دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی
مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

چکیده

امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات به­عنوان یک مطالبه عمومی از حاکمیت تلقی می­گردد. سازمان­های عمومی تلاش زیادی برای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر [1]TQMجهت بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات به شهروندان دارند. پلیس نیز یک سازمان حاکمیتی عمومی است که مأموریت­ اصلی آن در بخش پلیس راهنمایی و رانندگی، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راه­های کشور است. در افق چشم‌انداز سند 1404 پلیس ایران باید؛ پلیسی برتر، الگوساز و الهام‌­بخش در منطقه باشد. در راستای چشم­انداز، پلیس راهنمایی و رانندگی در سنوات اخیر در ارائه خدمات به شهروندان از بُعد سخت­افزاری، نرم­افزاری، تلاش زیادی نموده و موفقیت­هایی نیز داشته است. ولی خدمات ارائه­شده از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است جای بررسی دارد، زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات وجود دارد. مسئله اساسی آن است که اصولا ًابعاد کیفیت خدمات کدامند؟ ابعاد و مؤلفه­های کیفیت خدمات راهور کدامند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟

روش پژوهش حاضر ماهیتاً پیمایشی- اکتشافی (غیرآزمایشی) و از لحاظ هدف کاربردی می­باشد. این پژوهش با هدف ارائه مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهور انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش­نامه استفاده گردید. در این تحقیق به ترتیب ابعاد مدل کیفیت خدمات راهور، با الهام از مدل­های سنجش کیفیت خدمات Servqual، EFQM، E-SQ، ZRM، و... به ­شیوه تحلیل کیفی با نظر خبرگان مشخص شد. در گام بعدی؛ با استفاده از تحلیل کمی، ابعاد مدل حاصله را با روش تحلیل عاملی تأییدی آزمون گردید. ابعاد و مؤلفه که ضریب بار عاملی آن بزرگ­تر از 5/0 بود تأیید شد و جز مدل کیفیت خدمات راهور قرار گرفت.

جامعه آماری شامل کارکنان راهنمایی و رانندگی ستاد ناجا و تهران بزرگ می­باشند. حجم نمونه برابر فرمول کوکران 200نفر به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که مدل مناسب کیفیت خدمات راهور دارای 13بعُد شامل: ظاهر فیزیکی، کیفیت خدمات الکترونیک، مشروعیت و مقبولیت، حفظ ارزش‌های اسلامی، سازگاری فرهنگی، قابل اعتماد بودن، اطمینان دادن، کیفیت رفتاری، پاسخ­گویی به شهروندان، پاسخ­گویی قانونی، موقعیت، الزامات عملکردی، فن­آوری اثربخش، و 65 مؤلفه می­باشد.

 واژگان کلیدی

کیفیت (Quality)، کیفیت خدمات(Service Quality)، پلیس راهنمایی و رانندگی (Traffic police)، مدیریت کیفیت فراگـیر (Total quality management)، مدیریت ارتبـاط با شـهروندان1کیفیت خدمات الکترونیک (Electronic service Quality)، پاسخ­گویی(Response).

 فهرست مطالب

فصل اول: طرح و کلیات تحقیق .......

1

1-1مقدمه .......

2

2-1 بیان مسأله ......

3

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق ......

4

4-1 پرسش­های تحقیق .......

5

5-1 معرفی مدل مفهومی تحقیق ...

6

6-1....... تعاریف نظری و عملیاتی ...

7

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین ...

13

1-2 مبانی نظری تحقیق ...

14

1-1-2 تاریخچه مدیریت کیفیت در سازمان­ها ....

14

2-1-2 تئوری مدیریت کیفیت جامع و تحولات آن ...

19

3-1-2 مدل­های مدیریت کیفیت در کل ...

28

4-1-2 تفاوت مدیریت کیفیت در خدمات و تولید .............................................................................................................

43

5-1-2 نمونه­ای از مدل­های مدیریت کیفیت در خدمات ..................................................................................................

49

1-5-1-2 مقیاسSYSTRA-SQ ..............................................................................................................................

52

2-5-1-2 مدل کیفیت خدمات پاراسورامن ................................................................................................................

53

3-5-1-2 مدل لهتینن و لهتینن .................................................................................................................................

57

4-5-1-2 مدل گاروین ....................................................................................................................................................

58

5-5-1-2 مدل گرونروز ..................................................................................................................................................

58

6-5-1-2 مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی مور ..................................................................................................

59

7-5-1-2 مدل­های ZRM .............................................................................................................................................

60

8-5-1-2 مدل­های پاسخ­گویی در خدمات .................................................................................................................

75

9-5-1-2 مدل کیفیت خدمات الکترونیک E- SQ ...................................................................................................

84

10-5-1-2 مدل کیفیت پشتیبانی خدمات الکترونیکی E-Recs-Qual .................................................................

88

6-1-2 مدل کیفیت در پلیس ..................................................................................................................................................

88

7-1-2 معیارهای انجمن بین­المللی رؤسای پلیس IACP.................................................................................................

90

8-1-2 کیفیت در پلیس ایران ..................................................................................................................................................

91

2-2 پژوهش­های انجام­شده .............................................................................................................................................................

103

1-2-2 پژوهش­های انجام­شده داخلی در حوزه مدیریت کیفیت خدمات .......................................................................

103

2-2-2 تحقیقات خارجی انجام­شده .........................................................................................................................................

108

3-2 دلایل استفاده از TQMدر مدل کیفیت راهور ...................................................................................................................

118

1-3-2 دلایل استفاده از مدل EFQM در مدل مفهومی کیفیت راهور .........................................................................

119

2-3-2 دلایل استفاده از مدل Servqulدر مدل مفهومی کیفیت راهور .........................................................................

119

3-3-2 دلایل استفاده از مدل E- SQدر مدل مفهومی کیفیت راهور ............................................................................

120

4-3-2 جمع­بندی دلایل استفاده از مدل مفهومی تحقیق .................................................................................................

 

121

فصل سوم: روش ­اجرای تحقیق ................................................................................................................................................

130

1-3 روش اجرای پژوهش ................................................................................................................................................................

131

2-3 پرسش­های تحقیق ...................................................................................................................................................................

137

3-3 هدف­های تحقیق ......................................................................................................................................................................

138

4-3 نقشه راه تحقیق ........................................................................................................................................................................

138

5-3 جامعه آماری و نمونه آماری ...................................................................................................................................................

139

6-3 روش­ تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات ...............................................................................................................................

139

1-6-3 شیوة تجزیه و تحلیل کیفی ........................................................................................................................................

140

2-6-3 شیوة تجزیه و تحلیل کمی .........................................................................................................................................

140

7-3 روش­ گردآوری داده­ها و ابزارهای اندازه­گیری پ‍ژوهش .....................................................................................................

141

8-3 روش تحلیل آماری داده­های پرسش­نامه ...........................................................................................................................

142

9-3 ابزار اندازه­گیری متغیرها و روایی و پایایی آنها .................................................................................................................

151

10-3 اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری ....................................................................................................................................

153

11-3 معرفی ساختار و تشکیلات جامعه مورد تحقیق (پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا) ..................................................

158

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری یافته­های تحقیق ....................................................................................................

161

مقدمه .....................................................................................................................................................................................................

162

1-4 توصیف جمعیت شناسی پاسخ­گویان ..................................................................................................................................

162

1-1-4 توزیع جنسی پاسخ­گویان .............................................................................................................................................

162

2-1-4 توزیع سنی جامعه نمونه ..............................................................................................................................................

163

3-1-4 توصیف درجه و رتبه پاسخ­گویان ...............................................................................................................................

164

4-1-4 توصیف سطح تحصیلات پاسخ­گویان نمونه جامعه آماری ....................................................................................

166

5-1-4 سابقه خدمت پاسخ­گویان ..........................................................................................................................................

166

2-4 توصیف آماری داده­ها ..............................................................................................................................................................

167

3-4 آزمون نرمال بودن مانده­ها ....................................................................................................................................................

178

4-4 پاسخ به پرسش­های تحقیق ..................................................................................................................................................

179

5-4 پرسش فرعی یکم: ابعاد کیفیت خدمات مناسب راهنمایی و رانندگی کدام­اند؟ .......................................................

180

6-4 پرسش فرعی دوم: مؤلفه­ها ابعاد کیفیت خدمات راهور کدامند؟ ..................................................................................

181

7-4 سؤال اصلی: مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی چیست؟ ....................................................

185

8-4 بررسی دیاگرام‌های تحقیق و نتایج تحلیل مسیر ...............................................................................................................

188

9-4 مدل نهایی ................................................................................................................................................................................

188

10-4 یافته­های حاصل از مصاحبه با مدیران ارشد راهور .........................................................................................................

191

فصل پنجم: نتیجه­گیری ..............................................................................................................................................................

204

مقدمه ....................................................................................................................................................................................................

205

1-5 نتایج حاصل از توصیف جمعیت­شناسی پاسخ­گویان .....................................................................................................

205

2-5 نتایج سؤالات تحقیق ............................................................................................................................................................

206

1-2-5 سؤال اول: ابعاد کیفیت خدمات مناسب راهنمایی و رانندگی کدامند؟ ............................................................

206

2-2-5 سؤال دوم: مؤلفه­ها ابعاد کیفیت خدمات راهور کدامند؟ .......................................................................................

228

3-2-5 سؤال سوم: مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی چیست؟ .............................................

233

3-5 یافته­ها جانبی ...........................................................................................................................................................................

236

4-5 دانش­افزایی سهم علمی پژوهش ...........................................................................................................................................

236

5-5 محدودیت­های پژوهش ...........................................................................................................................................................

237

6-5 پیشنهادها ..................................................................................................................................................................................

237

فهرست منابع و مآخذ .......................................................................................................................................................................

241

پیوست­ها ...............................................................................................................................................................................................

247

 فهرست شکل­ها

شکل 1-1:مدل مفهومی تحقیق ......................................................................................................................................................

6

شکل 1-2: قلمرو مدیریت کیفیت جامع .........................................................................................................................................

21

شکل 2-2: جوایز تعالی در قاره­های جهان ...................................................................................................................................

28

شکل 3-2: چرخه دمینگ ..................................................................................................................................................................

30

شکل 4-2: ساختار مدل EFQM بر اساس ویرایش 2010 ........................................................................................................

32

شکل 5-2: منطق رادار در EFQM ...................................................................................................................................................

33

شکل 6-2: مفاهیم پایه­ای مدل EFQM .........................................................................................................................................

33

شکل 7-2: مدل شبکه ضوابط پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج ...........................................................................................

37

شکل 8-2: چارچوب ارتباط بین­ ابعاد، دیدگاه و فعالیت­های کیفیت .......................................................................................

45

شکل 9-2: کیفیت خدمات درک­شده ..............................................................................................................................................

54

شکل 10-2: مدل شکاف کیفیت خدمات .......................................................................................................................................

56

شکل 11-2: ابعاد کیفیت خدمات ....................................................................................................................................................

59

شکل 12-2: مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی ........................................................................................................................

60

شکل 13-2: نمودار مدل کانو ............................................................................................................................................................

62

شکل 14-2: روابط با مشتریان ..........................................................................................................................................................

63

شکل 15-2: مدل طیف مصالحه کیفیت خدمات و موقعیت­های پیشنهادشده ......................................................................

65

شکل 16-2: مدل گذر خدماتی تعدیل شده ..................................................................................................................................

68

شکل 17-2: چارچوب عملیاتی پردازش مشتری ..........................................................................................................................

68

شکل 18-2: مدل رفتاری کیفیت خدمات ......................................................................................................................................

69

شکل 19-2: فرآیند رضایت­مندی و وفاداری مشتری ...................................................................................................................

70

شکل 20-2: نیازهای کیفیت مشتریان ..........................................................................................................................................

72

شکل 21-2: مدل سلسله مراتبی کیفیت خدمات .........................................................................................................................

75

شکل 22-2:انواعپاسخ­گوییبارویکردپیوستاری .......................................................................................................................

76

شکل 23-2: مدل اقتضایی پاسخ­گویی ............................................................................................................................................

81

شکل 24-2: توالی ارزیابی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی ......................................................................................................

86

شکل 25-2: ساختار مکنا ...................................................................................................................................................................

94

شکل 26-2: مدل مدیریت کیفیت و تعالی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران .......................................................

97

شکل 27-2: ابعاد و مؤلفه­های مورد نظر در طرح مکنا ...............................................................................................................

98

شکل 28-2: ضروریات و امکانات مورد نیاز یک کلانتری از منظر مکنا ...................................................................................

99

شکل 29-2: مدل مفهومی تحقیق ...................................................................................................................................................

128

شکل 1-3: نقشه راه تحقیق ...............................................................................................................................................................

138

شکل 2-3: مدل روش تحلیل داده­ها ...............................................................................................................................................

141

شکل 3-3: نمودار سازمانی پلیس راهور ..........................................................................................................................................

160

شکل 1-4: جنس پاسخ­گویان نمونه آماری ....................................................................................................................................

163

شکل 2-4 : توریع سنی نمونه جامعه آماری تحقیق ....................................................................................................................

164

شکل 3-4: ترکیب درجات پاسخ­گویان ............................................................................................................................................

165

شکل 4-4: سطح تحصیلات پاسخ­گویان .........................................................................................................................................

166

شکل 5-4: مدل قبل از اصلاحات در حالت تخمین ضرایب استاندارد ....................................................................................

188

شکل 6-4: مدل­نهایی بعد از اصلاحات در حالت تخمین ضرایب استاندارد ...........................................................................

189

شکل 7-4: مدل­نهایی در حالت قدر مطلق معناداری (|T-Value|) ....................................................................................

190

شکل 1-5: مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی ناجا ......................................................................................

235

   
   
   

فهرست جداول

جدول 1-2: خلاصه­ای از تعاریف و تئوری­های صاحب­نظران کیفیت .......................................................................................

18

جدول 2-2: سیرتکاملی کیفیت از نظر انجمن کنترل کیفیت آمریکا .......................................................................................

24

جدول 3-2: ویژگی­های مراحل گوناگون تکامل TQM ................................................................................................................

25

جدول 4-2: ارزش­های محوری در مدل­های دمینگ بالدریج و اروپایی ...................................................................................

39

جدول 5-2: مفاهیم و ارزش­های اصلی در جوایز کشورهای مختلف ........................................................................................

41

جدول 6-2: مقایسه عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات ...........................................................................................................

50

جدول 7-2: انواع اشتباهات در خدمت ............................................................................................................................................

67

جدول 8-2: گونه­های پاسخ­گویی در بخش دولتی ........................................................................................................................

78

جدول 9-2: نظام­های پاسخ­گویی برحسب ارزش­ها و انتظارات رفتاری .................................................................................

78

جدول 10-2: بسط مفهوم پاسخ­گویی اجتماعی سازمانی برای سازمان­های دولتی ...............................................................

82

جدول 11-2: مدل­های تعالی سازمانی مورد استفاده در پلیس­های دنیا .................................................................................

89

جدول 12-2: تطبیق ابعاد و معیارهای مدیریت کیفیت به تفکیک مدل­ها براساس ادبیات تحقیق ..................................

121

جدول 13-2: ابعاد و معیارهای مدیریت کیفیت براساس جدول 12-2 ...................................................................................

125

جدول 14-2:ابعاد کیفیت خدمات برگرفته از ادبیات تحقیق برای اخذ نظر خبرگان ........................................................

127

جدول 15-2: ابعاد تأیید شده مدل­مفهومی نهایی تحقیق بر اساس ادبیات تحقیق توسط خبرگان ................................

129

جدول 1-3: ابعاد کیفیت خدمات برگرفته از ادبیات تحقیق ....................................................................................................

132

جدول 2-3: مشخصات جامعه­شناختی خبرگان جامعه مورد تحقیق ......................................................................................

133

جدول 3-3: مقایسه نتایج ابعاد کیفیت خدمات بر اساس نظر خبرگان جامعه مورد تحقیق .............................................

133

جدول 4-3: ابعاد تأیید شده مدل مفهومی نهایی تحقیق بر اساس ادبیات تحقیق توسط خبرگان سازمانی ..............

135

جدول 5-3: رده­بندی روش­های استخراج عامل­ها ....................................................................................................................

144

جدول 6-3: معیارهای اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری ..........................................................................................................

154

جدول 7-3: شاخص‌های روایی، پایایی ............................................................................................................................................

155

جدول 8-3: ضرایب همبستگی و شاخص روایی منفک .............................................................................................................

157

جدول 1-4: توزیع جنسی پاسخ­گویان .............................................................................................................................................

162

جدول 2-4: توریع سنی نمونه جامعه آماری ................................................................................................................................

163

جدول 3-4: توصیف جمعیت­شناسی کارمندان جامعه آماری به تفکیک رتبه و جنسیت ..................................................

164

جدول 4-4: توصیف جمعیت­شناسی نمونه جامعه آماری به تفکیک درجه نظامی و رتبه .................................................

165

جدول 5-4: سطح تحصیلات پاسخ­گویان .......................................................................................................................................

166

جدول 6-4 : سابقه خدمت پاسخ­گویان نمونه جامعه آماری .......................................................................................................

167

جدول 7-4: استنباط آماری داده­ها ..................................................................................................................................................

168

جدول 8-4: آمار توصیفی برای متغیرهای تحقیق ........................................................................................................................

177

جدول 9-4: نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف ............................................................................................................................

179

جدول 10-4: ضریب عاملی ابعاد کیفیت خدمات راهور ..............................................................................................................

180

جدول 11-4: نتایج بار تحلیل عاملی مؤلفه­های کیفیت خدمات راهور ....................................................................................

182

جدول 12-4: بارهای متقاطع ............................................................................................................................................................

186

جدول 13-4: نتایج آزمون معناداری (t) مدل نهایی ....................................................................................................................

191

   

 

فصل اول- طرح و کلیات تحقیق

 1-1 مقدمه

فلسفه وجودی سازمان­های دولتی خدمت­گزاری به آحاد جامعه است. لازمه خدمت­گزاری بهتر به مردم، توجه به مسئله کیفیت در بخش عمومی است. نیروی انتظامی یکی از سازمان­های کلیدی جامعه است. وظایف ذاتی پلیس در بخش­های گوناگون به­ویژه راهنمایی و رانندگی ایجاب می­نماید که به کیفیت خدماتی که به شهروندان ارائه می­دهد، توجه ویژه کند. اصولاً کیفیت همیشه جز جدایی­ناپذیر محصولات و خدمات بوده است.

محقـقان زیادی در حوزه­ی «مدیریت کیفیت» و «تضمین کیفیت» در سازمان­های تولیـدی و خدماتی نظریه­پردازی کرده­اند. در بین نظریه­پردازان کیفیت، ادوارد دمینگ[2]، جوزف جوران[3] و فیلیپ کروزبی[4] به عنوان سه نفر از رهبـران بزرگ بین­المللی تفکر کیفیت جدید شناخته شده­اند (Evans & Lindsay, 2002, 143). جوران کیفیت را، «مناسب برای استفاده» تعریف کرده است (Kursunluoglu, 2014). مؤسسه استاندارد انگلیس[5](1991)، کیفیت را شکل کلی و مشخصات یک محصول یا خدمت که توانایی اغنای یک نیاز معین را داشته باشد، تعریف کرده است. از سویی، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا[6] کیفیت را « تمامی علایم و ویژگی­های محصول یا خدمت که مربوط به توانایی ارضای نیازهای تعیین شده است» تعریف می­کند­. تعاریف مذکور برکیفیت محصول تأکید دارند. کیفیت در خدمات تعریف متفاوتی دارد. پاراسورامن کیفیت خدمات را به " اندازه­گیری کیفیت خدمات و سطح خدمات ارائه­شده منطبق بر انتظارات مشتری، ارائه خدمات با کیفیت به­معنای تأیید بر انتظارات مشتری بر پایه منسجم" تعریف نمودند (پاراسورامن و همکاران، 1988، 16). در هر صورت در تولید کالا یا خدماتTQM یک فلسفه کلی است که هـدف آن تأمین نیازهای مشتریان داخلی و خارجی، با ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که هر کسی در هر مرحله­ای از تولید محصول و در هر سطحی از مدیریت به کیفیت متعهد است و به­خوبی، اهمیت استراتژیک آن را درک کرده است (رمضانیان و اسماعیل­پور، 1391) و بر بهبود روش­های ساختاری، زیرساختی، نگرشی، رفتاری و روش­شناختی راضی کردن مشتریان تمرکز دارد.

پلیس راهنمایی و رانندگی یک دستگاه عمومی حاکمیتی است که خدمات متعددو متنوعی را به شهروندان در حوزه حمل و نقل ارائه می­دهد. به موجب ماده 4 بند 12 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مأموریت­های اصلی این سازمان، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راه­های کشور است (منصور، 1379). امروزه در کشور، میلیون­ها نفر مسافر و میلیون­ها تن کالا به­وسیله خودروهای سبک و سنگین در طول 81642 کیلومتر جاده­های کشور، 195775 راه­های روستایی و میلیون­ها کیلومتر خیابان­ها و معابر درون شهری جابه­جا می­شوند، همه تحت پوشش خدمات ترافیکی راهور هستند. همچنین ارائه خدمات ترافیکی به 18 میلیون وسیله نقلیه تا اول سال 94 و صدور 34 میلیون گواهی­نامه تا پایان سال 93 در کشور و... تنها بخشی از فعالیت­های راهور می­باشـد. در سایر حوزه­های مرتبـط نیز به برخی از شاخص­های آماری جـاده و حمل و نقل اشاره می­شود. درسال 1391 طولجاده­هایکشور 81642کیلومتروطولراه­هایروستایی 195775 کیلومتربودهاست. درهمینسال حدود 226میلیونمسافرتوسطوسایلنقلیهمسافریجاده­ای (اتوبوس،مینی­بوسوسواریکرایه­ای) حملشدهاست که مقصد 2/57 درصد مسافران درون استان و 8/42 درصد برون اسـتان بوده است. همچنین درسال 1391حدود915 هـزاروسیلهنقلیهموتـوریدرکشـور شماره­گذاریشدهاست (مرکز آمار ایران، 1391). شاخص­های مذکور تنها بخشی از حیطه کاری راهور را نشان می­دهد. در هر صورت شهروندان در بخش حمل و نقل خصوصی و عمومی از حاکمیت انتظار خدمات ترافیکی ایمن و با کیفیت را دارند. به­ویژه حمل و نقل عمومی باید دارای تضمین کیفیت بالا، قاعده­مند، ایمن و مستمر باشد. برای همه افراد جامعه به راحتی قابل دسترس باشد. بخصوص آنانی که از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند (Nutsugbodo, 2013, 2). در بخش حمل و نقل و خدمات ترافیکی سازمان­های مختلفی نقش دارند. ولی پلیس نقش کلیدی در فرایند ارائه خدمات ترافیکی دارد.

سال­هاست که پلیس کشورها از مدل­های مختلف کیفیت برای ارزیابی خدمات به شهروندان و بهبود سطح آن استفاده می­نمایند. بدیهی است که هر یک از مدل­ها با توجه به اهداف و نوع محصول یا خدمات و... ویژگی خاص خود را دارند. از عوامل زمینه­ساز در بهره­برداری از مدل­های موجود، شاخص بومی­سازی آنهاست. پلیس ایران نیز در سال 91 بر مبنای مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپاییEFQMبه ارزیابی استقرار کیفیت در کلانتری­ها پرداخت. با توجه به تفاوت ماهوی و ظاهری مأموریت و فعالیت­های پلیس راهنمایی با کلانتری­ها، مدل موجود پلیس قابل تعمیم برای ارزیابی کیفیت خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. بنابراین لازمه ایجاد کیفیت در خدمات پلیس راهنمایی و بهبود آن، داشتن مدل اختصاصی مناسب مدیریت کیفیت است که با اهداف و ارزش­های سازمانی و جامعه تطبیق داشته باشد، و مهم­تر از همه نیاز خدمات ترافیکی شهروندان را تأمین نماید. در فرایند این تحقیق به روش علمی مدل­های مختلف کیفیت مورد بررسی و تطبیق با نظر خبرگان سازمانی ابعاد نظری کیفیت خدمات راهور بومی­سازی می­گردد. سپس با روش تحلیل عاملی تأییدی مدل مناسب کیفیت خدمات راهور ارائه می­شود.

 

2-1 بیان مسئله

امروزه بخش اعظم و اساسی خدمات ترافیکی به رانندگان و شهروندان (به عنوان مشتریان خدمات پلیس راهنمایی)، درحوزه حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر، هدایت ترافیکی و... تحت پوشش پلیس راهنمائی و رانندگی انجام می­شود. در این تعامل مستمر نحوه ارائه خدمات و کیفیت خدمات از اهمیت ویژه­ای برای مشتریان و پلیس راهنمایی برخوردار است. افزایش تقاضا برای خدمات امنیتی و انتظامی از سوی جامعه از یک طرف، و محدودیت­های پرسنلی، تجهیزاتی و بودجه­ای، از طرف دیگر سازمان­های پلیس را به­سوی بهبود خدمات سوق داده است (Barnet, 1994). یکی از اهداف اصلی و مهم سازمان راهنمایی و رانندگی، کیفیت خدمات است. کمیّت و کیفیت خدمات مورد انتظار هزاران شهروندی است که روزانه تحت عنوان راننده و یا صاحبان بنگاه­های باری و مسافری به­طور مستقیم به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه می­کند و یا در سطح شهرها و جاده­ها با پلیس مواجه می­شوند. برای نمونه می­توان به صدور 1986049 فقره انـواع کارت گواهی­نامه رانندگی در سال 93، اشـاره کرد. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی در سـنوات اخیر در ارائـه خدمات به شهرونـدان از بُعد سخت­افزاری، نرم­افزاری تلاش زیادی کرده و موفقیت­هایی از قبیل: کاهش سالانه نرخ فوتی­ها و مصدومین ناشی از تصادفات و تلفات انسانی بویژه در سال 93 به نسبت سال 92 به میزان 2/6% درصد (16872 نفر) فوتی و 6/3 درصد (304485 نفر) مصدومین کاهش داشته است. ولی تلاش­ها و موفقیت حاصله از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است، جای بررسی دارد؛ زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات باقی مانده است. مثلاً علی­رغم کاهش سالانه فوتی­ها و مصدومین ناشی از تصادفات هنوز به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 9/5 نفر کشته می­شوند. در حالی که این نرخ در کشورهای اروپایی 7/2 نفر است و یا بسیاری از کسانی که برای دریافت خدمات به مراکز شماره­گذاری مراجعه می­کنند، از روند کاری و مدارک مورد نیاز آگاه نیستند، این مسأله باعث مراجعه چندباره به مرکز شده و هزینه خدمات­رسانی را بالا می­برد. تعداد این­گونه موردها ممکن است در برخی روزها، تا یک سوم مراجعه­کنندگان را تشکیل دهد (پژوهشکده توسعه تکنولوژی، 1389). همچنین گزارش عملکرد راهور در سال­های 91 و 92 نشان می­دهد، به ترتیب تعداد 362000 و 359000 نفر، برای بررسی اعتراضات جرائم رانندگی به واحدهای رسیدگی راهور مراجعه حضوری داشته­اند (راهور ناجا، 1393). مسئله اساسی آن است که آیا راهور مدلی برای کیفیت خدمات خود دارد تا بر اساس آن خدمات ارائه شده خود را ارزیابی کند؟ ابعاد و مؤلفه­های کیفیت خدمات راهور کدام­اند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟

 3-1 اهمیت و ضرورت موضوع

سازمان­های دولتی برای خمت به مردم ایجاد شدند. لذا باید بازخورد نظرات مردم را بگیرند و سریعاً به آن پاسخ دهند. فعالیت­ها و عملکرد بخش دولتی را همانند بخش خصوصی می­توان، با معیارهای مدیریت کیفیت جامع مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. سازمان­های دولتی خدمت­مدار هستند. نظرات شهروندان در گرفتن خدمات دولتی بیشتر متوجه نتایج زودرس است و به کیفیت خدمات درازمدت توجهی ندارند (الوانی، 1380). امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات به ­عنـوان یک مطالـبه عمومی از حاکمیت تلقی می­شود. کیفیت در خدمات پلیس با رویکرد شهروندمداری (جامعه­محوری) در سطح جهان مورد توجه کشورها است. در طول قرن بیستم، رؤسای پلیس، سیاست­مداران، اصلاح­طلبان و دانشمندان به­دنبال بهترین راه برای

[1] . Total quality managment

[2]. Edward Demeing

[3]. Jozef Joran

[4]. Crosby

[5]. British Standards Institution

[6]. American National Standard Institution (ANSI)

چکیده

امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات به­عنوان یک مطالبه عمومی از حاکمیت تلقی می­گردد. سازمان­های عمومی تلاش زیادی برای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر [1]TQMجهت بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات به شهروندان دارند. پلیس نیز یک سازمان حاکمیتی عمومی است که مأموریت­ اصلی آن در بخش پلیس راهنمایی و رانندگی، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راه­های کشور است. در افق چشم‌انداز سند 1404 پلیس ایران باید؛ پلیسی برتر، الگوساز و الهام‌­بخش در منطقه باشد. در راستای چشم­انداز، پلیس راهنمایی و رانندگی در سنوات اخیر در ارائه خدمات به شهروندان از بُعد سخت­افزاری، نرم­افزاری، تلاش زیادی نموده و موفقیت­هایی نیز داشته است. ولی خدمات ارائه­شده از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است جای بررسی دارد، زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات وجود دارد. مسئله اساسی آن است که اصولا ًابعاد کیفیت خدمات کدامند؟ ابعاد و مؤلفه­های کیفیت خدمات راهور کدامند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟

روش پژوهش حاضر ماهیتاً پیمایشی- اکتشافی (غیرآزمایشی) و از لحاظ هدف کاربردی می­باشد. این پژوهش با هدف ارائه مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهور انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش­نامه استفاده گردید. در این تحقیق به ترتیب ابعاد مدل کیفیت خدمات راهور، با الهام از مدل­های سنجش کیفیت خدمات Servqual، EFQM، E-SQ، ZRM، و... به ­شیوه تحلیل کیفی با نظر خبرگان مشخص شد. در گام بعدی؛ با استفاده از تحلیل کمی، ابعاد مدل حاصله را با روش تحلیل عاملی تأییدی آزمون گردید. ابعاد و مؤلفه که ضریب بار عاملی آن بزرگ­تر از 5/0 بود تأیید شد و جز مدل کیفیت خدمات راهور قرار گرفت.

جامعه آماری شامل کارکنان راهنمایی و رانندگی ستاد ناجا و تهران بزرگ می­باشند. حجم نمونه برابر فرمول کوکران 200نفر به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند. یافته­های تحقیق نشان می­دهد که مدل مناسب کیفیت خدمات راهور دارای 13بعُد شامل: ظاهر فیزیکی، کیفیت خدمات الکترونیک، مشروعیت و مقبولیت، حفظ ارزش‌های اسلامی، سازگاری فرهنگی، قابل اعتماد بودن، اطمینان دادن، کیفیت رفتاری، پاسخ­گویی به شهروندان، پاسخ­گویی قانونی، موقعیت، الزامات عملکردی، فن­آوری اثربخش، و 65 مؤلفه می­باشد.

 واژگان کلیدی

کیفیت (Quality)، کیفیت خدمات(Service Quality)، پلیس راهنمایی و رانندگی (Traffic police)، مدیریت کیفیت فراگـیر (Total quality management)، مدیریت ارتبـاط با شـهروندان1کیفیت خدمات الکترونیک (Electronic service Quality)، پاسخ­گویی(Response).

 فهرست مطالب

فصل اول: طرح و کلیات تحقیق ......

1

1-1مقدمه ........

2

2-1 بیان مسأله .....

3

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق .....

4

4-1 پرسش­های تحقیق ......

5

5-1 معرفی مدل مفهومی تحقیق .

6

6-1 تعاریف نظری و عملیاتی .....

7

فصل دوم: مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین ......................................................................................

13

1-2 مبانی نظری تحقیق ..............................................................................................................................................................

14

1-1-2 تاریخچه مدیریت کیفیت در سازمان­ها ..................................................................................................................

14

2-1-2 تئوری مدیریت کیفیت جامع و تحولات آن ...........................................................................................................

19

3-1-2 مدل­های مدیریت کیفیت در کل .............................................................................................................................

28

4-1-2 تفاوت مدیریت کیفیت در خدمات و تولید .............................................................................................................

43

5-1-2 نمونه­ای از مدل­های مدیریت کیفیت در خدمات ..................................................................................................

49

1-5-1-2 مقیاسSYSTRA-SQ ..............................................................................................................................

52

2-5-1-2 مدل کیفیت خدمات پاراسورامن ................................................................................................................

53

3-5-1-2 مدل لهتینن و لهتینن .................................................................................................................................

57

4-5-1-2 مدل گاروین ....................................................................................................................................................

58

5-5-1-2 مدل گرونروز ..................................................................................................................................................

58

6-5-1-2 مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی مور ..................................................................................................

59

7-5-1-2 مدل­های ZRM .............................................................................................................................................

60

8-5-1-2 مدل­های پاسخ­گویی در خدمات .................................................................................................................

75

9-5-1-2 مدل کیفیت خدمات الکترونیک E- SQ ...................................................................................................

84

10-5-1-2 مدل کیفیت پشتیبانی خدمات الکترونیکی E-Recs-Qual .................................................................

88

6-1-2 مدل کیفیت در پلیس ..................................................................................................................................................

88

7-1-2 معیارهای انجمن بین­المللی رؤسای پلیس IACP.................................................................................................

90

8-1-2 کیفیت در پلیس ایران ..................................................................................................................................................

91

2-2 پژوهش­های انجام­شده .............................................................................................................................................................

103

1-2-2 پژوهش­های انجام­شده داخلی در حوزه مدیریت کیفیت خدمات .......................................................................

103

2-2-2 تحقیقات خارجی انجام­شده .........................................................................................................................................

108

3-2 دلایل استفاده از TQMدر مدل کیفیت راهور ...................................................................................................................

118

1-3-2 دلایل استفاده از مدل EFQM در مدل مفهومی کیفیت راهور .........................................................................

119

2-3-2 دلایل استفاده از مدل Servqulدر مدل مفهومی کیفیت راهور .........................................................................

119

3-3-2 دلایل استفاده از مدل E- SQدر مدل مفهومی کیفیت راهور ............................................................................

120

4-3-2 جمع­بندی دلایل استفاده از مدل مفهومی تحقیق .................................................................................................

 

121

فصل سوم: روش ­اجرای تحقیق ................................................................................................................................................

130

1-3 روش اجرای پژوهش ................................................................................................................................................................

131

2-3 پرسش­های تحقیق ...................................................................................................................................................................

137

3-3 هدف­های تحقیق ......................................................................................................................................................................

138

4-3 نقشه راه تحقیق ........................................................................................................................................................................

138

5-3 جامعه آماری و نمونه آماری ...................................................................................................................................................

139

6-3 روش­ تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات ...............................................................................................................................

139

1-6-3 شیوة تجزیه و تحلیل کیفی ........................................................................................................................................

140

2-6-3 شیوة تجزیه و تحلیل کمی .........................................................................................................................................

140

7-3 روش­ گردآوری داده­ها و ابزارهای اندازه­گیری پ‍ژوهش .....................................................................................................

141

8-3 روش تحلیل آماری داده­های پرسش­نامه ...........................................................................................................................

142

9-3 ابزار اندازه­گیری متغیرها و روایی و پایایی آنها .................................................................................................................

151

10-3 اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری ....................................................................................................................................

153

11-3 معرفی ساختار و تشکیلات جامعه مورد تحقیق (پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا) ..................................................

158

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری یافته­های تحقیق ....................................................................................................

161

مقدمه .....................................................................................................................................................................................................

162

1-4 توصیف جمعیت شناسی پاسخ­گویان ..................................................................................................................................

162

1-1-4 توزیع جنسی پاسخ­گویان .............................................................................................................................................

162

2-1-4 توزیع سنی جامعه نمونه ..............................................................................................................................................

163

3-1-4 توصیف درجه و رتبه پاسخ­گویان ...............................................................................................................................

164

4-1-4 توصیف سطح تحصیلات پاسخ­گویان نمونه جامعه آماری ....................................................................................

166

5-1-4 سابقه خدمت پاسخ­گویان ..........................................................................................................................................

166

2-4 توصیف آماری داده­ها ..............................................................................................................................................................

167

3-4 آزمون نرمال بودن مانده­ها ....................................................................................................................................................

178

4-4 پاسخ به پرسش­های تحقیق ..................................................................................................................................................

179

5-4 پرسش فرعی یکم: ابعاد کیفیت خدمات مناسب راهنمایی و رانندگی کدام­اند؟ .......................................................

180

6-4 پرسش فرعی دوم: مؤلفه­ها ابعاد کیفیت خدمات راهور کدامند؟ ..................................................................................

181

7-4 سؤال اصلی: مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی چیست؟ ....................................................

185

8-4 بررسی دیاگرام‌های تحقیق و نتایج تحلیل مسیر ...............................................................................................................

188

9-4 مدل نهایی ................................................................................................................................................................................

188

10-4 یافته­های حاصل از مصاحبه با مدیران ارشد راهور .........................................................................................................

191

فصل پنجم: نتیجه­گیری ..............................................................................................................................................................

204

مقدمه ....................................................................................................................................................................................................

205

1-5 نتایج حاصل از توصیف جمعیت­شناسی پاسخ­گویان .....................................................................................................

205

2-5 نتایج سؤالات تحقیق ............................................................................................................................................................

206

1-2-5 سؤال اول: ابعاد کیفیت خدمات مناسب راهنمایی و رانندگی کدامند؟ ............................................................

206

2-2-5 سؤال دوم: مؤلفه­ها ابعاد کیفیت خدمات راهور کدامند؟ .......................................................................................

228

3-2-5 سؤال سوم: مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی چیست؟ .............................................

233

3-5 یافته­ها جانبی ...........................................................................................................................................................................

236

4-5 دانش­افزایی سهم علمی پژوهش ...........................................................................................................................................

236

5-5 محدودیت­های پژوهش ...........................................................................................................................................................

237

6-5 پیشنهادها ..................................................................................................................................................................................

237

فهرست منابع و مآخذ .......................................................................................................................................................................

241

پیوست­ها ...............................................................................................................................................................................................

247

  فهرست شکل­ها

شکل 1-1:مدل مفهومی تحقیق ......................................................................................................................................................

6

شکل 1-2: قلمرو مدیریت کیفیت جامع .........................................................................................................................................

21

شکل 2-2: جوایز تعالی در قاره­های جهان ...................................................................................................................................

28

شکل 3-2: چرخه دمینگ ..................................................................................................................................................................

30

شکل 4-2: ساختار مدل EFQM بر اساس ویرایش 2010 ........................................................................................................

32

شکل 5-2: منطق رادار در EFQM ...................................................................................................................................................

33

شکل 6-2: مفاهیم پایه­ای مدل EFQM .........................................................................................................................................

33

شکل 7-2: مدل شبکه ضوابط پاداش کیفیت ملی مالکوم بالدریج ...........................................................................................

37

شکل 8-2: چارچوب ارتباط بین­ ابعاد، دیدگاه و فعالیت­های کیفیت .......................................................................................

45

شکل 9-2: کیفیت خدمات درک­شده ..............................................................................................................................................

54

شکل 10-2: مدل شکاف کیفیت خدمات .......................................................................................................................................

56

شکل 11-2: ابعاد کیفیت خدمات ....................................................................................................................................................

59

شکل 12-2: مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی ........................................................................................................................

60

شکل 13-2: نمودار مدل کانو ............................................................................................................................................................

62

شکل 14-2: روابط با مشتریان ..........................................................................................................................................................

63

شکل 15-2: مدل طیف مصالحه کیفیت خدمات و موقعیت­های پیشنهادشده ......................................................................

65

شکل 16-2: مدل گذر خدماتی تعدیل شده ..................................................................................................................................

68

شکل 17-2: چارچوب عملیاتی پردازش مشتری ..........................................................................................................................

68

شکل 18-2: مدل رفتاری کیفیت خدمات ......................................................................................................................................

69

شکل 19-2: فرآیند رضایت­مندی و وفاداری مشتری ...................................................................................................................

70

شکل 20-2: نیازهای کیفیت مشتریان ..........................................................................................................................................

72

شکل 21-2: مدل سلسله مراتبی کیفیت خدمات .........................................................................................................................

75

شکل 22-2:انواعپاسخ­گوییبارویکردپیوستاری .......................................................................................................................

76

شکل 23-2: مدل اقتضایی پاسخ­گویی ............................................................................................................................................

81

شکل 24-2: توالی ارزیابی ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی ......................................................................................................

86

شکل 25-2: ساختار مکنا ...................................................................................................................................................................

94

شکل 26-2: مدل مدیریت کیفیت و تعالی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران .......................................................

97

شکل 27-2: ابعاد و مؤلفه­های مورد نظر در طرح مکنا ...............................................................................................................

98

شکل 28-2: ضروریات و امکانات مورد نیاز یک کلانتری از منظر مکنا ...................................................................................

99

شکل 29-2: مدل مفهومی تحقیق ...................................................................................................................................................

128

شکل 1-3: نقشه راه تحقیق ...............................................................................................................................................................

138

شکل 2-3: مدل روش تحلیل داده­ها ...............................................................................................................................................

141

شکل 3-3: نمودار سازمانی پلیس راهور ..........................................................................................................................................

160

شکل 1-4: جنس پاسخ­گویان نمونه آماری ....................................................................................................................................

163

شکل 2-4 : توریع سنی نمونه جامعه آماری تحقیق ....................................................................................................................

164

شکل 3-4: ترکیب درجات پاسخ­گویان ............................................................................................................................................

165

شکل 4-4: سطح تحصیلات پاسخ­گویان .........................................................................................................................................

166

شکل 5-4: مدل قبل از اصلاحات در حالت تخمین ضرایب استاندارد ....................................................................................

188

شکل 6-4: مدل­نهایی بعد از اصلاحات در حالت تخمین ضرایب استاندارد ...........................................................................

189

شکل 7-4: مدل­نهایی در حالت قدر مطلق معناداری (|T-Value|) ....................................................................................

190

شکل 1-5: مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی ناجا ......................................................................................

235

   
   
   

فهرست جداول

جدول 1-2: خلاصه­ای از تعاریف و تئوری­های صاحب­نظران کیفیت .......................................................................................

18

جدول 2-2: سیرتکاملی کیفیت از نظر انجمن کنترل کیفیت آمریکا .......................................................................................

24

جدول 3-2: ویژگی­های مراحل گوناگون تکامل TQM ................................................................................................................

25

جدول 4-2: ارزش­های محوری در مدل­های دمینگ بالدریج و اروپایی ...................................................................................

39

جدول 5-2: مفاهیم و ارزش­های اصلی در جوایز کشورهای مختلف ........................................................................................

41

جدول 6-2: مقایسه عوامل تعیین کننده کیفیت خدمات ...........................................................................................................

50

جدول 7-2: انواع اشتباهات در خدمت ............................................................................................................................................

67

جدول 8-2: گونه­های پاسخ­گویی در بخش دولتی ........................................................................................................................

78

جدول 9-2: نظام­های پاسخ­گویی برحسب ارزش­ها و انتظارات رفتاری .................................................................................

78

جدول 10-2: بسط مفهوم پاسخ­گویی اجتماعی سازمانی برای سازمان­های دولتی ...............................................................

82

جدول 11-2: مدل­های تعالی سازمانی مورد استفاده در پلیس­های دنیا .................................................................................

89

جدول 12-2: تطبیق ابعاد و معیارهای مدیریت کیفیت به تفکیک مدل­ها براساس ادبیات تحقیق ..................................

121

جدول 13-2: ابعاد و معیارهای مدیریت کیفیت براساس جدول 12-2 ...................................................................................

125

جدول 14-2:ابعاد کیفیت خدمات برگرفته از ادبیات تحقیق برای اخذ نظر خبرگان ........................................................

127

جدول 15-2: ابعاد تأیید شده مدل­مفهومی نهایی تحقیق بر اساس ادبیات تحقیق توسط خبرگان ................................

129

جدول 1-3: ابعاد کیفیت خدمات برگرفته از ادبیات تحقیق ....................................................................................................

132

جدول 2-3: مشخصات جامعه­شناختی خبرگان جامعه مورد تحقیق ......................................................................................

133

جدول 3-3: مقایسه نتایج ابعاد کیفیت خدمات بر اساس نظر خبرگان جامعه مورد تحقیق .............................................

133

جدول 4-3: ابعاد تأیید شده مدل مفهومی نهایی تحقیق بر اساس ادبیات تحقیق توسط خبرگان سازمانی ..............

135

جدول 5-3: رده­بندی روش­های استخراج عامل­ها ....................................................................................................................

144

جدول 6-3: معیارهای اعتبارسنجی مدل‌های اندازه‌گیری ..........................................................................................................

154

جدول 7-3: شاخص‌های روایی، پایایی ............................................................................................................................................

155

جدول 8-3: ضرایب همبستگی و شاخص روایی منفک .............................................................................................................

157

جدول 1-4: توزیع جنسی پاسخ­گویان .............................................................................................................................................

162

جدول 2-4: توریع سنی نمونه جامعه آماری ................................................................................................................................

163

جدول 3-4: توصیف جمعیت­شناسی کارمندان جامعه آماری به تفکیک رتبه و جنسیت ..................................................

164

جدول 4-4: توصیف جمعیت­شناسی نمونه جامعه آماری به تفکیک درجه نظامی و رتبه .................................................

165

جدول 5-4: سطح تحصیلات پاسخ­گویان .......................................................................................................................................

166

جدول 6-4 : سابقه خدمت پاسخ­گویان نمونه جامعه آماری .......................................................................................................

167

جدول 7-4: استنباط آماری داده­ها ..................................................................................................................................................

168

جدول 8-4: آمار توصیفی برای متغیرهای تحقیق ........................................................................................................................

177

جدول 9-4: نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف ............................................................................................................................

179

جدول 10-4: ضریب عاملی ابعاد کیفیت خدمات راهور ..............................................................................................................

180

جدول 11-4: نتایج بار تحلیل عاملی مؤلفه­های کیفیت خدمات راهور ....................................................................................

182

جدول 12-4: بارهای متقاطع ............................................................................................................................................................

186

جدول 13-4: نتایج آزمون معناداری (t) مدل نهایی ....................................................................................................................

191

   

  فصل اول- طرح و کلیات تحقیق

   1-1 مقدمه

فلسفه وجودی سازمان­های دولتی خدمت­گزاری به آحاد جامعه است. لازمه خدمت­گزاری بهتر به مردم، توجه به مسئله کیفیت در بخش عمومی است. نیروی انتظامی یکی از سازمان­های کلیدی جامعه است. وظایف ذاتی پلیس در بخش­های گوناگون به­ویژه راهنمایی و رانندگی ایجاب می­نماید که به کیفیت خدماتی که به شهروندان ارائه می­دهد، توجه ویژه کند. اصولاً کیفیت همیشه جز جدایی­ناپذیر محصولات و خدمات بوده است.

محقـقان زیادی در حوزه­ی «مدیریت کیفیت» و «تضمین کیفیت» در سازمان­های تولیـدی و خدماتی نظریه­پردازی کرده­اند. در بین نظریه­پردازان کیفیت، ادوارد دمینگ[2]، جوزف جوران[3] و فیلیپ کروزبی[4] به عنوان سه نفر از رهبـران بزرگ بین­المللی تفکر کیفیت جدید شناخته شده­اند (Evans & Lindsay, 2002, 143). جوران کیفیت را، «مناسب برای استفاده» تعریف کرده است (Kursunluoglu, 2014). مؤسسه استاندارد انگلیس[5](1991)، کیفیت را شکل کلی و مشخصات یک محصول یا خدمت که توانایی اغنای یک نیاز معین را داشته باشد، تعریف کرده است. از سویی، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا[6] کیفیت را « تمامی علایم و ویژگی­های محصول یا خدمت که مربوط به توانایی ارضای نیازهای تعیین شده است» تعریف می­کند­. تعاریف مذکور برکیفیت محصول تأکید دارند. کیفیت در خدمات تعریف متفاوتی دارد. پاراسورامن کیفیت خدمات را به " اندازه­گیری کیفیت خدمات و سطح خدمات ارائه­شده منطبق بر انتظارات مشتری، ارائه خدمات با کیفیت به­معنای تأیید بر انتظارات مشتری بر پایه منسجم" تعریف نمودند (پاراسورامن و همکاران، 1988، 16). در هر صورت در تولید کالا یا خدماتTQM یک فلسفه کلی است که هـدف آن تأمین نیازهای مشتریان داخلی و خارجی، با ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که هر کسی در هر مرحله­ای از تولید محصول و در هر سطحی از مدیریت به کیفیت متعهد است و به­خوبی، اهمیت استراتژیک آن را درک کرده است (رمضانیان و اسماعیل­پور، 1391) و بر بهبود روش­های ساختاری، زیرساختی، نگرشی، رفتاری و روش­شناختی راضی کردن مشتریان تمرکز دارد.

پلیس راهنمایی و رانندگی یک دستگاه عمومی حاکمیتی است که خدمات متعددو متنوعی را به شهروندان در حوزه حمل و نقل ارائه می­دهد. به موجب ماده 4 بند 12 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مأموریت­های اصلی این سازمان، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راه­های کشور است (منصور، 1379). امروزه در کشور، میلیون­ها نفر مسافر و میلیون­ها تن کالا به­وسیله خودروهای سبک و سنگین در طول 81642 کیلومتر جاده­های کشور، 195775 راه­های روستایی و میلیون­ها کیلومتر خیابان­ها و معابر درون شهری جابه­جا می­شوند، همه تحت پوشش خدمات ترافیکی راهور هستند. همچنین ارائه خدمات ترافیکی به 18 میلیون وسیله نقلیه تا اول سال 94 و صدور 34 میلیون گواهی­نامه تا پایان سال 93 در کشور و... تنها بخشی از فعالیت­های راهور می­باشـد. در سایر حوزه­های مرتبـط نیز به برخی از شاخص­های آماری جـاده و حمل و نقل اشاره می­شود. درسال 1391 طولجاده­هایکشور 81642کیلومتروطولراه­هایروستایی 195775 کیلومتربودهاست. درهمینسال حدود 226میلیونمسافرتوسطوسایلنقلیهمسافریجاده­ای (اتوبوس،مینی­بوسوسواریکرایه­ای) حملشدهاست که مقصد 2/57 درصد مسافران درون استان و 8/42 درصد برون اسـتان بوده است. همچنین درسال 1391حدود915 هـزاروسیلهنقلیهموتـوریدرکشـور شماره­گذاریشدهاست (مرکز آمار ایران، 1391). شاخص­های مذکور تنها بخشی از حیطه کاری راهور را نشان می­دهد. در هر صورت شهروندان در بخش حمل و نقل خصوصی و عمومی از حاکمیت انتظار خدمات ترافیکی ایمن و با کیفیت را دارند. به­ویژه حمل و نقل عمومی باید دارای تضمین کیفیت بالا، قاعده­مند، ایمن و مستمر باشد. برای همه افراد جامعه به راحتی قابل دسترس باشد. بخصوص آنانی که از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند (Nutsugbodo, 2013, 2). در بخش حمل و نقل و خدمات ترافیکی سازمان­های مختلفی نقش دارند. ولی پلیس نقش کلیدی در فرایند ارائه خدمات ترافیکی دارد.

سال­هاست که پلیس کشورها از مدل­های مختلف کیفیت برای ارزیابی خدمات به شهروندان و بهبود سطح آن استفاده می­نمایند. بدیهی است که هر یک از مدل­ها با توجه به اهداف و نوع محصول یا خدمات و... ویژگی خاص خود را دارند. از عوامل زمینه­ساز در بهره­برداری از مدل­های موجود، شاخص بومی­سازی آنهاست. پلیس ایران نیز در سال 91 بر مبنای مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپاییEFQMبه ارزیابی استقرار کیفیت در کلانتری­ها پرداخت. با توجه به تفاوت ماهوی و ظاهری مأموریت و فعالیت­های پلیس راهنمایی با کلانتری­ها، مدل موجود پلیس قابل تعمیم برای ارزیابی کیفیت خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. بنابراین لازمه ایجاد کیفیت در خدمات پلیس راهنمایی و بهبود آن، داشتن مدل اختصاصی مناسب مدیریت کیفیت است که با اهداف و ارزش­های سازمانی و جامعه تطبیق داشته باشد، و مهم­تر از همه نیاز خدمات ترافیکی شهروندان را تأمین نماید. در فرایند این تحقیق به روش علمی مدل­های مختلف کیفیت مورد بررسی و تطبیق با نظر خبرگان سازمانی ابعاد نظری کیفیت خدمات راهور بومی­سازی می­گردد. سپس با روش تحلیل عاملی تأییدی مدل مناسب کیفیت خدمات راهور ارائه می­شود.

 

2-1 بیان مسئله

امروزه بخش اعظم و اساسی خدمات ترافیکی به رانندگان و شهروندان (به عنوان مشتریان خدمات پلیس راهنمایی)، درحوزه حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر، هدایت ترافیکی و... تحت پوشش پلیس راهنمائی و رانندگی انجام می­شود. در این تعامل مستمر نحوه ارائه خدمات و کیفیت خدمات از اهمیت ویژه­ای برای مشتریان و پلیس راهنمایی برخوردار است. افزایش تقاضا برای خدمات امنیتی و انتظامی از سوی جامعه از یک طرف، و محدودیت­های پرسنلی، تجهیزاتی و بودجه­ای، از طرف دیگر سازمان­های پلیس را به­سوی بهبود خدمات سوق داده است (Barnet, 1994). یکی از اهداف اصلی و مهم سازمان راهنمایی و رانندگی، کیفیت خدمات است. کمیّت و کیفیت خدمات مورد انتظار هزاران شهروندی است که روزانه تحت عنوان راننده و یا صاحبان بنگاه­های باری و مسافری به­طور مستقیم به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه می­کند و یا در سطح شهرها و جاده­ها با پلیس مواجه می­شوند. برای نمونه می­توان به صدور 1986049 فقره انـواع کارت گواهی­نامه رانندگی در سال 93، اشـاره کرد. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی در سـنوات اخیر در ارائـه خدمات به شهرونـدان از بُعد سخت­افزاری، نرم­افزاری تلاش زیادی کرده و موفقیت­هایی از قبیل: کاهش سالانه نرخ فوتی­ها و مصدومین ناشی از تصادفات و تلفات انسانی بویژه در سال 93 به نسبت سال 92 به میزان 2/6% درصد (16872 نفر) فوتی و 6/3 درصد (304485 نفر) مصدومین کاهش داشته است. ولی تلاش­ها و موفقیت حاصله از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است، جای بررسی دارد؛ زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات باقی مانده است. مثلاً علی­رغم کاهش سالانه فوتی­ها و مصدومین ناشی از تصادفات هنوز به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 9/5 نفر کشته می­شوند. در حالی که این نرخ در کشورهای اروپایی 7/2 نفر است و یا بسیاری از کسانی که برای دریافت خدمات به مراکز شماره­گذاری مراجعه می­کنند، از روند کاری و مدارک مورد نیاز آگاه نیستند، این مسأله باعث مراجعه چندباره به مرکز شده و هزینه خدمات­رسانی را بالا می­برد. تعداد این­گونه موردها ممکن است در برخی روزها، تا یک سوم مراجعه­کنندگان را تشکیل دهد (پژوهشکده توسعه تکنولوژی، 1389). همچنین گزارش عملکرد راهور در سال­های 91 و 92 نشان می­دهد، به ترتیب تعداد 362000 و 359000 نفر، برای بررسی اعتراضات جرائم رانندگی به واحدهای رسیدگی راهور مراجعه حضوری داشته­اند (راهور ناجا، 1393). مسئله اساسی آن است که آیا راهور مدلی برای کیفیت خدمات خود دارد تا بر اساس آن خدمات ارائه شده خود را ارزیابی کند؟ ابعاد و مؤلفه­های کیفیت خدمات راهور کدام­اند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟

 

3-1 اهمیت و ضرورت موضوع

سازمان­های دولتی برای خمت به مردم ایجاد شدند. لذا باید بازخورد نظرات مردم را بگیرند و سریعاً به آن پاسخ دهند. فعالیت­ها و عملکرد بخش دولتی را همانند بخش خصوصی می­توان، با معیارهای مدیریت کیفیت جامع مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. سازمان­های دولتی خدمت­مدار هستند. نظرات شهروندان در گرفتن خدمات دولتی بیشتر متوجه نتایج زودرس است و به کیفیت خدمات درازمدت توجهی ندارند (الوانی، 1380). امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات به ­عنـوان یک مطالـبه عمومی از حاکمیت تلقی می­شود. کیفیت در خدمات پلیس با رویکرد شهروندمداری (جامعه­محوری) در سطح جهان مورد توجه کشورها است. در طول قرن بیستم، رؤسای پلیس، سیاست­مداران، اصلاح­طلبان و دانشمندان به­دنبال بهترین راه برای

[1] . Total quality managment

[2]. Edward Demeing

[3]. Jozef Joran

[4]. Crosby

[5]. British Standards Institution

[6]. American National Standard Institution (ANSI)



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی