دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید
4kia.ir

دانلود پرفروش ترین فایل ها# فورکیا # اینترنت#فایل سل#

فایل های پرفروش فورکیا و اینترنت را دانلود کنید(فایل های در این وبسایت قرار داده می شودکه تضمینی و مطمئن هستن ،اگر غیر از این بود به مدیریت اطلاع دهید)سعی شده فایل های دارای ضمانت معتبر گلچین بشه ولی تصمیم با شماست.موفق باشید

شما در این سایت میتوانید به راحتی بهترین فایل ها که دارای ضمانت می باشند را دانلود کنید(فایل سل،فورکیا،همیار دانشجو و....)
بهترین های اینترنت را در این وب سایت بیابید.
طبقه بندی موضوعی


بررسی تطبیقی مبنا گرایی برتراند راسل وعلامه طباطبایی WORD

بررسی تطبیقی مبنا گرایی برتراند راسل وعلامه طباطبایی WORD

چکیده

الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف):

این رساله، پژوهشی است تطبیقی که به بررسی رویکرد مبناگرایی در معرفت­شناسی برتراند راسل و علّامه طباطبائی می­پردازد. هدف این پژوهش، تبیین رویکرد مبناگرایی و نقش مبنایی آن در ساختار معرفت بوده که از این حیث، به اثبات مبناگرایی برتراند راسل و علّامه طباطبائی می­پردازد.

ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری ازمنابع، چارچوب نظری و پرسشها و فرضیه­ها:

مهم­ّترین منابع این رساله، عبارتند از: کتب معرفت­شناسی برتراند راسل و علّامه طباطبائی.

فرضیّه اصلی این رساله، عبارت است از: اثبات کارآمدی مبناگرایی علّامه طباطبائی در تبیین ساختار معرفت.

پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعۀ مورد تحقیق، نمونه­گیری و روشهای نمونه­گیری، ابزار اندازه­گیری، نحوۀ اجرای آن، شیوۀ گردآوری و تجزیه و تحلیل داده­ها:

روش تحقیق در این رساله، کتابخانه­ای است.

ت. یافته­های تحقیق:

1. مبناگرایی، رویکردی است توجیه­نگر که به توجیه باورهای استنتاجی می­پردازد.

2. برتراند راسل و علّامه طباطبائی در معرفت­شناسی خود، به عنوان فلاسفه­ای مبناگرا به شمار می­روند.

ث. نتیجه­گیری و پیشنهادات:

مهم­ّترین نتیجه­ای که از این پژوهش تطبیقی استنباط می­شود، این است که برتراند راسل در مبناگرایی خود، بدیهی بودن باورهای پایه را به معنای خطاناپذیری این باورها نمی­داند، بلکه باورهای خطاپذیر را نیز، به عنوان باورهای پایه می­پذیرد؛ این درحالی است که علّامه طباطبائی، به مسئله­ی خطاناپذیری بدیهیّات اوّلیّه و یقینی بودن باورهای پایه توجّه خاصّی دارد؛ از این­حیث، می­توان کارآمدی مبناگرایی علّامه طباطبائی را در توجیه ساختارمعرفت، استنباط نمود.

چکیده

مبناگرایی،رویکردی است توجیه­نگرکه بهتوجیه و تبیین ساختار معرفت می­پردازد.

رویکرد مبناگراییدرمقایسه با دیگر دیدگاه­های توجیه­نگر، دارای موقعیّت ممتازی است که دلیل آن، به ساختارمبنایی این رویکرد در ارجاع باورهای استنتاجی به باورهای پایه، برمی­گردد.

راسل، درقلمروی امور تجربی، مبناگرایی خود راارائه می­دهد.وی در این­زمینه، با تأکیدبر استدلال­های استقرائی، خطاناپذیری باورهای بدیهی را نادیده می­گیرد. این امر سبب می­شود تا معرفت­شناسی وی نتواند براساس مبانی یقینی و خطاناپذیر استوار گردد.

علّامه طباطبائیبا ارجاعنظریّاتبهبدیهیّات و با تأکید بر برهان قیاسی،رویکردی مبناگرایانه بنا می­نهد.تنوع مبانی بدیهیدرتوجیه تصدیقات نظری، تأکید بر ضّرورت و خطاناپذیری اوّلیّات، ارجاع تمامی تصدیقات (نظری و بدیهی)، به اصل امتناع تناقض،ازجمله مواردی استکه علاوه برتحکیم معرفت­شناسی علّامه طباطبائی براساس مبانی یقینی و خطاناپذیر، کارآمدیمبناگرایی وی را درتوجیه و تبیین ساختارمعرفت، آشکار می­سازد.

کلیدواژه­ها:رویکرد مبناگرایی،باورهای پایه (تصدیقات بدیهی)، باورهای استنتاجی (تصدیقات نظری)، علّامه طباطبائی، برتراند راسل،امر واقع،اصل امتناع تناقض، معرفت­شناسی.

 فهرست

چکیده ................................................................................................................................................1

فصل اوّل: کلیات بحث........................................................................................................................8

1-1- بیان مسئله.......................................................................................................................................9

1-1-1- فرضیّات رساله...................................................................................................................13

1-1-1-1- فرضیّه­ی اصلی رساله.....................................................................................................13

1-1-1-2- فرضیّات کمکی رساله....................................................................................................13

1-1-2- اهمیّت و جایگاه موضوع.......................................................................................................13

1-1-3- اهداف پژوهش......................................................................................................................14

1-1-4- ساختار منطقی رساله.............................................................................................................14

فصل دوّم: درآمدی بر معرفت­شناسی و بررسی موانع موجود............................................................. 16

2-1- تمهید.............................................................................................................................................17

2-2- تعریف معرفت­شناسی.........................................................................................................................18

2-2-1- معرفت گزاره­ای..............................................................................................................................19

2-2-2- مؤلفه­های اصلی معرفت­شناسی.......................................................................................................19

2-2-2-1- باور و تعریف آن............................................................................................................20

2-2-2-1-1- اقسام باور..............................................................................................................................21

2-2-2-1-1-1- باورهای پایه................................................................................................................21

2-2-2-1-1-2- باورهای غیرپایه................................................................................................................23

2-2-2-2- صدق.........................................................................................................................................24

2-2-2-3- توجیه.............................................................................................................................25

2-2-2-3-1- توجیه انسجام­گرا.......................................................................................................26

2-2-2-3-1-1- نقد و بررسی........................................................................................................27

2-2-2-3-2- توجیه مبناگرا.............................................................................................................27

2-2-3- معرفت­شناسی غربی.................................................................................................................28

2-2-4- معرفت­شناسی اسلامی..............................................................................................................32

2-3- موانع موجوددر معرفت­شناسی....................................................................................................33

2-3-1- شکّاکیّت و تقابل آن با مبناگرایی..............................................................................................34

2-3-2- تسلسل­ معرفتی.........................................................................................................................37

2-4- خلاصه­ی فصل............................................................................................................................39

فصل سوّم: رویکرد مبناگرایی.............................................................................................................41

3-1- تمهید..........................................................................................................................................42

3-2- تعریف مبناگرایی.........................................................................................................................44

3-3- مبناگرایی: رویکردی توجیه­نگر...................................................................................................45

3-4- اقسام مبناگرایی............................................................................................................................46

3-5- اهداف مبناگرایی..........................................................................................................................47

3-6- سیر تاریخی مبناگرایی و مراحل تکوّن آن در معرفت­شناسی غربی.............................................47

3-5-1- مبناگرایی و راسیونالیسم...........................................................................................................50

3-5-1-1- راسیونالیسم ارسطویی................................................................................................................51

3-5-1-2- راسیونالیسم دکارتی...................................................................................................................51

3-5-2- مبناگرایی و اِمپریسم.................................................................................................................53

3-6-پیشینه­ی مبناگرایی در معرفت­شناسی اسلامی.......................................................................................55

3-7- بدیل­های معرفتی مبناگرایی.................................................................................................................56

3-7-1- توجیه مبتنی بر انسجام.............................................................................................................57

3-7-1-1- نقد و بررسی..................................................................................................................59

3-7-2- نامتناهی­گرایی.................................................................................................................................60

3-7-2-1- نقد و بررسی..............................................................................................................................61

3-7-3- شکّاکیّت افراطی.......................................................................................................................61

3-7-3-1- نقد و بررسی..............................................................................................................................62

3-8- خلاصه­ی فصل............................................................................................................................64

فصل چهارم: مبناگرایی برتراند راسل..................................................................................................67

4-1- راسل و آثار علمی...............................................................................................................................68

