دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی


تبیین اثر بخشی تیمی بوسیله هوش هیجانی و رهبری تحول گرا در شعب بانک های  استان گیلانword

تبیین اثر بخشی تیمی بوسیله هوش هیجانی و رهبری تحول گرا در شعب بانک های استان گیلانword

فهرست مطالب

چکیده1

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه3

1-1) بیان مسئله4

1-2) ضرورت و اهمیت انجام تحقیق7

1-3) اهداف تحقیق8

1-4) چارچوب نظری تحقیق9

1-5) فرضیه‌های تحقیق10

1-6) تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق11

1-6-1) متغیر وابسته11

1-6-2) متغیر مستقل12

1-7) قلمرو تحقیق14

1-7-1) قلمرو مکانی14

1-7-2) قلمرو زمانی14

1-7-3) قلمرو موضوعی14

فصل دوم: ادبیات تحقیق

بخش اول: هوش هیجانی

2-1-1) مقدمه16

2-1-2) تاریخچه هوش هیجانی17

2-1-3) تعریف هوش هیجانی19

2-1-4) ابعاد هوش هیجانی20

2-1-5) هوش هیجانی در محیط کار24

2-1-6) مدل‌های هوش هیجانی27

2-1-7) آموزش هوش هیجانی33

2-1-8) هوش هیجانی و رهبری تحول گرا35

2-1-9) توانایی های هوش هیجانی و ارتباط آنها با فرایندهای تیمی36

بخش دوم: رهبری تحوّل‌گرا

2-2-1) مقدمه39

2-2-2) سبک‌های رهبری39

2-2-3) تعریف رهبری تحول گرا39

2-2-4) رهبری مراوده‌ای40

2-2-5) ابعاد رهبری تحول گرا41

2-2-6) عوامل مؤثر بر سبک رهبری تحول گرا42

2-2-7) اجزای رهبری تحول گرا45

2-2-8) هوش هیجانی و رهبری48

2-2-9) رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی50

بخش سوم: اثربخشی تیمی

2-3-1) مقدمه52

2-3-2) مفهوم اثربخشی52

2-3-3) سیر تاریخی نظریات درباره اثربخشی سازمانی54

2-3-4) اهمیّت اثربخشی سازمانی55

2-3-5) معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی56

2-3-5-1) مُدل سیستم منابع57

2-3-5-2) مُدل مبتنی بر فرایند درونی58

2-3-5-3) مُدل فرایند مدیریت58

2-3-5-4) مُدل ساختاری- وظیفه ای59

2-3-5-5) مُدل ارزش‌های رقابتی59

2-3-5-6) مُدل وظیفه‌ای60

2-3-5-7) مُدل عوامل استراتژیک60

2-3-5-8) مُدل بهبود سازمان61

2-3-5-9) مُدل کسب هدف62

2-3-5-10) مُدل چانه زنی62

2-3-5-11) مُدل «تالکوت پارسونز»63

2-3-5-12) «مُدل میسکل»63

2-3-5-13) مُدل «کُهن»63

2-3-5-14) مُدل « نورتون » و «کاپلان »65

2-3-5-15) مُدل «آرنُولد » و « فیلدمن »65

2-3-5-16) مُدل «جِین»66

2-3-5-17) مُدل «ژاکونی»66

2-3-5-18) مُدل «کمپل»66

2-3-6) ملاک های تک معیاری اثربخشی سازمانی67

2-3-6-1) حداکثر کردن سود67

2-3-6-2) رضایتمندی68

2-3-7) ملاک های چند معیاری اثربخشی سازمانی68

2-3-7-1) مُدل «یاچمن» و «سی شور»68

2-3-7-2) مُدل «برنارد باس»68

2-3-7-3) مُدل «وارن بنیس»69

2-3-8) مقایسه مُدل های چند معیاری اثربخشی سازمانی70

2-3-9) تیم70

2-3-10) مفاهیم تیم و گروه71

2-3-11) تیم و اثربخشی تیمی72

2-3-12) مفهوم گروه و اثربخشی گروهی74

2-3-13) تیم‌سازی یا شکل گیری گروه75

2-3-14) هوش هیجانی و نقش اثربخشی تیمی77

2-3-15) رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی77

بخش چهارم: پیشینه تحقیق

2-4-1) پیشینه تحقیقات خارجی80

2-4-2) پیشینه تحقیقات داخلی82

2-4-3) تحقیقات مشابه انجام شده در خارج ایران83

2-4-4) تحقیقات مشابه انجام شده در داخل ایران88

2-4-5) نتیجه گیری90

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

3- 1) مقدمه93

3- 2) روش اجرای تحقیق93

3- 3) جامعه و نمونه آماری93

3- 4) روش و ابزار جمع‌آوری داده‌ها95

3- 5) روائی و پایایی پرسشنامه97

3- 5 -1) روائی97

3-5-2) پایائی97

3-6) روش آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها98

3 - 6-1) مدل معادلات ساختاری98

3- 6-2) برازش مدل99

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

4-1) مقدمه102

4-2) توصیف متغیرهای تحقیق103

4-2-1) هوش هیجانی103

4-2-2 ) رهبری تحول گرا104

4-2-3) اثر بخشی تیمی105

4-3) آزمون فرضیات تحقیق106

4-3-1) مدل اندازه گیری106

4-3-2) مدل ساختاری و پایه109

4-3-3) آزمون فرضیات پژوهش111

4-3-4) بررسی ضرایب تعیین مدل112

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها

5-1) مقدمه114

5-2) نتیجه گیری114

5-2-1) نتایج آمار توصیفی114

5-2-2) نتایج آمار استنباطی114

5-2-2-1) نتایج مدل اندازه گیری114

5-2-2-2) نتایج مدل ساختاری115

5-3) پیشنهادهای بر مبنای یافته‌های پژوهش116

5-4) پیشنهادهایی جهت تحقیقات آینده117

5-5) محدودیتهای تحقیق117

منابع و مآخذ119

 فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول 2-1) مدل‌های هوش هیجانی32

جدول 2-2) مقایسه رهبری تحول گرا و مراوده‌ای41

جدول 2-3 ) شرح تاریخی مُدل های اثربخشی سازمانی54

جدول 2-4) فهرست معیارهای اثربخشی سازمانی کمپل67

جدول 2-5) فراوانی تکرار معیارهای عنوان شده در 17 مُدل اثربخشی سازمانی70

جدول 2-6) تفاوتهای بین مفاهیم گروه و تیم72

جدول 2-7) تفاوت تیم و گروه73

جدول 2-8) ارتباط بین هوش هیجانی و رهبری تحول‌گرا83

جدول3-1) تعداد شعب بانکهای دولتی استان گیلان94

جدول3-2) تعداد شعب بانکهای خصوصی استان گیلان95

جدول 3-3) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینه‌های پرسشنامه هوش هیجانی و اثربخشی تیمی95

جدول 3-4) صفات کیفی و ارزش های عددی گزینه‌های پرسشنامه رهبری تحول گرا96

جدول 3-5) توزیع سوالات پرسشنامه96

جدول 3-6) جدول پایایی سوالات مربوط به متغیر ها تحقیق98

جدول 4-1) جدول توصیفی هوش هیجانی103

جدول 4-2) جدول توصیفی رهبری تحول گرا104

جدول 4-3) جدول توصیفی اثر بخشی تیمی105

جدول4-4) بارگذاری عامل مولفه‌های هوش هیجانی108

جدول 4-5) بارگذاری عاملی مولفه‌های رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی109

جدول4-6) نتایج مدل ساختاری111

 فهرست نمودارها

نمودار 4-1) نمودار هیستوگرام هوش هیجانی103

نمودار 4-2) نمودار هیستوگرام رهبری تحول گرا104

نمودار 4-3) نمودار هیستوگرام اثر بخشی تیمی105

نمودار 4-4) مدل اندازه گیری متغیر هوش هیجانی107

نمودار 4-5) مدل اندازه گیری متغبر های رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی108

نمودار 4-6) مدل ساختاری(حالت استاندارد)109

نمودار 4-7) مدل پایه(حالت استاندارد)110

نمودار 4-8) مدل ساختاری آزمون فرضیه ها(T-value)111

 فهرست اشکال

شکل 1-1) مدل مفهومی پژوهش10

شکل 2-1) رشد هوش هیجانی افراد در محیط کار25

شکل 2-2) مدل هوش هیجانی26

شکل 2-3) مؤلفه‌های اصلی تشکیل دهنده رهبری تحول بخش و مراوده‌ای42

شکل2-4) هِرم چهار وجهی اثربخشی سازمانی مُدل کهن7765

چکیده

با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن فعالیتهای سازمانی،به جرات می توان ادعا کرد که دوران کار فردی به سر آمده و امروزه مدیریت قبل ازآنکه مدیریت بر افراد باشد، مدیریت بر گروههای کاری است. قدرت ایجاد گروههای کارآمد و هماهنگ ساختن آنان با ایفای موثر نقش هماهنگ کنندگی،رهبریت گروه و عضو گروه ضروری است. از اینرو سازمانها همان گونه که به بازسازی خود می پردازند تا بتوانند موثرتر و با راندمان بهتر به رقابت بپردازند‏‎‎‏، به سوی گروهی کارکردن نیز روی آورده اند تا از ذوق و قریحه کارکنان به نحوی بهتر بهره ببرند. مدیران دریافته اند که گروهها نسبت به ساختارهای سنتی کاری دارای قدرت انعطاف بیشتر بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. از طرفی مدیریت اثربخش یک تیم چالشی ترین وظیفه از زمان درگیر شدن در فرایندهای پیچیده آن است علاوهبراین، از عواملتعیینکنندهبرای اثربخشیتیم، می توان به سبکرهبری اشاره نمود. ادبیات موجود نیز از تاثیر ابعاد هوش هیجانی سرپرست بر رهبری تحولی سرپرست، بازده کاری کارکنان و عملکرد شغل حمایت می کند. رهبری تحول گرا ظرفیت ایجاد انگیزه در کارکنان به منظور انجام کار بیش از سطح مورد انتظار را دارد. رهبری تحول گرا، زیردستان را در مورد نتایج و خروجی های جدید آگاه می کند و آنها را بهفراتر ازمنافعخاص خود به خاطرتیم بر می انگیزاند

با توجه به مطالب بیان شده سه فرضیه در این پژوهش تنظیم گردید که به شرح زیر می باشد:

1- بین هوش هیجانی و رهبری تحول گرا رابطه وجود دارد. 2- بین رهبری تحول گرا و اثربخشی تیمی رابط وجود دارد. 3- بین هوش هیجانی و اثربخشی تیمی رابطه وجود دارد. جامعه آماری پژوهش شعب بانک های دولتی و خصوصی در سطح استان گیلان می باشد که تعدادشان 708 شعبه است. حجم نمونه مطابق جدول مورگان-گرجسای 250 شعبه است. برای نمونه گیری، با توجه به پراکندگی شعب در سطح استان،سه منطقه شرق، غرب و مرکز(شامل مرکز و جنوب) انتخاب شدند.ابتدا توسط روش نمونه گیری خوشه‌ای سهم هر منطقه مشخص شد و پس از آن با روش نمونه گیری تصادفی، شعب مناطق یاد شده انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها، میدانی و ابزار گردآوری نیز پرسشنامه بوده است. جهت آزمون فرضیه از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد و همه فرضیه‌ها نیز تایید شدند.

 

واژگان کلیدی: اثربخشی تیمی، رهبری تحول گرا، هوش هیجانی، بانک

 

 مقدمه

جریانی گسترده از تغییرات و تحولات از اواخر قرن بیستم آغاز شده است که پایه‌های پارادایم سنتی و نیوتنی را در همه حوزه‌ها و به ویژه در اقتصاد، مدیریت و کسب و کار به شدت سست نموده است. در پارادایم های جدید به جای تأکید بر مدل سنتی فرماندهی و کنترل، بر استفاده از تیم های کاری مشارکتی، یادگیری مستمر، خودکنترلی، تحول آفرینی، یکپارچگی زندگی کاری و معنوی تأکید می‌شود. مفاهیمی همچون هوش هیجانی ، رهبری تحول آفرین و اثربخشی تیمی که متغیرهای اصلی این پژوهش هستند نیز در راستای همین حرکت به سمت پارادایم های منعطف تر در سال های اخیر مطرح شده اند. وظیفه اولیه رهبری در دوران جدید، اعتماد سازی و هدایت جریان تغییر و تحول است. این رهبران که رهبران تحول آفرین نامیده می شوند از سبک رهبری تعاملی که تنها مبتنی بر انگیزش از طریق پاداش و تنبیه است، فراتر می روند و با جلب اعتماد و وفاداری دیگران، ترسیم چشم اندازی مهیج از فرصتهای بالقوه و نیز الهام بخشیدن به پیروان موجب ایجاد تعهد به تحول و خودکنترلی بالا در آنها می شوند. رهبران تحول آفرین بدین ترتیب به تک تک کارکنان سازمان کمک می کنند که هر یک خود به یک عامل تحول آفرین مبدل گردند و سازمان را به سمت آینده ترسیم شده حرکت دهند. در گذشته تصور می شد که مهم ترین عامل پیش بینی اثربخشی رهبری، بهره هوشی(IQ) می باشد که مبتنی بر توانایی‌های زبانشناختی، تحلیل منطقی و هوش ریاضی است. مطالعات جدید نشان داد که بهره هوشی سنتی تنها بخش کوچکی از رهبری اثربخش را توضیح می دهد(Amram, 2005, p. 5). بنابراین از اواسط دهه 1990 میلادی تحقیقات زیادی بر نقش هوش هیجانی در پیش بینی اثربخشی رهبری متمرکز شد و تا بحال تحقیقات نشان داده اند که هوش هیجانی نسبت به بهره هوشی اهمیت بسیار بیشتری در تبیین اثربخشی رهبری دارد. در این فصل ابتدا بیان مسئله مطرح می شودو سپس به اهمیت و چارچوب نظری پرداخته می شود.پس از آن فرضیه‌های پژوهش، تعاریف مفهومی و عملیاتی و قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی را از نظر می گذاریم.

 1-1) بیان مسئله

امروزه تعداد سازمانهایی که برای مدیریت محیط های پویا و پیچیده عصر حاضر به تشکیل تیم روی می آورند روز به روز افزایش می یابد. اکنون تیم سازی راه حلی برای مقابله با مشکلات ناشی از تطابق بیرونی به شمار می‌رود. این مهم از طریق گرد آوری افکار و نظرات مختلف میسر است( Schnider & barso, 2003). از طرفی ساختارهای سازمانی شروع به گسترده شدن نموده اند. در این زمینه عبور از ساختار عمودی به افقی، دلیل گذار به سمت تیم شده و مدیریت مبتنی بر تیم برای سازمانهای نوین دارای اهمیتی مضاعف شده است. خصوصا از انتهای دهه 1980 شرکت‌های بزرگ(مانند تویوتا، BMW، جنرال موتورز و ..) انجام کار به صورت سنتی را رها نموده و به سمت کارهای تیمی مبتنی بر پروژه گام برداشته اند. در حال حاضر این مسئله پذیرفته شده است که کار تیمی دارای وجوه برتر بسیاری است که شامل انسجام فیزیکی، تصمیم گیری سریع، اشتراک دانش، ایجاد روحیه تیمی و تسهیم مسئولیت‌هاست. سازمانها پذیرفته اند که تیم ها در اثربخشی سهم بسزایی دارند(Aslan et al, 2008).تشکیل تیم در سازمان ها می‌تواند پاسخی مناسب برای پیچیدگی محیط باشد. در این راستا نظام بانکی نیز از این مقوله مستثنی نیست بگونه ای که طرح تحول سیستم بانکی به عنوان یکی از مراحل طرح تحول اقتصادی در دستور کار دولت‌های هشتم و نهم قرار گرفت. طرح تحول بانکی که اصلاح ساختارها و رویه‌های بانک‌ها را مد نظر دارد، دارای هشت سرفصل است که آخرین سرفصل به بانکداری الکترونیکی، اثربخشی، کارایی و بهره وری نظام بانکی تاکید دارد(www.donya-e-eqtesad.com). در ارزیابی عملکرد، اثربخشی، کارایی، بهره وری و کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مولفه‌های مهم عملکرد، اثربخشی است که می توان آنرا به عنوان روشی برای رسیدن به سطح هدف سازمان تعریف کرد. تعریف اثربخشی تیمی تنها با یک بعد دشوار است. در اثربخشی تیمی معیارهای شخصی و اجتماعی مانند تعهد، رضایت اعضا و همچنین معیارهای متفاوتی مانند میزان خطا و بهره وری دیده می­شود(Aslan et al, 2008). اثربخشی تیم به عنوان یک ساختار چند بعدی است که هم مشخصه‌های مشتری و هم توانایی کار گروهی را در آینده در بر می‌گیرد. در حقیقت تیم‌ها فقط به رضایت مشتری توجه ندارند بلکه به رضایت اعضای گروه نیز توجه می‌کنند (Bateman, 2002). از لحاظ عملی یک تیم اثربخش کار محوله را به انجام می رساند و از اعضای خود در فرایند اجرا به خوبی مراقبت می‌کند. هرچند موضوع ساده است ولی دست یافتن به اثربخشی یک چالش مهم برای مدیران، رهبران گروه و اعضای سازمان به حساب می‌آید(Shermerhoren et al, 1999 ). همانگونه که سازمانها با تحول و توسعه اقدامات سنتی مدیریت روبه رو می‌شوند تعیین عملکرد بالا و ویژگی های تحول گرایانه رهبران مهم و حیاتی خواهد شد(Leban, 2004.).رهبری تحول گرا بخشی از پارادایم جدید رهبری است و بیانگر فرایندی است که افراد را متحول می‌کند و با ارزشها، خصیصه‌های اخلاقی و اهداف بلند مدت در ارتباط است (Doherty & Danylchuk, 1996).

ارزیابی محرکهای مؤثر بر پیروان، ارضای نیازهای آنها و رفتار کردن با آنها به عنوان افرادی کامل از جمله کارکردهای این نوع رهبری است(Northouse, 1997).

رهبران تحول گرا، بینشی را به پیروان القا می کنند که پیروان را الهام می بخشند و آنها را بر می انگیزد تا به چیزهای فوق العاده یا فراتر از انتظار دست پیدا کنند و مهمتر اینکه آنرا به عنوان دیدگاه و آرمان خودشان پذیرفته و درک کنند(Avoilio & al. 1995). یک رهبر اثربخش گروههای کاری خلق می‌کند که مؤثر و مولد هستند. رهبران به دقت از کمیته‌ها و مشاوره‌ها برای ایجاد ایده‌های نو استفاده نموده و تنوع عقاید را پاس می دارند. به منظور ارتقای محیط کار جمعی، رهبران نیاز دارند تا در جهت جمع نمودن افرادی که نوآورند و به موفقیت تیمی علاقه مندند، کوشش نمایند. یک رهبر موثر با ایمن و مطمئن کردن محیطی که افراد در آن با اهداف و امیال خاص وارد مباحث مختلف می شوند، از آنها حمایت خواهد کرد(DeMoulin,1996). تحقیقات اخیر نشان داده است که هوش هیجانی ممکن است یک پیش بینی کننده موثر برای سبک رهبری تحول گرا و فره مند باشد(George,2000; Sosik& Dworakivisky, 1998 ). در دهه‌های اخیر هوش هیجانی توجه اکثر دانشمندان را جلب کرده است و نتایج حاصل از تحقیقات نشانگر آن است که در موفقیت افراد و کارایی سازمانها، هوش هیجانی دست کم به اندازه ضریب هوشی افراد دخیل است (Goleman, 1996). و می توان گفت با وجود این که نیروی محرک تحولات در قرن بیستم، هوش منطقی یا بهره هوشی(Intelligence Quotient) بوده است، اما طبق شواهد موجود در آغاز قرن بیست و یکم، هوش هیجانی موجب تحولات خواهد بود (Langley, 2000). طبق برآوردهای انجام شده 90 درصد اعمال انسان ها احساسی هستند و تنها 10 درصد اعمال بر اساس تفکر و منطق صورت می گیرند بنابراین می توان گفت که افراد از روی احساس و نه بر اساس عقل و منطق تصمیم می گیریم (برکو و ولوین، 1382). بدون شک سازگاری با تیم از سوی دیگر، مستلزم سطح خاصی از هوش شخصی است. هوش شخصی را می توان به صورت کل، توانایی فرد برای اقدام به سمت هدف، تفکر منطقی و دارا بودن رابطه کارآمد و مؤثر با دیگران تعریف نمود.ارزیابی اثربخشی تیمی با فاکتورهای عمومی هوش در ارتباط است و فاکتورهای هوش هیجانی مبتنی بر افزایش کیفیت فرایند در تیم در بلند مدت است.افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند، هوش هیجانی گروه را توسعه می‌دهند و نکته مهم دیگر هوش هیجانی در رابطه با اثربخشی تیمی این است که اگر کسی دارای هوش هیجانی پایین باشد، بهره هوشی گروه را کاهش می دهد(Aslan et al. 2008).



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی