوز (ب) ریل آلومینیومی پایینی ماشین ولوو (ج) قاب نگهدارنده موتور [5].. 8 شکل (1‑5) نواحی تقسیمبندی شده منحنی حد شکلدهی بر اساس عیوب [12] 9 شکل (1‑6) مناطق مختلف نمودار حد شکلدهی [15].. 12 شکل (1‑7) مناطق مختلف نمودار حد شکلدهی [15].. 13 شکل (1‑8) نوار مایلر برای اندازهگیری کرنشهای حدی [16].. 17 شکل (1‑9) سیستم تحلیلگر شبکه دایرهای به کمک روش پردازش دیجیتال [16] 17 شکل (2‑1) دستگاه آزمایش اونیورسال (DMG).. 24 شکل (2‑2) شماتیک قالب استفاده شده در این پژوهش.. 24 شکل (2‑3) اجزای مختلف قالب هیدروفرمینگ لوله استفاده شده در این پژوهش 25 شکل (2‑4) واحد هیدرولیکی تامین فشار اولیه.. 26 شکل (2‑5) مدار هیدرولیکی استفاده شده در انجام آزمایشها.. 26 شکل (2‑6) تجهیزات سیستم هیدرولیکی کنترل فشار.. 27 شکل (2‑7) تجهیزات اندازهگیری (الف) ضخامتسنج مکانیکی (ب) کولیس دیجیتالی 28 شکل (2‑8) لوله شبکهبندی شده مورد استفاده در آزمایشهای تجربی.. 28 شکل (2‑9) مشخصات ابعادی نمونه آزمون کشش لوله مطابق استاندارد 370ASTM-A، ابعاد به میلیمتر.. 30 شکل (2‑10) منحنی تنش- کرنش حقیقی بدست آمده از تست کشش لوله فولادی 31 شکل (3‑1) هندسه اجزای قالب و لوله در نرمافزار شبیهسازی، سمت راست: قطعه بادامک، سمت چپ: انبساطدهی آزاد.. 36 شکل (3‑2) منحنی حد شکلدهی ورق فولادی زنگنزن 304 [29].. 37 شکل (3‑3) مونتاژ اجزای قالب و لوله در شبیهسازی، سمت راست: قطعه بادامک، سمت چپ: انبساطدهی آزاد.. 38 شکل (3‑4) منحنی جابجایی- زمان سنبه در حالت بارگذاری با تغذیه محوری لوله (mm 40=L، mm40=W، mm10=R).. 40 شکل (3‑5) شرایط مرزی اعمال شده به ورق و قالب در شبیهسازی، سمت راست: قطعه بادامک، سمت چپ: انبساطدهی آزاد.. 40 شکل (3‑6) منحنی فشار- زمان در حالت بارگذاری با تغذیه محوری لوله (mm40=L، mm40=W، mm10=R).. 41 شکل (4‑1) مقایسه بین نتایج شبیهسازی و تجربی، در حالت بارگذاری با تغذیه محوری، (mm40=L، mm40=W، mm10=R)، (الف) در جهت محیطی، (ب) در جهت طولی ..................................................................................................................45 شکل (4‑2) مسیرهای کرنش مربوط به شعاعهای گوشه مختلف قالب در حالت بارگذاری آزاد (mm40=W)، بدست آمده از شبیهسازی.. 47 شکل (4‑3) مسیرهای کرنش مربوط به طولهای مختلف ناحیه تغییر شکل در حالت بارگذاری آزاد (mm10=R)، بدست آمده از شبیهسازی.. 48 شکل (4‑4) مسیرهای کرنش مربوط به شعاعهای گوشه مختلف قالب در حالت بارگذاری با تغذیه محوری، (mm40=L، mm40=W)، بدست آمده از شبیهسازی 49 شکل (4‑5) توزیع مولفههای کرنش پلاستیک در حالت بارگذاری با تغذیه محوری برای شعاعهای گوشه مختلف قالب، (mm40=L، mm40=W)، (الف) mm5R=، (ب) mm10 R=، (ج) mm 15R=. 50 شکل (4‑6) مسیرهای کرنش مربوط به طولهای مختلف ناحیه تغییر شکل در حالت بارگذاری با تغذیه محوری لوله، (mm40=L، mm10=R)، بدست آمده از شبیهسازی 51 شکل (4‑7) توزیع مولفههای کرنش پلاستیک در حالت بارگذاری با تغذیه محوری برای طولهای مختلف ناحیه تغییرشکل، (mm40=L، mm10=R)، (الف) mm20W=، (ب) mm40 W=، (ج) mm60W=. 52 شکل (4‑8) مسیرهای کرنش مربوط به مقادیر مختلف تغذیه لوله، بدست آمده از شبیهسازی (mm40=W، mm10=R).. 53 شکل (4‑9) مسیرهای کرنش آزمایشهای طراحی شده بر روی منحنی FLDورق فولادی زنگنزن 304، بدست آمده از شبیهسازی.. 55 شکل (4‑10) تعدادی از لولههای شکل داده شده در آزمایشگاه.. 55 شکل (4‑11) منحنی حد شکلدهی لوله فولادی زنگنزن 304، حاصل از آزمایشهای تجربی(اعداد روی نمودار بیانکننده نسبت کرنش β میباشد) ........................................................................................................................................................................56 شکل (4‑12) منحنیهای حد شکلدهی لوله و ورق فولادی زنگنزن 304. 56 شکل (4‑13) (الف) قطعه صنعتی مورد بررسی، (ب) ابعاد مقطع بادامک (بر حسب میلیمتر).. 57 شکل (4‑14) مسیر کرنش نقطه Aاز قطعه، (الف) بارگذاری آزاد، (ب) بارگذاری با تغذیه محوری لوله به اندازه mm30، (ج) بارگذاری با تغذیه محوری لوله به اندازه mm40، حاصل از شبیهسازی.. 58 شکل (4‑15) لولههای بادامک شکل داده شده در آزمایشگاه، (الف) بارگذاری آزاد، (ب) تولید قطعه سالم با تغذیه محوری mm40. 58 شکل (4‑16) منحنی توزیع کرنش و ضخامت لوله بادامک در حالت بارگذاری با تغذیه محوری، (mm40=L، mm40=W، mm10=R)،(الف) در جهت محیطی، (ب) در جهت طولی.. 59 فهرست جدولها جدول (2‑1) شرایط آزمایشهای تجربی انجام شده.. 29 جدول (2‑2) خصوصیات فیزیکی و مکانیکی لوله فولادی مورد استفاده در آزمایشها 31 جدول (2‑3) ترکیب شیمیایی لوله فولادی زنگنزن 304. 31 جدول (4‑1) مشخصات حالتهای انتخاب شده جهت انجام آزمایشهای تجربی و نسبت کرنش گلویی پیشبینی شده توسط شبیهسازی (*β) و بدست آمده از آزمایش تجربی (β).. 54 1-1- مقدمه با پیشرفت روزافزون فنآوری و رقابت بازار تجارت، اکثر صنایع مانند صنایع نظامی، فضایی، خودروسازی، پتروشیمی و تاسیساتی به سمت کاهش هزینه و زمان تولید، عرضه محصولاتی سبکتر و با کیفیت بالاتر و همچنین سیستم تولید انعطافپذیر روی آوردهاند. به همین دلیل استفاده از مواد جدید و توسعه فرایندهای پیشرفته تولید، امری لازم و ضروری است. از این رو، محققان و صنعتگران به سمت فرایندهای تولید پیشرفته با انعطافپذیری بالا روی آوردهاند. یکی از این فرایندها که امروزه توجه تولیدکنندگان را به خود جلب کرده است، هیدروفرمینگ[1] میباشد. هیدروفرمینگ فرایندی است که به دلیل نیاز به تکنولوژی نسبتاً بالا، کاربرد آن تا مدتها محدود به موارد خاص بوده است. با پیشرفت تکنولوژی، ماشینآلات تولیدی، سیستمهای آببندی و فرایندهای کنترل کامپیوتری در دهة اخیر، شکلدهی با فشار سیال، به عنوان یک روش قابل استفاده در صنعت معرفی شده است [1]. در این فصل، ابتدا فرایندهای شکلدهی فلزات معرفی و دستهبندی شده و به جایگاه هیدروفرمینگ در بین آنها اشاره میشود. پس از معرفی فرایند هیدروفرمینگ و انواع آن، توضیح مختصری پیرامون منحنیهای حد شکلدهی، کاربردهای آن و روش بدست آوردن آن ارائه خواهد شد. سپس مروری بر پژوهشهای انجام شده توسط محققان دیگر، در ارتباط با این پایاننامه ارائه میگردد. در نهایت اهداف و ویژگیهای پایاننامه حاضر شرح داده میشود. 1-2- معرفی فرایندهای شکلدهی فلزاتبه طور کلی فرایندهای شکلدهی فلزات را میتوان به دو گروه عمده دستهبندی کرد [1]: الف- شکلدهی حجمی[2] ب- شکلدهی ورق[3] شکلدهی حجمی دارای دو مشخصه متمایز زیر است [1]: 1- شکل یا سطح مقطع قطعهکار، تغییر شکل مومسان دائمی و زیاد پیدا میکند. 2- مقدار تغییر شکل مومسان[4] در این فرایند نسبت به تغییر شکل کشسان[5] معمولاً به قدری زیاد است که از برگشت فنری[6] قطعه بعد از تغییر شکل صرفنظر میشود. فرایندهای حدیدهکاری[7]، آهنگری[8]، نوردکاری[9] و کشش[10] مثالهایی از فرایندهای شکلدهی حجمی فلزات میباشند. مشخصههای فرایندهای شکلدهی ورق چنین است [1]: 1- شکل اولیه قطعهکار به صورت ورق است. 2- این فرایند شکلدهی معمولاً تغییر قابل توجهی در هندسه قطعه به وجود میآورد، اما مساحت سطح مقطع جسم، چندان تغییر نمیکند. 3- گاهی تغییر شکلهای مومسان و کشسان از یک مرتبهاند. بنابراین نمیتوان از برگشت فنری چشمپوشی کرد. فرایندهای کشش عمیق[11]، خمکاری[12] و شکلدهی چرخشی[13] نمونههایی از فرایندهای شکلدهی ورق هستند. 1-3- معرفی فرایند هیدروفرمینگهیدروفرمینگ یکی از فرایندهای شکلدهی فلزات است که در آن از یک سیال تحت فشار به منظور ایجاد تغییر شکل پلاستیک در قطعه اولیه که به شکل ورق یا لوله است، استفاده میشود. در هر یک از فرایندهای هیدروفرمینگ، همواره به یک پرس، قالب و یک سیستم تقویتکننده فشار نیاز است [2, 3]. به طور کلی، در فرایند هیدروفرمینگ، بهعلت توزیع فشار یکنواخت سیال بر سطح قطعه، محصولی با خواص مکانیکی مطلوب بهدست میآید. از دیگر مزایای هیدروفرمینگ میتوان به قابلیت تولید قطعات پیچیده، دقت ابعادی بهتر و بهبود شکلدهی موادی که قابلیت شکلدهی کمی دارند، اشاره کرد. از طرف دیگر، این فرایند دارای معایبی است که از آن جمله میتوان به چرخه آرام تولید و تجهیزات گران قیمت اشاره کرد [2]. هیدروفرمینگ علاوه بر کاربردهای متعددی که در صنایع هوافضا دارد، از دهه 1990 به طور گسترده در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار گرفته است. از کاربردهای عمده این فرایند در صنعت خودروسازی میتوان به ساخت قطعات سیستم اگزوز خودرو، قطعات شاسی، اجزای موتور و قطعات بدنه خودرو اشاره کرد. 1-3-1- تاریخچه فرایند هیدروفرمینگتاریخچه استفاده از سیال بهمنظور شکلدهی فلزات به بیش از 100 سال قبل باز میگردد. کاربردهای اولیه این فرایند در ساخت دیگهای بخار و ادوات موسیقی بوده است. با این وجود مبانی هیدروفرمینگ در دهه 1940 بنیانگذاری شده است. اولین کاربرد ثبت شده فرایند هیدروفرمینگ توسط میلتون گاروین از شرکت شایبل آمریکا در دهه 1950 میلادی بوده است که در ساخت ظروف آشپزخانه از این فرایند بهره جسته است. ساخت اتصالات T- شکل مسی در صنعت لولهکشی تا دهه 1990 میلادی رایجترین کاربرد این فرایند بوده است. از دهه 1990، با توجه به پیشرفتهای صنعتی در کنترل کامپیوتری، سیستمهای هیدرولیکی و راهبردهای نوین فرایندهای طراحی و ساخت، این فرایند کاربرد ویژهای در صنعت پیدا کرده و جایگزین بسیاری از فرایندهای آهنگری و مهرزنی به ویژه در قطعات وسایل نقلیه شده است [4]. 1-3-2- انواع فرایندهای هیدروفرمینگفرایند هیدروفرمینگ را در حالت کلی میتوان به دو دسته عمده هیدروفرمینگ ورق[14] و هیدروفرمینگ لوله[15] تقسیم کرد. در برخی منابع، از دسته سومی تحت عنوان هیدروفرمینگ پوسته[16] نیز یاد شده است [5]. در ادامه به معرفی هر یک از این فرایندها پرداخته میشود. 1-3-2-1- هیدروفرمینگ ورقدر روش هیدروفرمینگ ورق، ماده خام یک ورق است که در درون قالب قرار داده میشود و به کمک فشار داخلی، شکل مورد نظر را به خود میگیرد. به کمک این فرایند میتوان قطعات پیچیده را با کیفیت بالاتر و با هزینه کمتر نسبت به روشهای سنتی در یک مرحله شکل داد. شماتیک این فرایند در شکل (1‑1) نشان داده شده است. شکل (1‑1) شماتیک فرایند هیدروفرمینگ ورق، (الف) روش سنبه- سیال (ب) روش ماتریس- سیال [6] فرایند هیدروفرمینگ لوله نخستین بار در سال 1940 میلادی توسط گری[17] و همکاران بهمنظور شکلدهی لوله Tشکلی از جنس مس ابداع شد. در ابتدا کاربرد آن محدود به بدنة دوچرخه بود، اما امروزه بهگونهای در بین صنعتگران گسترش یافته است که مطابق آمار،50% شاسی خودرو تولید شده در سال 2004 میلادی در آمریکای شمالی با فرایند هیدروفرمینگ لوله بوده است [5]. شماتیک این فرایند در شکل (1‑2) نشان داده شده است. همانگونه که در شکل مشاهده میشود، در این فرایند ابتدا قطعه اولیه که معمولا یک لوله استوانهای است، داخل قالب قرار میگیرد. بعد از بسته شدن قالب، دو سنبه در دو انتهای لوله بهگونهای قرار میگیرند که قالب به طور کامل آببندی نشود. در مرحله بعد درون لوله با سیال پر شده و در همین حین هوای داخل قالب از طریق سوراخ سنبهها خارج میشود. پس از آن دو انتهای لوله توسط سنبهها به طور کامل آببندی میشود. در مرحله پنجم، با اعمال همزمان فشار داخلی سیال و پیشروی محوری سنبهها، قطعه اولیه شکل قالب را به خود میگیرد. در این مرحله وقتی قطعهکار شکل گرفت، فشار داخلی افزایش یافته و مرحلة کالیبراسیون انجام میشود. این افزایش فشار بهمنظور پر کردن شعاعهای کوچک میباشد. در پایان، با تخلیه کردن سیال داخل لوله، قطعهکار نهایی از قالب خارج میشود. شکل (1‑2) شماتیک فرایند هیدروفرمینگ لوله (1) قرارگیری قطعه اولیه در قالب (2) بسته شدن قالب (3) پر شدن داخل لوله با سیال (4) آببندی دو طرف لوله توسط سنبهها (5) شکلدهی قطعهکار با اعمال همزمان فشار و نیروی محوری (6) باز شدن قالب و خروج قطعهکار نهایی [7] موادی که در این فرایند مورد استفاده قرار میگیرند دارای دامنه وسیعی میباشند که از آن نمونه میتوان به انواع فولادها، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای منیزیم، کامپوزیتها و بطور کلی همه موادی که در شکلدهی سرد مورد استفاده قرار میگیرند اشاره کرد [5]. از جمله مزایای هیدروفرمینگ لوله میتوان به موارد زیر اشاره نمود [5, 8 و 9]: 1- کاهش وزن قطعه 2- بهبود خواص مکانیکی و یکنواختی آن در کل قطعه، به علت تغییر یکنواخت ضخامت در سراسر قطعه 3- افزایش دقت ابعادی 4- کاهش تعداد مراحل تولید، به علت نیاز به عملیات ثانویه کمتر 5- قابلیت تولید قطعات توخالی با هندسة پیچیده 6- قیمت کم ابزار نسبت به روشهای سنتی از جمله محدودیتهای فرایند هیدروفرمینگ لوله میتوان به موارد زیر اشاره کرد [9]: 1- زمان سیکل تولید بالا 2- هزینه تجهیزات پرس بالا 3- اطلاعات کم در زمینة تکنولوژی فرایند بطور کلی، شکل هندسی محصولاتی که با فرایند هیدروفرمینگ لوله قابل تولیدند شامل سه گروه کلی برجستگی بشکهای شکل، برجستگی Yشکل (یا Tشکل) و انبساط موضعی میباشد. تصویر این قطعات در شکل (1‑3) نشان داد شده است [10]. جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |