يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ
چکیده
پس از
انقلاب صنعتی،بحران مکان از بارزترین مشکلات شهرسازی معاصر است.در سده
بیستم، به سبب تغییر در ایدئولوژی)مدرنیزم(،در خلق محیط انسان ساخت به کمیت
، بیشتر از کیفیت فضا ها و نحوه ارتباط آنها اهمیت داده است.با کمی نگری
به فضا ها و ارتباطات فضایی،احساس پیوستگی با فضا و تعلق به فضا کمرنگ شده و
شاهد شهری فاقد هویت و در نهایت فاقد مکان هستیم.با توسعه جوامع انسانی،
توجه معماران، طراحان و برنامه ریزان به کیفیت فضاها و محیط های ساخته شده
افزایش یافته و نقش طراحی بعنوان ابزاری برای شکل دادن به محیط زندگی و
پاسخ گویی به توقعات و نیاز های انسان اهمیت بیشتری یافته است.
در ارتقای
کیفیت فضاها و دست یابی به حس تعلق و پاسخگویی به نیازها و توقعات و در
نهایت حس مکان؛فرضی را مطرح نمودیم که طبق آن در مسیر تبدیل فضا به مکان
،طبق نظریه اتمسفر،اتمسفری ایجاد خواهد شد که عوامل ایجاد این اتمسفر
دربرگیرنده مولفه های "تاثیر"،"ارتباطات حسی و معنایی" و "حس تعلق و
پیوستگی" است و هدف ما دریافتن میزان اثر هریک از موارد فوق بر ایجاد حس
اتمسفر و در نهایت حس مکان است.
روش تحقیق
بصورت کاملا میدانی و ترکیبی)کمی و کیفی( میباشد و همراه با مصاحبه حضوری و
تکمیل پرسشنامه در بازار روز شهر فریدونکنار بعنوان نمونه موردی بوده است و
در تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
واژگان کلیدی:حس مکان، حس اتمسفر، شهرسازی، فرآیند سلسله مراتبی، بازار روز شهر فریدونکنار.
جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید
|
۰
۰
۹۶/۰۷/۲۳
محمد حسینی