جمعه, ۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰ ب.ظ
نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:12
سال انتشار:1394
چکیده
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف
آن بررسی راهکارهای توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان ابتدایی بود و
روش تحقیق آن توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان
مقطع ابتدایی شهر تهران شامل 48739 نفر تشکیل می دهد که از میان آنها 833
نفرطبق جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه تعیین شده و به روش تصادفی ساده
و طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که پس
از مطالعه عمیق مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده تدوین و روایی آن
توسط نظر سنجی از افراد خبره ) 01 نفر(واساتید 1 تأیید / راهنما و مشاور
تأیید و سپس با استفاده از ضریب آلفای کرو نباخ، پس از اجرای آزمایشی
پرسشنامه بین 81 نفر از معلمان پایانی آن ضریب 47 شد. برای اجرای اصلی
تعداد 908 پرسشنامه با احتمال 01 درصد عدم برگشت توزیع و در نهایت 833
پرسشنامه جمع آوری و داده ها به صورت توصیفی و استنباطی تجریه و تحلیل شد.
در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، مانگین، میانه،
مد، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی ازt تک نمونه ای استفاده شد.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که به نظر معلمان ابتدایی شهر تهران
تا میزان زیادی تقویت فرهنگ خانواده، ویژگی های فردی دانش آموزان، سطح نگرش
علمی معلمان و تقویت تجهیزات و تسهیلات مدرسه جزء راهکارهای توسعه فرهنگ
کتابخوانی محسوب میشوند
واژگان کلیدی
راهکارها، توسعه، فرهنگ کتابخوانی، دانش آموزان ابتدایی
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید
|
۰
۰
۹۶/۰۷/۰۷