دانلود تحقیق آماده در قالب word با عنوان معلولیت شنوایی ۲۰ ص
مقدمه زمینه و هدف: بیشتر بررسی های موجود روی والدین کودکان کم شنوا حاکی از بروز اختلالاتی در سلامت روانی آنها پس از شناسایی ناشنوایی کودک بوده است. یکی از هدف های عمده هر نوع برنامه مداخله به هنگام مشاوره با والدین است. این مقاله به بررسی تاثیر یک برنامه مشاوره به صورت گروهی بر سلامت روانی والدین کودکان کم شنوا می پردازد. روش بررسی: این مطالعه به روش شبه آزمایشی و پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی صورت گرفت. شرکت کنندگان در پژوهش همه والدین کودکان کم شنوایی بودند که در یک مرکز ویژه کودکان کم شنوا حضور داشتند. ابتدا وضعیت سلامت روانی والدین ارزیابی شد. سپس برنامه مشاوره به صورت گروهی برای آنان اجرا گردید. برنامه شامل 6 جلسه 1.5 ساعته و شکل کلی هر جلسه شامل سخنرانی و بحث های گروهی به روش شناختی- رفتاری بود. وضعیت سلامت روانی والدین پیش از اجرای برنامه و بلافاصله پس از آن با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی و فهرست علایم روانی 90 مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: بیش از نیمی از والدین دچار اختلالات روانشناختی بودند. مقایسه پیش آزمون و پس از آزمون نشان دهنده کاهش معنی دار میزان افسردگی، اضطراب و بیشتر دیگر شاخص های روانی والدین پس از اجرای برنامه مشاوره به روش شناختی- رفتاری در والدین کودکان کم شنوا بود. نتیجه گیری: نتایج حاکی از وجود اختلالات روانی در والدین کودکان کم شنوا و موثر بودن مداخله های شناختی- رفتاری در بهبود این شاخص ها بود. با توجه به گسترش برنامه های شناسایی کم شنوایی در کودکان در کشورمان پیشنهاد می شود بررسی های بیشتری روی برنامه های مداخله ای روانشناختی مناسب برای والدین صورت گیرد. معلولیت ناشنوایی و کم شنوایی یک معلولیت پنهان می باشد حدود 12 تا 14 درصد از اطلاعات ورودی مغز داده های شنوایی است. به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، در جلسه توانبخشی و آموزش به موقع به ناشنوایان، ملایری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: داده های شنوایی حدود 12 تا 14 درصد از اطلاعات ورودی مغز را تشکیل می دهد و اگر در این داده ها به هر دلیلی اختلالی ایجاد شود تاثیرات زیادی را بر وجود انسان می گذارد و قابل مقایسه با هیچ محرومیت حسی دیگری نیست. ملایری در رابطه با عوامل موثر بر ایجاد کم شنوایی افزود: بر طبق تحقیقی که در زمینه ناشنوایی در مرکز توانبخشی نیوشا بین 100 خانواده مراجعه کننده انجام شد و طی پرسشنامه ای زمان تردید، تشخیص کم شنوایی، زمان استفاده از وسایل ناشنوایی پرسش شد و نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد تردید کم شنوایی در بین خانواده ها به صورت میانگین 12 ماهگی، سن تشخیص حدود 15 ماهگی، سن استفاده از وسایل کمک شنوایی 19 ماهگی و سنی که از خدمات توانبخشی استفاده کرده اند 22 ماهگی بوده است، این مطالعه در مقایسه با تحقیق سال 2002 در ایران که در سطح کشور بین 1350 خانواده انجام شد مشخص کرد که مراحل شناسایی کم شنوایی پایین آمده جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |