اثربخشی معنا درما نی گروهی بر کیفیت زندگی وتغییرسبک دلبستگی ناایمن بر روی سالمندان شهر رشت
اثربخشی معنا درما نی گروهی بر کیفیت زندگی وتغییرسبک دلبستگی ناایمن بر روی سالمندان شهر رشتفهرصتمطالب عنوان صفحه چکیدهفارسی1 (فصلاول(کلیاتطرحپژوهش مقدمه3 بیانمساله4 اهمیتوضرورتپژوهش 7 اهدافپژوهش9 سؤالاتپژوهش9 فرضیههایپژوهش ..........................................................................................................9 تعریفنظریوعملیاتیکیفیتزندگی....................................................................................9 تعریف نظریوعملیاتی دلبستگی ........................................................................................10 تعریفنظریوعملیاتیمعنادرمانی......................................................................................10 تعریفنظریوعملیاتیسالمندی.........................................................................................11 فصلدوم: ادبیاتوپیشینهپژوهش مقدمهبرنظریهمعنادرمانی..................................................................................................13 عنوان اصولمعنادرمانی.. ........................................................................................................14 نظریهمعنادرمانیفرانکل..................................................................................................14 پیشنهادهایبرایجستجویمعنا .......................................................................................15 رواننژندیاندیشهزاد ....................................................................................................19 گروهدرمانیوجودگرا .....................................................................................................20 ارزشزندگی ..............................................................................................................21 معناخواهیدردیدگاهفرانکل ............................................................................................21 ناامیدیوجودی ............................................................................................................23 حفظخلاءوجودی .......................................................................................................23 انساندرجستجویمعنایغایی ..........................................................................................24 مفهوممرگدرنظریهفرانکل...............................................................................................25 علتشناسیدرنظریهفرانکل.............................................................................................26 مثلثرواننژندی ...........................................................................................................26 خودشکوفاییدرمعنادرمانی ............................................................................................27 اثربخشی......................................................................................................................28 رواندرمانیدرنظریهفرانکل................................................................................................28 مداخلاتدرمانیوتکنیک درنظریهفرانکل.............................................................................30 روشهایافزایشآگاهیوجودی............................................................................................31 آموزشاهمیتقبولمسئولیتبرایمعنا...................................................................................32 پرسشازمراجعاندربارهمعنا..............................................................................................32 گسترشافقهایفکریدرحوزهیمنابعمعنا...........................................................................32 توضیحدادن .................................................................................................................33 ضربالمثلهایپیشنهادی ................................................................................................33 استخراجمعناباروشپرسشوپاسخسقراطی............................................................................33 بهکارگیریتشبیهات ........................................................................................................34 استخراجمعناازطریقنم........................................................................................................34 پیشنهادمعنا ....................................................................................................................35 تجزیهوتحلیلرویا............................................................................................................35 قصدمتضاد ......................................................................................................................36 مرحله بعد ترس بیمار..........................................................................................................................................36 اندیشهزدایی ...................................................................................................................37 روحانیتپزشکی ...............................................................................................................37 اصلاحنگرشها .................................................................................................................38 درمان گروهی سالمندان...............................................................................................................39 نکاتیدررابطهبااختلالاتروانیدرسالمندان...............................................................................41 روشهایپیشگیریازافسردگیوتنهایدرسالمندان.........................................................................42 مرور زندگی..........................................................................................................................43 نظریهایروانی –اجتماعیدورانپیری....................................................................................43 نظریهدیگررشدروانیاجتماعیدورانپیری.............................................................................44 نظریهپک:سهتکلیفانسجاممنیاخویشتن..........................................................................45 نظریهلابووی-ویف:خبرگریهیجانی....................................................................................46 نظریهرابرتباتلر:.............................................................................................................47 نظریهبازسازیاجتماعی....................................................................................................48 نظریهجداسازی سالمندی................................................................................................49 نظریهزیستیشناختی پیری...............................................................................................50 اختلالاتروانیسالمندی.................................................................................................51 (سالمندیواواخربزرگسالی (نیمرخبزرگسالیسالخورده............................................................51 پختگیپایاندورهبزرگسالی.............................................................................................52 ظرفیتهایجدیدتحول.....................................................................................................53 تغییراتدرسطحبدنی ...................................................................................................54 رویآوردفعالیت..........................................................................................................55 روی اورد عدم تعهد.........................................................................................................................................55 مناسبتدروننسلی.سالخوردگاندرشرایطمختلفیبهسرمیبرند...................................................56 سقوطغیرقابلتوجیهحیاتی.............................................................................................57 رواندرمانیدرسالمندان...................................................................................................57 شادیدرسالمندان..........................................................................................................59 ارتباطشادیوطولعمردرسالمندان...................................................................................60 نگرشمابرسالمندان........................................................................................................60 برخوردصحیحباسالمندان.................................................................................................61 کیفیتزندگی................................................................................................................62 تاریخچهکیفیتزندگی.....................................................................................................63 ایامیتوانکیفیتیاکیفیتزندگیراتعریفکرد........................................................................65 تعاریفکیفیتزندگی.......................................................................................................66 تعاریفموجودازکیفیتزندگی............................................................................................67 اصولاساسیدرارتباطباکیفیتزندگی...................................................................................68 سنجشکیفیتزندگی.......................................................................................................70 احساس کارایی شخصی و کیفیت زندگی...........................................................................................................72 ویژگیهایکیفیتزندگی......................................................................................................72 مولفکیفیتزندگی..........................................................................................................73 کیفیتزندگی.Qualitref lif.........................................................................................................74 ارتباط کیفیت زندگی با سلامت..........................................................................................................................75 عوامل موثر بر کیفیت زندگی.............................................................................................................................76 کیفیتزندگیمرتبطباسلامت.............................................................................................77 سنجشکیفیتزندگی........................................................................................................79 تاثیرورزشبرکیفیتزندگیسالمندان...................................................................................84 دربارهکیفیتزندگیمیتوانبرنکاتیاشارهدارد.......................................................................87 خوشبینیوکیفیتزندگی..................................................................................................89 کیفیتزندگیدرسالمندان...................................................................................................89 غفلتازکیفیتزندگیسالمندان..........................................................................................92 نگرشمابهسالمندان........................................................................................................93 عواملموثربرکیفیتزندگیازدیدگاهفرانس...........................................................................93 دلبستگی.......................................................................................................................94 نظریهدلبستگی................................................................................................................95 نظریههایمختلفدرمورددلبستگی.......................................................................................96 نظریهروانتحلیلگری......................................................................................................96 نظریهفروید....................................................................................................................97 نظریهوینیکات..............................................................................................................98 نظریهاشپیتز....................................................................................................................99 نظریهاریکسون .............................................................................................................100 نظریهتحولی-شناختی......................................................................................................101 نظریهیادگیری................................................................................................................102 نظریهرفتارشناسیطبیعی..................................................................................................102 نظریهبالبی....................................................................................................................103 دلبستگیدرگذرعمر ........................................................................................................106 دلبستگی .نظریهونظامدلبستگی............................................................................................110 اهمیتنظریهدلبستگیبزرگسالان..........................................................................................111 روابطدلبستگیبزرگسالان..................................................................................................113 گسترشنظریهدلبستگیبزرگسالان.......................................................................................114 ویژگیهایطبقاتیدلبستگیدربزرگسالان.................................................................................114 پیشینهپژوهشداخلی و خارجی...........................................................................................119 فصلسوم – روشپژوهش جامعهآماری ..................................................................................................................126 نمونهآماری ...................................................................................................................126 روشنمونهگیریوچگونگیجمعآوریاطلاعات......................................................................126 روشپژوهش .................................................................................................................127 ابزارهایپژوهش .............................................................................................................127 روشتجزیهوتحلیلآماریدادههایپژوهش...........................................................................130 نحوهآموزشمعنادرمانیگروهی ...........................................................................................130 خلاصهآموزشمعنادرمانی ..................................................................................................130 فصل چهارم توصیف داداها.......................................................................................................................................133 تحلیل توصیفی و استنباط داده ها (فرضیه اول)……………………………...………………..139 تحلیل توصیفی و استنباط داده ها(فرضیه دوم)………………....……………………………...142 فصل پنجم-بحث ونتیجه گیری نتیجه گیری از وضعیت های جامعه شناسی..................................................................................147 تحلیل و اثبات فرضیه اول…………………………...……………...…………………........148 تحلیل و اثبات فرضیه دوم.....................................................................................................149 پیشنهادهای کاربردی..........................................................................................................................................151 پیشنهاد های پژوهش …......................……………………….....…..………………………152 محدودیتها.........................................................................................................................................................153 منابع فارسی……………...……………………….....…………………………………154 منابع انگلیسی………………........……………………….....…………………………..159 پیوست شماره 1: برنامه آموزشی (پکیج معنا درمانی) …….…......…….....…...………………….162 پیوست شماره 2:پرسشنامه کیفیت زندگی………....………………………….....……………184 پیوست شماره 3:پرسشنامه سبک دلبستگی.…………………………......…………………….185 پیوست شماره 4:خروجی spss........................................................................................................................186 چکیده انگلیسی………………………….......……………………………………............187 چکیده مقدمه : دوره پیری به عنوان حساس ترین و پر مخاطره آمیزترین عمر آدمی بوده که اساس شخصیت روحی معنوی انسان ها در این مرحله پایه ریزی می گردد و چنانچه سالمندان در این مرحله تحت توجه و مراقبت قرار نگیرد ، چه بسا شکسته شده و روحیه خود را از دست خواهند دادو در تنهایی خود فرو خواهند رفت.هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی معنا درمانی گروهی بر کیفیت زندگی وتغییر سبک دلبستگی نا ایمن سالمندان شهر رشت می باشد. در مطالعه آزمایشی حاضر که از نوع پیش آـزمون – پس آزمون است و روش نمونه گیری تصادفی در دسترس و حجم نمونه 200نفر) 100زن و100مرد) بود و جامعه پژوهشی کلیه سالمندان مقیم آسایشگاه سالمندان و معلولین شهر رشت بودند .که از میان سالمندانی که در سال 1391-1392در آسایشگاه سالمندان شهر رشت عضویت دارند انتخاب شدند وبر روی آنها روش معنا درمانی گروهی کار شد و پرشسنامه کیفیت زندگی و سبک دلبستگی ناایمن گرفته شد.نتایج تجزیه وتحلیل دادها وجود اثربخشی معنا درمانی گروهی بین کیفیت زندگی وتغییر سبک دلبستگی ناایمن سالمندان را با استفاده از همبستگی کنونی مورد تائید قرار دادند .همچنین وجود اثربخشی زیر را مورد تائید قرار داد.بین مقیاس معنا درمانی گروهی و کیفیت زندگی رابطه معناداری وجود دارد.وهمچنین بین معنا درمانی گروهی وتغییرسبک دلبستگی ناایمن رابطه وجود دارد.در طرح این پژوهش از پیش آزمون –پس آزمون باگروه کنترل است که بصورت داوطلبانه انتخاب وبصورت تصادفی جایگزین می شود ،بهترین روش تجزیه تحلیل دادها ی استخراج شده این تحقیق از تحلیل کو واریانس چند متغیره انکوا از طریق spssانجام شده است برای این پژوهش با توجه به نمرات پیش و پس آزمون بدست آمده از دو گروه آزمایش و کنترل در بین سالمندان شهر رشت(با سطح اطمینان 95/0 )درصد، دارای اختلاف معنی دار آماری بوده است و در دو فرضیه فرض H0رد وفرض H1تایید شده است بحث ونتیجه گیری:مطالعه نشان داد که معنا درمانی گروهی بنظر می رسد بر کیفیت زندگی وتغییر سبک دلبستگی نا ایمن تاثیر گذار است . کلید واژها: معنادرمانی گروهی- کیفیت زندگی- سبک دلبستگی ناایمن- سالمندان فصل دوم کلیاتطرحپژوهش
مقدمه: بررسی های جهانی نشان می دهد .که جمعیت سالمندان به علت ارتقای سطح بهداشت در حال افزایش است (تاجور.،1383) در حال حاضر25 در صد جمعیت جوامع پیشرفته را سالمندان تشکیل می دهند(فرزیان پور1383) در کشور ما نیزبیش از4میلیون سالمند بالای 60 سال زندگی می کنند و پیش بینی می شود این رقم طی 20سال آینده به بیش از 10میلیون برسد (محتشم امیری.،1381) لذا پیر شد ن جمعیت می تواند چالشهای عمیقی به وجود آورد که مقابله آن نیازمند برنامه ریزی مناسب است تغییر عوامل بیولوژیک روانی. اجتماعی می تواند فرد سالمند رامستعد بروز اختلالات روانی کند.(نسبیت[1].2000) افسردگی و اضطراب شایع ترین اختلالات روانی سالمندی هستند (استاکس .،[2]2003).برسیهای انجام شده نشان داده 24درصد سالمندان از افسردگی تحت بالینی و 30درصد از افسردگی اساسی رنج می برند و نیز میزان شیوع اضطراب در زنان 30.5 درصد در طول عمر در مردها 19.2 درصد در طول عمر می باشد ( وانگ[3] .، 2003).امروزه مددجویان در هر سنی با تشخیص های مختلف طبی وروانی از فواید گروه درمانی به عنوان یک روش درمانی در بهداشت روا ن بهرمند می گردند.یکی از انواع گروهای کوتاه مدت.معنا درمانی است که در همه گروه های سنی بخصوص در گروه سالمندان به منظور ارتقاء سطح سلامت روان به کار می رود . معنا درمانی در یک نگاه کلی سپری شده زندگی است که همراه اتفا قا ت خاص بوده است فواید معنا درمانی، .باسازی خاطرات و علایق شیرین که می توان معنای زندگی شود. روشن سازی احساس نسبت به خود .ایجاد آمادگی برای اتفاقات دیگر در زندگی که مرگ را نیز شامل می شود (صادق مقدم،و همکاران.،1384). معنا درمانی ممکن است در گروه از طریق تعاملات فرد به فرد صورت بپزیرد در معنا درمانی شرکت کنندگان تشویق به درمیان گذاشتن خاطرها و علایق زندگی می گردند. رهبر گروه می تواند حافظه افراد را به وسیله از استفاده تصاویر و یا محبت کردن قابل یاد اوری شود و تحریک کند.(انست بهل، نیجل.،2007) ،هاتوکا واوی مار(2004)در بررسی تاثیر مرور زندگی اظهار می دارند که مرور زندگی نقش کمک کننده ای در حمایت از سلامت روان وپیشرفت مراحل سالمندان و همچنین اثرات طولانی مدت در بهبود کیفیت زندگی سالنمدان دارد.هانوکا (2004) ال فورد و همکاران(2005 )در برسی فواید معنا درمانی با کمک به تخلیه هیجانی منجر به ایجاد رضایت و خوشحالی و ارتقاءسلامت روان و کیفیت زندگی می گردد(ال فورد[4].،2005) لذا با توجه به اینکه جمعیت در حال پیر شدن است و سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است.(کارسون[5].،2000) بیانمسئله: فرایندپیرشدن[6]senescence نامیدهمیشود ازریشهلاتین senescenceبهمعنی پیرشدن ومشخصاستبانزولعملکردتمامسیستمهایبدن.عروقیتنفسی.تناسلی. ادرای.غددی.ایمنیوسایردستگاهها.معهذااینباورکهپیریبدون استثناء بانقصجسمیوهوشعمیق همراهاست افسانهایبیش نیستاکثرافراد سالمندتواناییشناختیوجسمیخودراتاحدقابلتوجهیحفظمیکنند(کاپلان-سادوک[7].،2003 ).
[3] :wang [4] :ford.L [5] :karson [6] :senescence [7] :sadok.kaplan |