چکیده
پژوهش حاضر با عنوان تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش به عنوان دارایی های ناملموس ولی
کلیدی سازمان ها بالاخص در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام شده است. دانش تنها دارایی شناخته
شده ای است که وقتی دیگران در آن سهیم می شوند، افزایش می یابد. مفهوم سرمایه اجتماعی بر تعامل و ارتباطات
افراد در سازمان تاکید دارد. تا آنجا که سرمایه اجتماعی از دارایی های مهم هر سازمانی است که می تواند در مدیریت
دانش کمک کند و برای سازمان ها مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش را 055 نفر
از مدیران و کارشناسان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تشکیل می دهند. که از میان 055 پرسشنامه که به
صورت نمونه در دسترس توزیع شده، در نهایت 341 پاسخنامه جمع آوری و در محاسبات وارد گردید. که روایی آنها
با استفاده از روایی صوری و بر اساس نظر جمعی اساتید مجرب و صاحب نظر تایید شد. اعتبار و پایایی پرسشنامه ی
=5/ مدیریت دانش با 30 گویه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 90 r و پرسشنامه سرمایه اجتماعی با 05 گویه با
5/ ضریب آلفای کرونباخ 91 r= مورد تایید قرار گرفت. پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن توصیفی همبستگی -
و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارت است از "آیا بین مدیریت دانش و
سرمایه اجتماعی رابطه وجود دارد؟" و با توجه به نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که رابطه معنی دار میان
مولفه های مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی وجود دارد. در پاسخ به دو سوال اول پرسش های این پژوهش:
"هر یک از مؤلفه های سرمایه اجتماعی ومدیریت دانش به طور جداگانه در جامعه مورد مطالعه تا چه میزان است؟"
اینگونه نتیجه می گیریم که دو سطح سرمایه اجتماعی یعنی تسهیم دانش و هویت سازمانی در جامعه بسیار بالاست.
اعتماد متقابل و مدیریت مشارکتی بالا، و مقدار همکاری در جامعه مورد مطالعه متوسط است. و در مورد مدیریت
دانش نیز می توان نتیجه گرفت خلق دانش در سطح متوسط و انتشار دانش و کاربرد دانش در سطح بالایی قرار دارد.
در پاسخ به سوال سوم: "مؤلفه های مدیریت دانش نسبت به هم در جامعه چه رتبه ای دارد؟" رتبه بندی در جامعه
پژوهشی به قرار زیر است: 3 انتشار دانش 0 کاربرد دانش 1 خلق دانش. در پاسخ به پرسش 4و 0 پژوهش: - - -
"آیا مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی با ویژگی های فردی کارکنان رابطه دارد؟" نتایج اجرای مدل هم خوانی
مجذور کای، نشان می دهد مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی به مفهوم کلی با جنسیت، تحصیلات، پست سازمانی،
5/ نوع استخدام، و سن رابطه معناداری ندارند زیرا سطح معنی داری پیرسون در مجموع عوامل ذکر شده بیش از 50
است و فقط سرمایه اجتماعی به مفهوم کلی با تجربه خدمتی در جامعه آماری مورد مطالعه رابطه معنا داری دارد.
مساله پژوهش
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوختههای علمی به معنای در دسترس قررار دادن
نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند
آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را برا برازدهی بیشرتر و مرو رتر انجرام دهنرد.
مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخرش وتطبیرق
بینش ها و تجارب در سازمان می باشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوختههای علمی برر ایرن دو جرز
اصلی بنا میشود:
.3 فرآیندهایی که این اندوختهها را مدیریت میکنند.
.0 ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایههای علمی را آسان میکنند.
مدیریت دانش طیف وسیعی از فعالیت ها است که بررای مردیریت، مبادلره، خلرق یرا ارتقرای
سرمایههای فکری در سطح کلان به کار میرود. مدیریت دانش طراحی هوشرمندانه فراینردها، ابرزار،
ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه
عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان میشود. مدیریت دانش فرایندی است
که به سازمان ها کمک میکند تا اطلاعات و مهرارت هرای مهرم را کره بره عنروان حافظره سرازمانی
محسوب میشود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشرده وجرود دارنرد، شناسرایی، انتخراب،
سازماندهی و منتشر نمایند. این امر مدیریت سازمان ها را برای حل مسائل یرادگیری، برنامره ریرزی
راهبردی و تصمیم گیری های پویا به صورت کارا و مو ر قادر میسازد.
در بدو امرر بره مردیریت دانرش فقرط از بعرد فرن آوری نگراه میشرد و آن را یرک فنراوری
میپنداشتند. اما به تدریج سازمان ها دریافتند که بررای اسرتفاده واقعری از مهرارت کارکنران، چیرزی
ماورای مدیریت اطلاعات موردنیاز است. انسان ها در مقابرل بعرد فنراوری و الکترونیکری، در مرکرز
توسعه، اجرا و موفقیت مدیریت دانش قرار میگیرند و همین عامل انسانی وجه تمایز مدیریت دانش
از مفاهیم مشابهی چون مدیریت اطلاعات است .
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی
فرمت پایان نامه : pdf
تعداد صفحات : 225
. تاریخچه مدیریت دانش
. مفاهیم
مفهوم دانش
مدیریت دانش
تعاریف مدیریت دانش
انواع دانش
ویژگی های دانش
روابط داده، اطلاعات، دانش
. چرخه مدیریت دانش
. مزایای مدیریت دانش
اجزاء سازمانی تشکیل دهنده مدیریت دانش
تدوین مدیریت دانش
سازمان های دانشی
. یادگیری
اصول مدیریت دانش
. ماهیت چارچوب های مدیریت دانش
. زیرساختها و ابزارهای مدیریت دانش
زیر ساخت فیزیکی
زیر ساخت انسانی و اجتماعی
راهبردهای مدیریت دانش
. عوامل بنیادی موفقیت در مدیریت دانش
مراحل اجرایی مدیریت دانش
مدیریت دانش در سازمان
استراتژی دانشی
منبع گرایی و دانش محوری
سه عنصر اساسی در معماری اطلاعات و مدیریت دانش
ماهیت برخی از اطلاعات و دانش سازمانی
رویکرد مدیریت دانش در قبال متدها و پارادیم ها
ترکیب مدیریت دانش و نوآوری رویکردهای متفاوت به مدیریت دانش
مدیریت دانش یک ابزار استراتژیک