فایل تحت اکسل تحلیل و طراحی شالوده ماشین آلات
فایل تحت اکسل تحلیل و طراحی شالوده ماشین آلاتشالودهها میتوانند تحت تاثیر بارهای استاتیک , دینامیک و یا ترکیبی از آنها قرار گیرند. بار استاتیک , باری است که به آرامی و بتدریج بر شالوده تاثیر نماید , بطوری که هیچگونه ارتعاشی در سیستم شالوده-خاک به وجود نیاید. بار دینامیک به باری اتلاق میشود که باعث ارتعاش سیستم کل شود . در هر دو حالت تحت تاثیر بارگذاری , در سیستم خاک –شالوده تنش ایجاد میشود. بارهای دینامیک به علل مختلف به وجود میآیند. بیقاعدهترین بارهای دینامیک , بارهای ناشی از زلزله و انفجار میباشند. عوامل دیگر ایجاد ارتعاش در شالوده عبارتند از کوبیدن شمع در زمینهای مجاور, فرود هواپیماهای سنگین, تاثیر اثر باد و امواج بر روی سازه. ارتعاش به وجود آمده به علت عوامل فوقالذکر آنی و گذرا هستند. ارتعاش مورد توجه در این برنامه , ارتعاش به وجود آمده به علت کارکرد ماشین آلاتی نظیر موتورهای پیستونی و دورانی است.
مرکز ثقل کل سیستم شالوده و ماشین برای تعیین مرکز ثقل کل سیستم شالوده و ماشین , مجموعه به تعدادی جز جرم miبا شکل هندسی مشخص و مختصات مرکز ثقل در دستگاه مختصات انتخابی , تقسیم می شود. برای صهولت توصیه می شود که دستگاه مختصات انتخابی طوری باشد که مجموعه شالوده و ماشین در ربع اول دستگاه مختصات قرار گیرد. حال میتوان مختصات مرکزثقل کل مجموعه را به وسیله روابط زیر تعیین نمود:
شالودههای ماشین وقتی که تحت تاثیر نیروهای ارتعاشی قرار میگیرند, میتوانند در امتداد و یا در حول هر یک از شش درجه آزادی نشاندادهشده در شکل زیر ارتعاش نمایند. این شش درجه آزادی عبارتند از ارتعاش انتقالی در امتداد محورهای X ,Y وZ , و ارتعاش دورانی در حول محورهای X یا Y (که به ارتعاش گهوارهای معروف است) و ارتعاش دورانی در حول محور Z (که به ارتعاش پیچشی معروف است). در میان این شش درجه , ارتعاش انتقالی در امتداد قائم (محور Z) و ارتعاش دورانی در امتداد محور Y (ارتعاش پیچشی) مستقل از درجات آزادی دیگر است. یک شالوده که تحت بارهای دینامیک قرار دارد , باید برای چهار مود ارتعاشی زیر مورد تحلیل قرار گیرد: 1- ارتعاش قائم (Vertical) 2- ارتعاش انتقالی در امتدادهای X یا Y که به ارتعاش لغزشی (Sliding) معروف است. 3- ارتعاش گهوارهای (Rocking) در حول محورهای X یا Y 4- ارتعاش پیچشی (Yawing) در حول Z ارتعاش گهوارهای در حول محورهای X یا Y همواره همراه با ارتعاش لغزشی امتداد Y یا X است. چنین حرکتی به حرکت ترکیبی معروف است. لیکن ارتعاش قائم خالص میتواند مستقل و بدون همراهی با هرگونه ارتعاشی وجود داشته باشد. نمایی از محیط برنامه این بسته شامل جزوهای کامل با فرمت pdfبه همراه فایل تحت اکسل تحلیل و طراحی شالوده ماشینآلات میباشد. جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |