پایان نامه معماری درباره فرهنگ و هویت 127 صفحه
پایان نامه معماری درباره فرهنگ و هویت – مجموعه (آموزشی- فرهنگی- تفریحی) شهرداری منطقه 22 تهران دانشکده معماری
عنوان پایان نامه:
استاد راهنما: جناب آقای مهندس نداف
دانشجو: طاهره میری فهرست مطالب:
عنوان صفحه فصل اول- درباره فرهنگ و هویت مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2 ویژگیهای طرح………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4 فرهنگ و هویت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 5 فرهنگ و طبیعت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 6 نتایج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 7 فصل دوم- درباره تهران و منطقه 22 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10 مختصات جغرافیایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 10 سابقه تاریخی شهر تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 11 بررسی های جمعیتی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 12 بررسی وضعیت اقتصادی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 12 شبکه و تاسیسات حمل و نقل و دسترسی های شهری……………………………………………………………………………………………………………………………………. 13 بررسی آلودگی های زیست محیطی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 14 بررسی وضعیت فرهنگی تهران……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 14 بررسی منطقه 22 در تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 16 موقعیت قرار گیری منطقه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 16 وضعیت شبکه های دسترسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 16 موقعیت جغرافیایی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 17 شیب و توپوگرافی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 18 وضعیت زلزله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 19 پوشش گیاهی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 20 بررسی های اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 21 بررسی کاربردی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 23 فصل سوم- سایت، تحلیل سایت و روند طراحی پانورامای سایت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 25 نقشه های مختلف تهران و منطقه 22…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 26 روند طراحی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 29 تحلیل سیرکرلاسیون سایت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 30 فصل چهارم- بررسی شرایط اقلیمی شرایط اقلیمی تهران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 33 نمودارهای اقلیمی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 34 تابش آفتاب………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 39 دما…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 40 رطوبت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 41 باد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 42 بارندگی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 43 عوامل فرعی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 43 معماری و اقلیم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 43 گیاهان و معماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 45 نتیجه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 46 فصل پنجم- فضایابی، استانداردها و بررسی رابطه عملکردها فضاهای موجود در سایت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 50 آمفی تئاتر و سالن نمایش…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 50 مهمانسرا……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52 فضاهای آموزشی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 56 رستورانها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 58 مجموعه ورزشی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 60 کتابخانه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 61 موزه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63 باغ ایرانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 67 پارکینک…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 73 فصل ششم- مبانی نظری طرح مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 86 مبانی نظری معماری در عرصه صور مثالی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 88 فضا در معماری ایرانی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 90 ملاکهای قضاوت در مورد یک اثر معماری………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 92 روند طراحی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 93 نور……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 97 صدا………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 100 مرور اهداف و سنجش آنها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 103 زیبایی و هنر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 104 حقوق بازدید کنندگان و آزادی حرکت در فضا…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 107 خوانایی و معنادار بدون فضا………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 110 انسجام معمارانه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 112 هویت ملی مجموعه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 113 وقار مدنی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 114 سنخیت عملکرد با مناسبتهای بصری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 114 رعایت سلسله مراتب………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 115 ارائه یک نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 116
فصل هفتم- تاسیسات منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 124
مقدمه : پیشرفتهای اجتماعی و سیاستهای علمی تکنولوژی بشر ارتباطات فرهنگی مردمان گوناگون را در سراسر دنیا آسان نموده است. پیشرفت سیستمهای ماهوارهای – مخابراتی آرمانها، اندیشهها و سنتهای اجتماعی را بر بال امواج سوار کرده و از این سوی جهان به آن سوی جهان در آن واحد انتقال میدهد. امروزه برخوردهای فرهنگی تا حدی افزایش یافته که باورهای فرهنگی، هویتهای فرهنگی، ملی به آسانی قابل تغییر و تردید میشود. باورهای فرهنگی که جامعهای در طول سالیان دراز به آنها خوی کرده و با آنها زندگی کرده بسرعت رنگ میبازد و این خبر در سایه تقابل های گسترده اندیشهها و سیر و انتقال اصول فرهنگی از طریق شیوههای صحیح تکنیکی صورت نمیگیرد. در پس این انتقالها و برخوردهای فرهنگی همیشه روشهای انسانی و دوستانه بکار میرود به باد یغما رفتن وتاراج اصول فرهنگی جامعه و بر باد رفتن اخلاق و فضیلتهای اجتماعی آن اهداف سلطهگری در زمینههای اجتماعی – اقتصادی را در بر گرفته و شیوههای اعمال دشمنیهای گسترده نیز در حد گستردهای امروزه رواج یافه و این چیزی جز تهاجم فرهنگی نیست زیرا هنگامی که مبانی فرهنگی یک جامعه حتی به زیر سوال رفت و جامعه دچار سستی شد با تسلط و اعمال شیوههای جدید زندگی بیگانگان هموار میگردد بنابراین برخوردهای مقابله گرایانه با این تهاجم فرهنگی امروزه علاوه بر داشتن ابزارهای علمی و فنی لازم هوشیاری اجتماعی خاصی را احتیاج دارد. متاسفانه مهمترین قشری که مورد تهاجم فرهنگی قرار میگیرند نسل جوان هستند. زیرا نسل جوان در هر مملکتی در واقع پایه گذار نحوه پیشرفت و زندگی و آرمانهای آن جامعه در آینده است. بنابراین تربیت و آموزش جوانان هر کشور تضمین کننده راه پیشرفتهای اجتماعی – اقتصادی و فنی آن کشور است. امروز از سالیان دراز تجارب آموزش فرهنگی ممالک پیشرفته تقریباً این نتیجه حاصل شده است که مراکز تربیتی سنتی مانند معمول هر جامعه نظیر مراکز دانشگاهی و کانونهای خاص تربیتی امروز نمیتوانند هم بار آموزشی فرزندان یک جامعه را بر دوش بکشند. و یا اینکه از اصول فرهنگی آن دفاع لازم را به عمل آورند و اینکه در تهاجمات فرهنگی مختلف و اجتماعی آسیب پذیر نباشند. بنابراین نیاز به بازگشایی و احداث مراکز جدید آموزشی – فرهنگی – تربیتی، با شیوههای نوین مدیریتی میباشد یکی از این مراکز علاوه بر احداث مرکز علمی و آموزشی فعال ایجاد هستهها و مراکز فرهنگی که تماماً زمینههای آموزشی – تربیتی را داشته در بر دارد. مجموعه حاضر اگر چه بعنوان یک مجموعه فرهنگی خدماتی میتواند بطور مستقل عمل نماید اما در واقع برای تکمیل سایت شهرداری منطقه 22 طراحی شده است و همین عامل سبب میشود که در تمام مراحل طراحی، طراح نیم نگاهی هم به مجموعه شهرداری داشته باشد و تلاش کند تا نیازهای آنرا برآورده کند. نیاز به وجود چنین مجموعهای در کنار شهردای منطقه 22 هنگامی محسوس میشود که بدانیم روزانه 4 نفر برای انجام کارهای خود به شهرداری مراجعه میکنند و این مجموعه در سر راه این افراد قرار دارد و مردم باید برای رسیدن به ساختمان شهرداری از یک مجتمع فرهنگی عبور کنند و این باعث میشود که یکی از نیازهای مهم جامعه ما یعنی بالا بردن توسعه فرهنگی عموم مردم از این طریق میسر گردد زیرا هنگام عبور از این مجموعه هنرجویان کارگاهها و آتلیههای هنری را در رفت و آمد میبینند. هنرمندان آمفی تئاترها در حال اجرای برنامههای خود هستند و .. تمام این عوامل بطور ناخود آگاه باعث تاثیر پذیری مراجعه کنندگان به شهرداری میشود. علاوه بر این در هنگام مراجعه به ساختمانهای اداری بارها پیش میآید که شخص باید ساعاتی را در انتظار بگذراند که این عامل خود باعث خستگی، اتلاف وقت و حتی گاهی عصبی شدن مراجعین ساختمانهای اداری میشود. این مجتمع میتواند بعنوان وسیلهای مناسب برای جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین به ساختمان شهرداری هم باشد با این توضیحات نیاز وجود چنین مجموعهای در کنار شهرداری منطقه 22 کاملاً احساس میشود.
ویژگیهای طرح: بعد از مشخص شدن لزوم وجود چنین مجموعهای این سئوال پیش میآید که طرح باید چگونه باشد تا تمام نیازهای مخاطبین را پاسخ گوید و به یک طرح تمام عیار و معمارانه تبدیل گردد.
– هر یک از ساختمانها باید شخصیت خود را داشته باشد شخصیت ساختمانی شهرداری باید با یک هتل یا یک بیمارستان متفاوت باشد و هریک از بناها بتوانند با شخصیتی که از خود ارائه میدهند نوعی خوانایی ایجاد کنند تا مخاطبین بتوانند ساختمان مورد نظر خود را حتی بدون علائم راهنما شناسایی کنند.
این ارتباط حتماً نباید با مصالح بنایی انجام شود بلکه میتواند مانند دانههای تسبیح با نخی نامرئی بهم متصل شده باشند.
فرهنگ و هویتفرهنگ مرکب است از فر + هنگ فر به معنی نیروی معنوی شکوه عظمت و جلال و بخشندگی هنگ از ریشه ثنگ اوستایی به معنی کشیدن و تعلیم و تربیت نخستین کسی که فرهنگ را تعریف کرد سر ادوارد برنت تایلر مردم شناس انگلیسی بود وی حدود 120 سال قبل فرهنگ را مجموعه پیچیدهای از دین دانش اخلاق و قانون کسب شده معرفی کرد از میان تعریف گرد آمد. آن مفاهیمی که به فرهنگ نزدیکترند عبارتند از:
فرهنگ دارای دو بخش مادی و غیر مادی (معنوی) است. که بخش مادی آن عبارت است از اشیای قابل درک مثل وسایل منزل و البسه و ابزار و غیره … بخش معنوی آن عبارت است از ابزارت معنوی انسان مانند علوم قوانین و ادیان، افکار و آرای مربوط به مادیات. فرهنگ از چهار عنصر تشکیل شده است: 1 – عنصر فرد 2 – عنصر خانواده 3 – عنصر اجتماع 4– عنصر جامعه فرهنگ از قالبهای متفاوتی تشکیل شده است. 1 – قالب رفتاری، 2- قالب گفتاری، 3 – قالب کرداری، 4 – قالب هنری، 5 – قالب اقتصادی، 6 – قالب اجتماعی، 7 – قالب صنعتی متن کامل را می توانید دانلود کنید چون فقط تکه هایی از متن این پایان نامه در این صفحه درج شده است(به طور نمونه) ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه جهت کپی مطلب از ctrl+A استفاده نمایید نماید |