4-2-تحوّلات فکری راسل...........................................................................................................................71

4-3- علم و مسئله­ی شناخت.......................................................................................................................76

4-3-1- نمودار علم و مسئله­ی شناخت.......................................................................................................81

4-3-2- سلسله مراتب معرفت..............................................................................................................82

4-3-3- بدیهیّات...................................................................................................................................84

4-3-3-1- اصل امتناع تناقض..........................................................................................................88

4-3-3-1-1- نقد و بررسی ...........................................................................................................90

4-3-4-گزاره/ باور/ صدق و کذب/ حکم....................................................................................................92

4-3-5-مکانیزم خطا در معرفت­شناسی راسل...........................................................................................100

4-3-6-مفهوم "امر واقع" و اقسام آن.......................................................................................................102

4-3-6-1- امور واقع اتمی............................................................................................................ 104

4-3-6-2- امور واقع مولکولی...................................................................................................................105

4-3-6-3- امور واقع از راه آشنایی................................................................................................105

4-3-6-4- امور واقع مربوط به حافظه......................................................................................................107

4-3-6-5- امور واقع از راه درون­نگری.....................................................................................................108

4-3-6-5-1- نقد و بررسی..........................................................................................................109

4-3-6-6- امور واقع سلبی....................................................................................................................109

4-4-تجربه­گرایی راسل..........................................................................................................................110

4-5- راسل و مبناگرایی..............................................................................................................................114

4-5-1- ادلّه­ و قراین بر مبناگرا بودن راسل...............................................................................................117

4-6- خلاصه فصل.....................................................................................................................................119

فصل پنجم: مبناگرایی علّامه طباطبائی...............................................................................................122

5-1- علّامه طباطبائی و آثار فلسفی............................................................................................................123

5-2- علم و مسئله­ی شناخت.............................................................................................................124

5-2-1-سلسله مراتب معرفت....................................................................................................................127

5-2-2-بدیهیّات..................................................................................................................................128

5-2-2-1- اقسام بدیهیّات..............................................................................................................129

5-2-2-2- بدیهیّات اوّلیّه و شکّ­ناپذیری آن­ها.......................................................................................130

5-2-2-3- اصل امتناع تناقض، به ­عنوان اصلی حاکم بر تفکر...................................................................133

5-2-2-4- تصدیقات بدیهی و نحوه­ی ارتباط آن­ها با اصل امتناع تناقض...............................................134

5-2-2-5- تصدیقات نظری و نحوه­ی ارتباط آن­ها با تصدیقات بدیهی....................................................135

5-2-2-5-1- تسلسل­ناپذیری تصدیقات نظری.....................................................................................137

5-2-3-تصدیق/ حکم/ قضیّه/ باور........................................................................................................139

5-3- مکانیزم خطا در معرفت­شناسی علّامه طباطبائی................................................................................144

5-4- علّامه طباطبائی، فیلسوفی رئالیسم.....................................................................................................146

5-5- علّامه طباطبائی فیلسوفی مبناگرا........................................................................................................148

5-5-1- ادلّه­ی منطقی و موجّه در اثبات مبناگرا بودن علّامه طباطبائی........................................................152

5-6- خلاصه­ی فصل.................................................................................................................................153

فصل هفتم: نتیجه­گیری.....................................................................................................................155

منابع................................................................................................................................................162

منابع فارسی و عربی........................................................................................................................162

منابع انگلیسی...................................................................................................................................166

چکیده انگلیسی................................................................................................................................170

 اصل اوّل

کلیّات بحث

  

1- 1- بیان مسئله

مبناگرایی، دیدگاهی است درباب ساختارمعرفت، که از این­حیث،به توجیه باورهای استنتاجیمی­پردازد.

براین اساس، «مبناگرایی، نگرشی استدرباب ساختار توجیهِ شناخت.»(Fumerton, 2005,p 284). که با ارجاع باورهای استنتاجی به باورهای پایه، ساختارمعرفت را توجیه می­نماید.

بنابر اهمیّتِ این رویکرد درتبیین مسئله­ی شناخت، بسیاری از معرفت­شناسان، این دیدگاه توجیه­نگر را پذیرفته­اند؛ چنان­که، با مطالعه­ی سیر تاریخ معرفت­شناسی، می­توان به این نتیجه مؤول شد که اکثر معرفت­شناسان نیز،مبناگرا بوده­اند.

با این­وصف، معرفت­شناسان مذکور، نه تنها خود را مبناگرا نمی­خواندند بلکه تا دوران اخیر نیز، به این رویکرد توجیه­نگر اشاره­ای نداشته­اند. براین اساس، استناد مبناگرا بودن به این معرفت­شناسان، چیزی است که از نحوه­ی تفکر مبناگرایانه­ی آنان استنباط می­گردد. نمونه­ی­بارز این امر، راسل و علّامه طباطبائی است که هریک از آنان، علی­رغم اذعان به تئوری مطابقت، هیچ وقت خود را به عنوان یک فیلسوف مبناگرا معرّفی نکرده­اند.

باتوجّه به این موارد می­توان تصریح نمود که مبناگرایی، رویکردی جدید و مربوط به قرن بیستم نیست، بلکه سابقه­ی آن، به قدمت طولانی تئوری مطابقت برمی­گردد.[1]

نکته­ای که دراینجا باید متذکّر شویم این است که، اکثر مبناگرایان دراثبات باورهای مبنایی خود، از برهان نفی تسلسل استفاده کرده­اند؛ چنان­که،ارسطو دراین­زمینه، ، معتقد است که «به طورکلی ممکن نیست برای همۀ چیزها برهانی یافت شود وگرنه جریانی تا بی­نهایت کشیده­می­شود که دیگر برهان­پذیر نیست» ( ارسطو، 1377، ص 98).

راسل، غالباً درحوزه­ی تجربه­گرایی،به­عنوان فیلسوفی مبناگرا محسوب می­شود.به این­معنا که وی، حسیّات را به عنوان مأخذ باورهای حسّی و بدیهی لحاظ می­کند و از این حیث، به توجیه باورهای استنتاجی می­پردازد.

راسل، درمعرفت­شناسی خود، به مفهوم سلسله­مراتب معرفت، توجّه خاصّی دارد و درتمام دوره­ها، آن را به عنوان مفهومی­کانونی لحاظ می­کند. به نظر وی، «وظیفه­ی اصلی معرفت­شناس مرتب­کردن معلوماتی ادعایی در سلسله­مراتب معرفت است.معرفت با باورهای پایه آغاز شود.»(Chisholm, 1989,p421).

ویژگی خاصّ تفکرراسل، این است که وی، هموارهمواضع معرفتی خود را تعدیل می­سازد. با این­وصف، می­توان این تحوّلات را طی سه­دوره­ی مجزا، مشخّص نمود.

دوره­ی اوّل: مربوط به سال­های قبل از 1912، است. راسل در این­دوره، علی­رغم تأثیرپذیری از ایدئالیسم، به مخالفت جدّی با آن می­پردازد. طرح "نظریّه­ی آشنایی"، مربوط به سال­های پایانی این­دوره است که راسل مبناگرایی خود را در عرصه­ی امور تجربی، ارائه می­دهد.

دوره­ی دوّم: مربوط به سال­های بین 1912، تا1919، است. راسل در این­دوره، با مطرح کردن نسبت­های چندگانه درکتاب "نظریّه­ی شناخت"، با انتقاد شدید ویتگنشتاین مواجه می­­شود. اینمسئله تا مدّت­ها ذهن وی را به خود مشغول نمود و سبب شد تا سرانجام از اتمام این کتاب، دست بکشد.

دوره­ی سوّم: مربوط به سال­های بعد از 1919، است. راسل دراین­زمان، پس از بررسی تئوری­های صدق،[2] به تئوری مطابقت روی می­آورد.

نکته­ای که در اینجا باید به آن تصریح نماییم، این است که نظریّه­ی "شناخت از راه آشنایی"،[3] مهمّ­ترین قرینه­ای است که به صراحت، مبناگرا بودن راسل را نشان می­دهد. البته وی، بعدها با گسترش بخشیدن این نوع از شناخت، «"شناخت از راه درون­نگری" و "شناخت مربوط به حافظه و امورگذشته"را نیز جزء "شناخت از راه آشنایی"ذکر نمود.

[1]- البته، این امر به معنای پذیرش تلازم بین رویکرد مبناگرایی و تئوری مطابقت نیست.

[2]-عمل­گرایی و انسجام­گروی.

[3]- Knowledge by Acquaintance



جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی