بررسی تطبیقی موضوع محیط زیست در کتابهای علوم تجربی و علوم اجتماعی پایه ششم دبستان
بررسی تطبیقی موضوع محیط زیست در کتابهای علوم تجربی و علوم اجتماعی پایه ششم دبستان در کشور های ایران و عراقچکیده هدف از انجام پژوهش توصیف میزان توجه به موضوع محیط زیست و میزان توجه به معضلات زیست محیطی در کتاب های علوم تجربی و اجتماعی پایه ی ششم در کشور های ایران و عراق می باشد و که بعد از بررسی تحلیل محتوایی با الگوی بردی مقایسه تطبیقی صورت می گیرد این پژوهش با استفاده از سیاهه های تحلیل که قبلا توسط پژوهش دیگری (قضاوی و همکاران 1389) تعیین روایی و اعتبار شده است انجام می پذیرد و روش آن ترکیبی از دو روش تحلیل محتوا و مطالعه ی تطبیقی است . داده ها با استفاده از آمار توصیفی، تعیین فراوانی، میانگین و درصد توصیف می شود. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که میزان توجه به موضوع محیط زیست در متابه ای هدف در این پژوهش در حد خوبی است اما تفاوت در نگاه به مولفه های اصلی است که به طور متوازن مورد توجه واقع نشده اند
ضرورت و اهمیت پژوهش رشد همه جانبه فرد به فعلیت رساندن استعداد های یاد گیرنده و آماده کردن او برای یک زندگی سالم محور اصلی تربیت در فلسفه ی تربیتی اسلام است، بر اساس محتوایی با ارزش است که بتواند زمینه های رشد همه جانبه فرد را فراهم کند. حال که رشد همه جانبه مد نظر است و هدف ، این است که یاد کیرنده به زندگی سالم دست یابد بررسی موضوع محیط زیست به طور جدی در کتابه ای درسی که قطعا به این قصد تالیف می شوند که دارای محتوا با ارزش باشند، می تواند از ضروری ترین پایه های پژوهش به حساب آید. خصوصا که بحران های زیست محیطی، گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی، آب شدن یخ ها آلودگی .....
اهداف پژوهش هدف کلی هدف کلی این پژوهش ، بررسی موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی در کتابهای علوم تجربی و علوم اجتماعی دو کشور ایران و عراق و مقایسه ی میزان توجه محتوای کتاب های ذکر شده به محیط زیست و معضلات زیست محیطی در پایه ششم ابتدایی است اهداف جزئی 1-توصیف وضعیت موضوع محیط زیست در محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه ی ششم ایتدایی ایران در سال تحصیلی 92-91 2- توصیف وضعیت میزان توجه به موضوع محیط زیست و معضلات زیست مجحطی در محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم عراق در سال تحصیلی 91-92 توصیف وضعیت میزان توجه به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی در محتوای کتاب درسی اجتماعی پایه ششم ابتدایی عراق در سال تحصیلی 91-92 مقایسه وضعیت میزان توجه به موضع موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی در محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ایران و عراق در سال تحصیلی 91-92 مقایسه وضعیت میزان توجه به موضع موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی در محتوای کتاب درسی اجتماعی پایه ی ششم ابتدایی ایران و عراق در سال تحصیلی 92-91 سوالات پژوهش در محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92-91 تا چه میزان به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی توجه شده است؟ در محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی عراق در سال تحصیلی 92-91 تا چه میزان به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی توجه شده است؟ در محتوای کتاب علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92-91 تا چه میزان به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی توجه شده است؟ در محتوای کتاب علوم اجتماعی پایه ششم ابتدایی عراق در سال تحصیلی 92-91 تا چه میزان به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی توجه شده است؟ با توجه به تحلیل محتوای انجام شده در کتابهای علوم تجربی پایه ششم ایران و عراق در سال تحصیلی 92-91 چه میزان شباهت یا تفاوت در پرداختن به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی وجود دارد؟ با توجه به تحلیل محتوای انجام شده در کتاب های اجتماعی پایه ششم ایران و عراق در سال تحصیلی 92-91 چه میزان شباهت یا تفاوت در پرداختن به موضوع محیط زیست و معضلات زیست محیطی وجود دارد
این پایان نامه به فرمت pdf می باشد در صورت درخواست فایل ورد به ایمیل بزنید |