مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایرانچکیده امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات بهعنوان یک مطالبه عمومی از حاکمیت تلقی میگردد. سازمانهای عمومی تلاش زیادی برای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر [1]TQMجهت بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات به شهروندان دارند. پلیس نیز یک سازمان حاکمیتی عمومی است که مأموریت اصلی آن در بخش پلیس راهنمایی و رانندگی، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راههای کشور است. در افق چشمانداز سند 1404 پلیس ایران باید؛ پلیسی برتر، الگوساز و الهامبخش در منطقه باشد. در راستای چشمانداز، پلیس راهنمایی و رانندگی در سنوات اخیر در ارائه خدمات به شهروندان از بُعد سختافزاری، نرمافزاری، تلاش زیادی نموده و موفقیتهایی نیز داشته است. ولی خدمات ارائهشده از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است جای بررسی دارد، زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات وجود دارد. مسئله اساسی آن است که اصولا ًابعاد کیفیت خدمات کدامند؟ ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات راهور کدامند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟ روش پژوهش حاضر ماهیتاً پیمایشی- اکتشافی (غیرآزمایشی) و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. این پژوهش با هدف ارائه مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهور انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. در این تحقیق به ترتیب ابعاد مدل کیفیت خدمات راهور، با الهام از مدلهای سنجش کیفیت خدمات Servqual، EFQM، E-SQ، ZRM، و... به شیوه تحلیل کیفی با نظر خبرگان مشخص شد. در گام بعدی؛ با استفاده از تحلیل کمی، ابعاد مدل حاصله را با روش تحلیل عاملی تأییدی آزمون گردید. ابعاد و مؤلفه که ضریب بار عاملی آن بزرگتر از 5/0 بود تأیید شد و جز مدل کیفیت خدمات راهور قرار گرفت. جامعه آماری شامل کارکنان راهنمایی و رانندگی ستاد ناجا و تهران بزرگ میباشند. حجم نمونه برابر فرمول کوکران 200نفر به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مدل مناسب کیفیت خدمات راهور دارای 13بعُد شامل: ظاهر فیزیکی، کیفیت خدمات الکترونیک، مشروعیت و مقبولیت، حفظ ارزشهای اسلامی، سازگاری فرهنگی، قابل اعتماد بودن، اطمینان دادن، کیفیت رفتاری، پاسخگویی به شهروندان، پاسخگویی قانونی، موقعیت، الزامات عملکردی، فنآوری اثربخش، و 65 مؤلفه میباشد. واژگان کلیدی کیفیت (Quality)، کیفیت خدمات(Service Quality)، پلیس راهنمایی و رانندگی (Traffic police)، مدیریت کیفیت فراگـیر (Total quality management)، مدیریت ارتبـاط با شـهروندان1کیفیت خدمات الکترونیک (Electronic service Quality)، پاسخگویی(Response). فهرست مطالب
فهرست شکلها
فهرست جداول
فصل اول- طرح و کلیات تحقیق 1-1 مقدمه فلسفه وجودی سازمانهای دولتی خدمتگزاری به آحاد جامعه است. لازمه خدمتگزاری بهتر به مردم، توجه به مسئله کیفیت در بخش عمومی است. نیروی انتظامی یکی از سازمانهای کلیدی جامعه است. وظایف ذاتی پلیس در بخشهای گوناگون بهویژه راهنمایی و رانندگی ایجاب مینماید که به کیفیت خدماتی که به شهروندان ارائه میدهد، توجه ویژه کند. اصولاً کیفیت همیشه جز جداییناپذیر محصولات و خدمات بوده است. محقـقان زیادی در حوزهی «مدیریت کیفیت» و «تضمین کیفیت» در سازمانهای تولیـدی و خدماتی نظریهپردازی کردهاند. در بین نظریهپردازان کیفیت، ادوارد دمینگ[2]، جوزف جوران[3] و فیلیپ کروزبی[4] به عنوان سه نفر از رهبـران بزرگ بینالمللی تفکر کیفیت جدید شناخته شدهاند (Evans & Lindsay, 2002, 143). جوران کیفیت را، «مناسب برای استفاده» تعریف کرده است (Kursunluoglu, 2014). مؤسسه استاندارد انگلیس[5](1991)، کیفیت را شکل کلی و مشخصات یک محصول یا خدمت که توانایی اغنای یک نیاز معین را داشته باشد، تعریف کرده است. از سویی، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا[6] کیفیت را « تمامی علایم و ویژگیهای محصول یا خدمت که مربوط به توانایی ارضای نیازهای تعیین شده است» تعریف میکند. تعاریف مذکور برکیفیت محصول تأکید دارند. کیفیت در خدمات تعریف متفاوتی دارد. پاراسورامن کیفیت خدمات را به " اندازهگیری کیفیت خدمات و سطح خدمات ارائهشده منطبق بر انتظارات مشتری، ارائه خدمات با کیفیت بهمعنای تأیید بر انتظارات مشتری بر پایه منسجم" تعریف نمودند (پاراسورامن و همکاران، 1988، 16). در هر صورت در تولید کالا یا خدماتTQM یک فلسفه کلی است که هـدف آن تأمین نیازهای مشتریان داخلی و خارجی، با ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که هر کسی در هر مرحلهای از تولید محصول و در هر سطحی از مدیریت به کیفیت متعهد است و بهخوبی، اهمیت استراتژیک آن را درک کرده است (رمضانیان و اسماعیلپور، 1391) و بر بهبود روشهای ساختاری، زیرساختی، نگرشی، رفتاری و روششناختی راضی کردن مشتریان تمرکز دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی یک دستگاه عمومی حاکمیتی است که خدمات متعددو متنوعی را به شهروندان در حوزه حمل و نقل ارائه میدهد. به موجب ماده 4 بند 12 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مأموریتهای اصلی این سازمان، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راههای کشور است (منصور، 1379). امروزه در کشور، میلیونها نفر مسافر و میلیونها تن کالا بهوسیله خودروهای سبک و سنگین در طول 81642 کیلومتر جادههای کشور، 195775 راههای روستایی و میلیونها کیلومتر خیابانها و معابر درون شهری جابهجا میشوند، همه تحت پوشش خدمات ترافیکی راهور هستند. همچنین ارائه خدمات ترافیکی به 18 میلیون وسیله نقلیه تا اول سال 94 و صدور 34 میلیون گواهینامه تا پایان سال 93 در کشور و... تنها بخشی از فعالیتهای راهور میباشـد. در سایر حوزههای مرتبـط نیز به برخی از شاخصهای آماری جـاده و حمل و نقل اشاره میشود. درسال 1391 طولجادههایکشور 81642کیلومتروطولراههایروستایی 195775 کیلومتربودهاست. درهمینسال حدود 226میلیونمسافرتوسطوسایلنقلیهمسافریجادهای (اتوبوس،مینیبوسوسواریکرایهای) حملشدهاست که مقصد 2/57 درصد مسافران درون استان و 8/42 درصد برون اسـتان بوده است. همچنین درسال 1391حدود915 هـزاروسیلهنقلیهموتـوریدرکشـور شمارهگذاریشدهاست (مرکز آمار ایران، 1391). شاخصهای مذکور تنها بخشی از حیطه کاری راهور را نشان میدهد. در هر صورت شهروندان در بخش حمل و نقل خصوصی و عمومی از حاکمیت انتظار خدمات ترافیکی ایمن و با کیفیت را دارند. بهویژه حمل و نقل عمومی باید دارای تضمین کیفیت بالا، قاعدهمند، ایمن و مستمر باشد. برای همه افراد جامعه به راحتی قابل دسترس باشد. بخصوص آنانی که از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند (Nutsugbodo, 2013, 2). در بخش حمل و نقل و خدمات ترافیکی سازمانهای مختلفی نقش دارند. ولی پلیس نقش کلیدی در فرایند ارائه خدمات ترافیکی دارد. سالهاست که پلیس کشورها از مدلهای مختلف کیفیت برای ارزیابی خدمات به شهروندان و بهبود سطح آن استفاده مینمایند. بدیهی است که هر یک از مدلها با توجه به اهداف و نوع محصول یا خدمات و... ویژگی خاص خود را دارند. از عوامل زمینهساز در بهرهبرداری از مدلهای موجود، شاخص بومیسازی آنهاست. پلیس ایران نیز در سال 91 بر مبنای مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپاییEFQMبه ارزیابی استقرار کیفیت در کلانتریها پرداخت. با توجه به تفاوت ماهوی و ظاهری مأموریت و فعالیتهای پلیس راهنمایی با کلانتریها، مدل موجود پلیس قابل تعمیم برای ارزیابی کیفیت خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. بنابراین لازمه ایجاد کیفیت در خدمات پلیس راهنمایی و بهبود آن، داشتن مدل اختصاصی مناسب مدیریت کیفیت است که با اهداف و ارزشهای سازمانی و جامعه تطبیق داشته باشد، و مهمتر از همه نیاز خدمات ترافیکی شهروندان را تأمین نماید. در فرایند این تحقیق به روش علمی مدلهای مختلف کیفیت مورد بررسی و تطبیق با نظر خبرگان سازمانی ابعاد نظری کیفیت خدمات راهور بومیسازی میگردد. سپس با روش تحلیل عاملی تأییدی مدل مناسب کیفیت خدمات راهور ارائه میشود.
2-1 بیان مسئله امروزه بخش اعظم و اساسی خدمات ترافیکی به رانندگان و شهروندان (به عنوان مشتریان خدمات پلیس راهنمایی)، درحوزه حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر، هدایت ترافیکی و... تحت پوشش پلیس راهنمائی و رانندگی انجام میشود. در این تعامل مستمر نحوه ارائه خدمات و کیفیت خدمات از اهمیت ویژهای برای مشتریان و پلیس راهنمایی برخوردار است. افزایش تقاضا برای خدمات امنیتی و انتظامی از سوی جامعه از یک طرف، و محدودیتهای پرسنلی، تجهیزاتی و بودجهای، از طرف دیگر سازمانهای پلیس را بهسوی بهبود خدمات سوق داده است (Barnet, 1994). یکی از اهداف اصلی و مهم سازمان راهنمایی و رانندگی، کیفیت خدمات است. کمیّت و کیفیت خدمات مورد انتظار هزاران شهروندی است که روزانه تحت عنوان راننده و یا صاحبان بنگاههای باری و مسافری بهطور مستقیم به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه میکند و یا در سطح شهرها و جادهها با پلیس مواجه میشوند. برای نمونه میتوان به صدور 1986049 فقره انـواع کارت گواهینامه رانندگی در سال 93، اشـاره کرد. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی در سـنوات اخیر در ارائـه خدمات به شهرونـدان از بُعد سختافزاری، نرمافزاری تلاش زیادی کرده و موفقیتهایی از قبیل: کاهش سالانه نرخ فوتیها و مصدومین ناشی از تصادفات و تلفات انسانی بویژه در سال 93 به نسبت سال 92 به میزان 2/6% درصد (16872 نفر) فوتی و 6/3 درصد (304485 نفر) مصدومین کاهش داشته است. ولی تلاشها و موفقیت حاصله از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است، جای بررسی دارد؛ زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات باقی مانده است. مثلاً علیرغم کاهش سالانه فوتیها و مصدومین ناشی از تصادفات هنوز به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 9/5 نفر کشته میشوند. در حالی که این نرخ در کشورهای اروپایی 7/2 نفر است و یا بسیاری از کسانی که برای دریافت خدمات به مراکز شمارهگذاری مراجعه میکنند، از روند کاری و مدارک مورد نیاز آگاه نیستند، این مسأله باعث مراجعه چندباره به مرکز شده و هزینه خدماترسانی را بالا میبرد. تعداد اینگونه موردها ممکن است در برخی روزها، تا یک سوم مراجعهکنندگان را تشکیل دهد (پژوهشکده توسعه تکنولوژی، 1389). همچنین گزارش عملکرد راهور در سالهای 91 و 92 نشان میدهد، به ترتیب تعداد 362000 و 359000 نفر، برای بررسی اعتراضات جرائم رانندگی به واحدهای رسیدگی راهور مراجعه حضوری داشتهاند (راهور ناجا، 1393). مسئله اساسی آن است که آیا راهور مدلی برای کیفیت خدمات خود دارد تا بر اساس آن خدمات ارائه شده خود را ارزیابی کند؟ ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات راهور کداماند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟ 3-1 اهمیت و ضرورت موضوع سازمانهای دولتی برای خمت به مردم ایجاد شدند. لذا باید بازخورد نظرات مردم را بگیرند و سریعاً به آن پاسخ دهند. فعالیتها و عملکرد بخش دولتی را همانند بخش خصوصی میتوان، با معیارهای مدیریت کیفیت جامع مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. سازمانهای دولتی خدمتمدار هستند. نظرات شهروندان در گرفتن خدمات دولتی بیشتر متوجه نتایج زودرس است و به کیفیت خدمات درازمدت توجهی ندارند (الوانی، 1380). امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات به عنـوان یک مطالـبه عمومی از حاکمیت تلقی میشود. کیفیت در خدمات پلیس با رویکرد شهروندمداری (جامعهمحوری) در سطح جهان مورد توجه کشورها است. در طول قرن بیستم، رؤسای پلیس، سیاستمداران، اصلاحطلبان و دانشمندان بهدنبال بهترین راه برای [1] . Total quality managment [2]. Edward Demeing [3]. Jozef Joran [4]. Crosby [5]. British Standards Institution [6]. American National Standard Institution (ANSI) چکیده امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات بهعنوان یک مطالبه عمومی از حاکمیت تلقی میگردد. سازمانهای عمومی تلاش زیادی برای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر [1]TQMجهت بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات به شهروندان دارند. پلیس نیز یک سازمان حاکمیتی عمومی است که مأموریت اصلی آن در بخش پلیس راهنمایی و رانندگی، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راههای کشور است. در افق چشمانداز سند 1404 پلیس ایران باید؛ پلیسی برتر، الگوساز و الهامبخش در منطقه باشد. در راستای چشمانداز، پلیس راهنمایی و رانندگی در سنوات اخیر در ارائه خدمات به شهروندان از بُعد سختافزاری، نرمافزاری، تلاش زیادی نموده و موفقیتهایی نیز داشته است. ولی خدمات ارائهشده از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است جای بررسی دارد، زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات وجود دارد. مسئله اساسی آن است که اصولا ًابعاد کیفیت خدمات کدامند؟ ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات راهور کدامند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟ روش پژوهش حاضر ماهیتاً پیمایشی- اکتشافی (غیرآزمایشی) و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. این پژوهش با هدف ارائه مدل مناسب مدیریت کیفیت خدمات راهور انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. در این تحقیق به ترتیب ابعاد مدل کیفیت خدمات راهور، با الهام از مدلهای سنجش کیفیت خدمات Servqual، EFQM، E-SQ، ZRM، و... به شیوه تحلیل کیفی با نظر خبرگان مشخص شد. در گام بعدی؛ با استفاده از تحلیل کمی، ابعاد مدل حاصله را با روش تحلیل عاملی تأییدی آزمون گردید. ابعاد و مؤلفه که ضریب بار عاملی آن بزرگتر از 5/0 بود تأیید شد و جز مدل کیفیت خدمات راهور قرار گرفت. جامعه آماری شامل کارکنان راهنمایی و رانندگی ستاد ناجا و تهران بزرگ میباشند. حجم نمونه برابر فرمول کوکران 200نفر به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مدل مناسب کیفیت خدمات راهور دارای 13بعُد شامل: ظاهر فیزیکی، کیفیت خدمات الکترونیک، مشروعیت و مقبولیت، حفظ ارزشهای اسلامی، سازگاری فرهنگی، قابل اعتماد بودن، اطمینان دادن، کیفیت رفتاری، پاسخگویی به شهروندان، پاسخگویی قانونی، موقعیت، الزامات عملکردی، فنآوری اثربخش، و 65 مؤلفه میباشد. واژگان کلیدی کیفیت (Quality)، کیفیت خدمات(Service Quality)، پلیس راهنمایی و رانندگی (Traffic police)، مدیریت کیفیت فراگـیر (Total quality management)، مدیریت ارتبـاط با شـهروندان1کیفیت خدمات الکترونیک (Electronic service Quality)، پاسخگویی(Response). فهرست مطالب
فهرست شکلها
فهرست جداول
فصل اول- طرح و کلیات تحقیق 1-1 مقدمه فلسفه وجودی سازمانهای دولتی خدمتگزاری به آحاد جامعه است. لازمه خدمتگزاری بهتر به مردم، توجه به مسئله کیفیت در بخش عمومی است. نیروی انتظامی یکی از سازمانهای کلیدی جامعه است. وظایف ذاتی پلیس در بخشهای گوناگون بهویژه راهنمایی و رانندگی ایجاب مینماید که به کیفیت خدماتی که به شهروندان ارائه میدهد، توجه ویژه کند. اصولاً کیفیت همیشه جز جداییناپذیر محصولات و خدمات بوده است. محقـقان زیادی در حوزهی «مدیریت کیفیت» و «تضمین کیفیت» در سازمانهای تولیـدی و خدماتی نظریهپردازی کردهاند. در بین نظریهپردازان کیفیت، ادوارد دمینگ[2]، جوزف جوران[3] و فیلیپ کروزبی[4] به عنوان سه نفر از رهبـران بزرگ بینالمللی تفکر کیفیت جدید شناخته شدهاند (Evans & Lindsay, 2002, 143). جوران کیفیت را، «مناسب برای استفاده» تعریف کرده است (Kursunluoglu, 2014). مؤسسه استاندارد انگلیس[5](1991)، کیفیت را شکل کلی و مشخصات یک محصول یا خدمت که توانایی اغنای یک نیاز معین را داشته باشد، تعریف کرده است. از سویی، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا[6] کیفیت را « تمامی علایم و ویژگیهای محصول یا خدمت که مربوط به توانایی ارضای نیازهای تعیین شده است» تعریف میکند. تعاریف مذکور برکیفیت محصول تأکید دارند. کیفیت در خدمات تعریف متفاوتی دارد. پاراسورامن کیفیت خدمات را به " اندازهگیری کیفیت خدمات و سطح خدمات ارائهشده منطبق بر انتظارات مشتری، ارائه خدمات با کیفیت بهمعنای تأیید بر انتظارات مشتری بر پایه منسجم" تعریف نمودند (پاراسورامن و همکاران، 1988، 16). در هر صورت در تولید کالا یا خدماتTQM یک فلسفه کلی است که هـدف آن تأمین نیازهای مشتریان داخلی و خارجی، با ایجاد یک فرهنگ سازمانی است که هر کسی در هر مرحلهای از تولید محصول و در هر سطحی از مدیریت به کیفیت متعهد است و بهخوبی، اهمیت استراتژیک آن را درک کرده است (رمضانیان و اسماعیلپور، 1391) و بر بهبود روشهای ساختاری، زیرساختی، نگرشی، رفتاری و روششناختی راضی کردن مشتریان تمرکز دارد. پلیس راهنمایی و رانندگی یک دستگاه عمومی حاکمیتی است که خدمات متعددو متنوعی را به شهروندان در حوزه حمل و نقل ارائه میدهد. به موجب ماده 4 بند 12 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از مأموریتهای اصلی این سازمان، اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور توزین و حفظ حریم راههای کشور است (منصور، 1379). امروزه در کشور، میلیونها نفر مسافر و میلیونها تن کالا بهوسیله خودروهای سبک و سنگین در طول 81642 کیلومتر جادههای کشور، 195775 راههای روستایی و میلیونها کیلومتر خیابانها و معابر درون شهری جابهجا میشوند، همه تحت پوشش خدمات ترافیکی راهور هستند. همچنین ارائه خدمات ترافیکی به 18 میلیون وسیله نقلیه تا اول سال 94 و صدور 34 میلیون گواهینامه تا پایان سال 93 در کشور و... تنها بخشی از فعالیتهای راهور میباشـد. در سایر حوزههای مرتبـط نیز به برخی از شاخصهای آماری جـاده و حمل و نقل اشاره میشود. درسال 1391 طولجادههایکشور 81642کیلومتروطولراههایروستایی 195775 کیلومتربودهاست. درهمینسال حدود 226میلیونمسافرتوسطوسایلنقلیهمسافریجادهای (اتوبوس،مینیبوسوسواریکرایهای) حملشدهاست که مقصد 2/57 درصد مسافران درون استان و 8/42 درصد برون اسـتان بوده است. همچنین درسال 1391حدود915 هـزاروسیلهنقلیهموتـوریدرکشـور شمارهگذاریشدهاست (مرکز آمار ایران، 1391). شاخصهای مذکور تنها بخشی از حیطه کاری راهور را نشان میدهد. در هر صورت شهروندان در بخش حمل و نقل خصوصی و عمومی از حاکمیت انتظار خدمات ترافیکی ایمن و با کیفیت را دارند. بهویژه حمل و نقل عمومی باید دارای تضمین کیفیت بالا، قاعدهمند، ایمن و مستمر باشد. برای همه افراد جامعه به راحتی قابل دسترس باشد. بخصوص آنانی که از لحاظ جسمی دچار مشکل هستند (Nutsugbodo, 2013, 2). در بخش حمل و نقل و خدمات ترافیکی سازمانهای مختلفی نقش دارند. ولی پلیس نقش کلیدی در فرایند ارائه خدمات ترافیکی دارد. سالهاست که پلیس کشورها از مدلهای مختلف کیفیت برای ارزیابی خدمات به شهروندان و بهبود سطح آن استفاده مینمایند. بدیهی است که هر یک از مدلها با توجه به اهداف و نوع محصول یا خدمات و... ویژگی خاص خود را دارند. از عوامل زمینهساز در بهرهبرداری از مدلهای موجود، شاخص بومیسازی آنهاست. پلیس ایران نیز در سال 91 بر مبنای مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپاییEFQMبه ارزیابی استقرار کیفیت در کلانتریها پرداخت. با توجه به تفاوت ماهوی و ظاهری مأموریت و فعالیتهای پلیس راهنمایی با کلانتریها، مدل موجود پلیس قابل تعمیم برای ارزیابی کیفیت خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی نیست. بنابراین لازمه ایجاد کیفیت در خدمات پلیس راهنمایی و بهبود آن، داشتن مدل اختصاصی مناسب مدیریت کیفیت است که با اهداف و ارزشهای سازمانی و جامعه تطبیق داشته باشد، و مهمتر از همه نیاز خدمات ترافیکی شهروندان را تأمین نماید. در فرایند این تحقیق به روش علمی مدلهای مختلف کیفیت مورد بررسی و تطبیق با نظر خبرگان سازمانی ابعاد نظری کیفیت خدمات راهور بومیسازی میگردد. سپس با روش تحلیل عاملی تأییدی مدل مناسب کیفیت خدمات راهور ارائه میشود.
2-1 بیان مسئله امروزه بخش اعظم و اساسی خدمات ترافیکی به رانندگان و شهروندان (به عنوان مشتریان خدمات پلیس راهنمایی)، درحوزه حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر، هدایت ترافیکی و... تحت پوشش پلیس راهنمائی و رانندگی انجام میشود. در این تعامل مستمر نحوه ارائه خدمات و کیفیت خدمات از اهمیت ویژهای برای مشتریان و پلیس راهنمایی برخوردار است. افزایش تقاضا برای خدمات امنیتی و انتظامی از سوی جامعه از یک طرف، و محدودیتهای پرسنلی، تجهیزاتی و بودجهای، از طرف دیگر سازمانهای پلیس را بهسوی بهبود خدمات سوق داده است (Barnet, 1994). یکی از اهداف اصلی و مهم سازمان راهنمایی و رانندگی، کیفیت خدمات است. کمیّت و کیفیت خدمات مورد انتظار هزاران شهروندی است که روزانه تحت عنوان راننده و یا صاحبان بنگاههای باری و مسافری بهطور مستقیم به ادارات راهنمایی و رانندگی مراجعه میکند و یا در سطح شهرها و جادهها با پلیس مواجه میشوند. برای نمونه میتوان به صدور 1986049 فقره انـواع کارت گواهینامه رانندگی در سال 93، اشـاره کرد. هر چند پلیس راهنمایی و رانندگی در سـنوات اخیر در ارائـه خدمات به شهرونـدان از بُعد سختافزاری، نرمافزاری تلاش زیادی کرده و موفقیتهایی از قبیل: کاهش سالانه نرخ فوتیها و مصدومین ناشی از تصادفات و تلفات انسانی بویژه در سال 93 به نسبت سال 92 به میزان 2/6% درصد (16872 نفر) فوتی و 6/3 درصد (304485 نفر) مصدومین کاهش داشته است. ولی تلاشها و موفقیت حاصله از بُعد کیفیت در چه سطحی و بر چه معیاری استوار است، جای بررسی دارد؛ زیرا هنوز مشکلات زیادی در بخش ارائه خدمات و بُعد کیفیت خدمات باقی مانده است. مثلاً علیرغم کاهش سالانه فوتیها و مصدومین ناشی از تصادفات هنوز به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 9/5 نفر کشته میشوند. در حالی که این نرخ در کشورهای اروپایی 7/2 نفر است و یا بسیاری از کسانی که برای دریافت خدمات به مراکز شمارهگذاری مراجعه میکنند، از روند کاری و مدارک مورد نیاز آگاه نیستند، این مسأله باعث مراجعه چندباره به مرکز شده و هزینه خدماترسانی را بالا میبرد. تعداد اینگونه موردها ممکن است در برخی روزها، تا یک سوم مراجعهکنندگان را تشکیل دهد (پژوهشکده توسعه تکنولوژی، 1389). همچنین گزارش عملکرد راهور در سالهای 91 و 92 نشان میدهد، به ترتیب تعداد 362000 و 359000 نفر، برای بررسی اعتراضات جرائم رانندگی به واحدهای رسیدگی راهور مراجعه حضوری داشتهاند (راهور ناجا، 1393). مسئله اساسی آن است که آیا راهور مدلی برای کیفیت خدمات خود دارد تا بر اساس آن خدمات ارائه شده خود را ارزیابی کند؟ ابعاد و مؤلفههای کیفیت خدمات راهور کداماند؟ چه مدلی برای مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مناسب است؟
3-1 اهمیت و ضرورت موضوع سازمانهای دولتی برای خمت به مردم ایجاد شدند. لذا باید بازخورد نظرات مردم را بگیرند و سریعاً به آن پاسخ دهند. فعالیتها و عملکرد بخش دولتی را همانند بخش خصوصی میتوان، با معیارهای مدیریت کیفیت جامع مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. سازمانهای دولتی خدمتمدار هستند. نظرات شهروندان در گرفتن خدمات دولتی بیشتر متوجه نتایج زودرس است و به کیفیت خدمات درازمدت توجهی ندارند (الوانی، 1380). امروزه در بخش خدمات عمومی، توجه به کیفیت محصولات و خدمات به عنـوان یک مطالـبه عمومی از حاکمیت تلقی میشود. کیفیت در خدمات پلیس با رویکرد شهروندمداری (جامعهمحوری) در سطح جهان مورد توجه کشورها است. در طول قرن بیستم، رؤسای پلیس، سیاستمداران، اصلاحطلبان و دانشمندان بهدنبال بهترین راه برای [1] . Total quality managment [2]. Edward Demeing [3]. Jozef Joran [4]. Crosby [5]. British Standards Institution [6]. American National Standard Institution (ANSI) |